Najtańsze diesle i osiem cylindrów

Silniki wysokoprężne prężą muskuły jak nigdy wcześniej. I są przystępne cenowo jak nigdy dotąd. Niezmiennie za to ośmiocylindrowe serca wymagają sześciocyfrowych sum
Kiedy jedenastka Grecji wybierała się na mistrzostwa do Portugalii, nawet najwięksi marzyciele nie przypuszczali, że zajdzie ona na sam szczyt futbolowego parnasu. Czy w czasach, kiedy mózg elektronowy ENIAC zajmował kilka pięter, ktoś mógł się spodziewać, że pół wieku później komputer zmieści się w teczce?

Zapewne też nikt nie wróżył zawrotnej kariery dieslom. Przez dziesiątki lat ich jedyną niepodważalną zaletą był umiarkowany apetyt na paliwo. Jeśli jednak ktoś myślał o cichej pracy silnika czy sprawnym przyspieszaniu, diesle były jednym z gorszych pomysłów, jakie mogły przyjść do głowy.

Nowoczesne techniki wtrysku pozwoliły jednak wykrzesać z silników wysokoprężnych większą moc i wyższy moment obrotowy przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo. Dziś żaden renomowany producent nie wyobraża sobie gamy silnikowej swoich modeli bez wynalazku Rudolpha Diesla sprzed 112 lat. W Europie Zachodniej prawie co drugi nowo kupiony samochód jest napędzany właśnie takim motorem.

Nie wszystko jednak kończy się inaczej, niż wszyscy myśleli. Kiedy w 1932 r. Ford dzięki innowacyjnym technologiom mógł sprzedawać wozy z widlastymi ósemkami po wyjątkowo przystępnych cenach, to wydawało się, że przyszłość motoryzacji będzie należała do V8. Proroctwo wypełniło się jednak tylko w ojczyźnie Forda. Można było sobie wyobrazić Stonesów bez Jaggera, pralkę bez bębna, stóg bez siana, ale nie krążownika szos bez V8. W innych krajach ośmiocylindrowy silnik pozostał synonimem luksusu. I nic nie wskazuje, że coś miałoby się zmienić. Zresztą, kto wie? Czy 20 lat temu przypuszczaliście, że diesle...

10 najtańszych diesli



Marka/modelpojemność (ccm)moc (KM)cena (zł)
1. Renault Thalia 1,5 dCi Authentique14616543 500
2. Ford Fiesta 1,4 TDCi Fiesta 3d13996844 560
3. Toyota Yaris D-4D Base 3d13647546 200
4. Opel Agila 1,3 CDTI Essentia12487046 550
5. Peugeot 206 1,4 HDi XR Presence 3d13986846 690
6. Opel Corsa 1,3 CDTI Essentia 3d12487047 050
7. Skoda Fabia 1,9 SDI Classic hatchback18966447 080
8. VW Polo 1,9 SDI Basis 3d18966447 890
9. smart fortwo 0,8 CDI pure automatic coupe7994147 900
10. Renault Clio 1,5 dCi Authentique 3d14616548 700




Jeśli szukasz taniego diesla z 500-litrowym bagażnikiem, odpowiedź znajdziesz w salonie Renault. Thalia triumfowała także w naszym zestawieniu najtańszych samochodów z 500-litrowym kufrem. Dwa wozy z finałowej dziesiątki serce zostawiły w Polsce - silniki obu Opli produkowane są w Bielsku Białej przez spółkę General Motors i Fiata. Na 11. niepunktowanym miejscu dojechał Fiat Punto, także z polskim dieslem. Nieobecność Fiata jest jednak tylko chwilowa - wkrótce na rynku pojawi się napędzana bielskim silnikiem tyska Panda. I kto wie, czy nie zadebiutuje od razu na pierwszym miejscu.

Jeden rzut na ostatnią rubrykę uświadamia, że różnice pomiędzy kolejnymi finalistami są niewielkie - jak ich apetyt na paliwo. Dzięki temu w większym stopniu wpływ na decyzję ma subiektywny gust, w mniejszym - obiektywna cena.

Dziesiątkę zamyka Clio. Z takim samym silnikiem jak zwycięską Thalia. Ale bagażnik już nie ten...

najtańsze 8 cylindrów



Marka/modelpojemność (ccm)moc (KM)cena (zł)
1. Land-Rover Discovery 4,0 V8 E Automatic3947185179 800
2. VW Passat W8 sedan3999275185 990
3. Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited Automatic4701223226 676
4. Chrysler 300C 5,7 V8 Hemi5654345243 756
5. Audi S4 4,2 quattro sedan4163344298 300
6. Jaguar S-Type 4,2 Sport Automatic4196298306 500
7. Mercedes E500 Automatic4966306306 699
8. Mercedes CLK500 Automatic coupe4966306308 400
9. Mercedes C 55 AMG Automatic5439367310 000
10. Porsche Cayenne 4,5 S4511450330 500


Niestety, smak jazdy z ośmiocylindrowym silnikiem może i jest drogi sercu, ale przede wszystkim drogi w ogóle. W naszym Top Ten znalazły się wszystkie prestiżowe marki dostępne w Polsce. Oprócz BMW (545i zameldował się dopiero na 14. pozycji) i Lexusem (SC 430 zajął 16. miejsce). No i oczywiście Maybachem, ale on nie dał mi nawet szans - firma nie produkuje silników, które nie miałyby 12 cylindrów. Zresztą mieszkający z nim pod jednym dachem DaimlerChrysler Mercedes umieścił więcej samochodów w Top Ten niż jakakolwiek inna marka.

Braliśmy pod uwagę tylko najtańsze wersje. Zestawienie nie uwzględnia upustów, obniżek i rabatów. Ceny za sierpniowym "Auto+"