Toyota Avensis 2.4 VVT-i Prestige

Toyotę Avensis wyposażono w silnik o pojemności 2,4 litra. Teraz zmieni się opinia, że auta tej marki, choć solidne, nie mogą niczym zaskoczyć.
Avensis 2.4 VVT-i zaskakuje. Któż po kombi o sporych wymiarach spodziewałby się aż tak dobrych osiągów? Tymczasem to pierwsza Toyota klasy średniej napędzana tak mocną jednostką. Dzięki 163-konnemu silnikowi (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) samochód może rozwinąć prędkość maksymalną 220 km/h, rozpędzić się do setki w 9,2 sekundy, a maksymalny moment obrotowy - 230 Nm - uzyskać przy zaledwie 3800 obrotach na minutę.

Z motorem 2.4 współpracuje pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów, która ma system multi-mode pozwalający kierowcy wybrać pomiędzy trybem samoczynnej i ręcznej (sekwencyjnej) zmiany przełożeń. Niestety, w trybie automatycznym zmiana biegów trwa dość długo - około sekundy. Dlatego w nagłej potrzebie, np. podczas manewru wyprzedzania, lepiej ręcznie włączyć niższy bieg, co nie zawsze się udaje. Przekładnia Toyoty uniemożliwia bowiem zredukowanie biegu, gdy jest on niewspółmiernie niski do obrotów, informując o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym. Do pracy skrzyni można mieć jeszcze jedno zastrzeżenie: w trybie ręcznym redukowanie następuje zna-cznie szybciej niż wybieranie wyższych biegów.

Wymienione mankamenty nie wpływają w znaczący sposób na komfort jazdy. Toyota Avensis wyposażona w automat zachowuje się na drodze spokojnie, nie szarpie przy zmianie biegów, a dzięki mocnemu silnikowi nie sprawia problemów przy wyprzedzaniu.

Jednostka napędowa to nie- jedyna mocna strona japońskiego pojazdu. Avensis - jak na tę klasę przystało - jest doskonale wyposażony. Wprawdzie testowaliśmy wersję auta na najwyższym poziomie - Prestige, ale w uboższych wariantach znajdziesz równie dużo. W wersji podstawowej Avensis 2.4 VVT-i Sol ma m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, kurtyny boczne, systemy VSC, TRC, BA, elektrycznie podgrzewane lusterka, automatyczną klimatyzację dwustrefową oraz aluminiowe obręcze. Testowaną przez nas odmianę Prestige wzbogacono skórzaną tapicerką, światłami ksenonowymi, elektryczną regulacją foteli z przodu, podgrzewaniem siedzeń i tempomatem.

Doskonale trzymające się drogi auto, bogate wyposażenie oraz działający bez zarzutu firmowy sprzęt audio zachęcały do jak najdłuższego przebywania w Toyocie. Niestety, mniej więcej co 500 km trzeba było wysiadać... na stacji benzynowej. Tyle bowiem Avensis przejeżdża na pełnym baku.

Wynik minitestu

jazda - (87/100 pkt)

Cena wersji testowanej

Toyota Avensis 2.4 VVT-i Prestige - 131 900 zł

plusy/minusy

+ dobre przyspieszenie

+ bogate wyposażenie

- zmiany przełożeń następujące z opóźnieniem

Więcej o: