Audi A6

Nowemu Audi A6 pod każdym względem bliżej do modelu A8 niż do klasy średniej A4. Niepostrzeżenie, ale konsekwentnie, "szóstka" wspina się na najwyższą półkę.
Powiększone nadwozie - o długości 4920 mm, szerokości 1860 mm, wysokości 1460 mm i rozstawie osi 2840 mm - sytuuje A6 (przedstawiciel segmentu E) raczej wśród limuzyn niż dużych sedanów. Do podobnych wniosków skłania też poziom wyposażenia, paleta silników i osiągi. Co prawda z tyłu usiądą wygodnie tylko dwie osoby, bo wysoki tunel skutecznie utrudnia zajęcie miejsca pośrodku kanapy, a miejsca nad głową wystarczy tam dla osób średniego wzrostu, ale to cena, jaką płacisz za napęd czterech kół i zgrabną sylwetkę z opadającą linią dachu przypominającą coupé. Także mały wykrój otworu bagażnika to dowód zwycięstwa formy nad funkcją, uniemożliwia bowiem dogodne wykorzystywanie znacznej przestrzeni użytecznej - 546 l.

Oprócz turbodiesla 3.0 TDI w ofercie znajdują się widlaste jednostki benzynowe 2.4 i 3.2 FSI (uznawana za podstawową) oraz 8-cylindrowy silnik 4.2. W tym roku dołączy do nich ekonomiczna rzędowa "czwórka" 2.0 TDI o mocy 140 KM.

Dynamika wszystkich wersji nie pozostawia wiele do życzenia. W tych z napędem przednim (silniki 2.4 i 3.2) są montowane 6-biegowe skrzynie ręczne, w odmianach quattro zaś - 6-stopniowe przekładnie automatyczne Tiptronic (niedostępne z 2.4). Wkrótce pojawi się też bezstopniowa skrzynia Multitronic. Oczywiście, najoszczędniejszy jest diesel - zadowala się średnio 8,3 l/100 km.

Niektóre nowoczesne rozwiązania techniczne przejęto z Audi A8, jak np. uruchamiany przyciskiem elektromechaniczny hamulec ręczny. Również skomplikowane wielowahaczowe zawieszenie z elementami wykonanymi ze stopów lekkich, wpływające korzystnie na własności jezdne auta, konstrukcyjnie zbliżone jest do podwozia "ósemki".

Długa lista standardowego wyposażenia Audi A6 nie wymaga wielu uzupełnień. Godna uwagi opcja to czujnik parkowania - przynajmniej tylny (2258 zł), bo auto mierzy prawie 5 m. Dopłaty wymagają... uchwyty do mocowania z przodu fotelika dziecięcego Isofix (644 zł). W aucie aspirującym do klasy luksusowej wydaje się to przesadą.

Do połowy maja zebrano w Polsce 100 zamówień na nowe Audi. Zainteresowanie klientów na całym świecie, głównie mężczyzn w wieku 40-50 lat, producent szacuje na 180 tys. egzemplarzy rocznie, z tego przeszło połowa to wariant quattro. Po przyszłorocznej wiosennej premierze model A6 pojawi się u nas także w wersji kombi (Avant). Na razie w ofercie pozostaje jego dotychczasowa generacja.

opinia auto+

A6 znakomicie się prowadzi, jest świetnie wyposażone, starannie wyciszone i dobrze wykonane. Wnosi do segmentu E nowy styl i zaciera granicę między autami należącymi do klas wyższej średniej i luksusowej

Audi A6 3.0 TDI quattro - 232 080 zł