Konfrontacje: Peugeot 206 SW 2.0 HDi SX/Škoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort

Zgrabny i elegancki, zwinny i obszerny, funkcjonalny i oszczędny... czy nie za dużo wymagasz od miejskiego auta? Które sprosta takim wymaganiom? Kieszonkowe kombi - Peugeot 206 SW i Skoda Fabia Combi z silnikami wysokoprężnymi - podejmują to wyzwanie.
Podjąłeś decyzję - chcesz kupić małe kombi napędzane dieslem. Przeglądasz ofertę rynkową i... mina ci rzednie. Jedynie dwie marki mogą spełnić twoje życzenie - Peugeot i Škoda. Ich modele "206" i Fabię dostaniesz w wersji kombi z jednostkami wysokoprężnymi, podczas gdy Fiat Palio Weekend wciąż czeka na swojego diesla, a Ford Fusion to auto z pogranicza kombi, małego vana i SUV-a. Francuskie i czeskie auta aż się proszą, aby stanąć do zmagań, w których najważniejsze są oszczędność i funkcjonalność. Do naszej konfrontacji wybraliśmy odmiany z motorami o podobnej pojemności - 1,9 i 2,0 l - oraz mocy 100 KM i 90 KM. Który z kombiaczków sprawdzi się jako wszechstronny pojazd dla mieszczucha?

Lwie serce

Nieduże kombi zbudowane na płycie podłogowej auta miejskiego nie musi wyglądać jak brzydkie kaczątko z doklejonym kuprem. Funkcjonalność samochodu cechą nadrzędną, i to kosztem jego urody? Na pewno nie w wypadku Peugeota 206 i Škody Fabii Combi.

Projektanci Peugeota nie starali się nawet uczynić z "206" pojazdu wyjątkowo pojemnego. Owszem kombi jest praktyczniejsze niż hatchback, ale to nie oznacza, że brzydsze: zachowano zwartą i dynamiczną bryłę, nie wydłużono przesadnie tylnej części nadwozia. Trzeba przyznać, że wersja SW udała się Francuzom.

Nadwozie Škody Fabii nie wywołuje takich emocji. Linie są proste, a wzornictwo stonowane. Samochód nie wyróżnia się, bo z założenia nie jest pojazdem dla młodych, dynamicznych i pragnących się pokazać. Jeśli oceniałbym wszystkie wersje nadwoziowe Fabii, to najwyższe noty przyznałbym właśnie odmianie kombi. Hatchbacka bowiem obcięto zbyt radykalnie, a sedan jest optycznie ciężki. Tylko wydłużone i ładnie zaokrąglone z tyłu nadwozie kombi zachowuje dobre proporcje.

Serce podpowiada mi wybór Peugeota. Wersja 206 SW nawet z najsłabszym silnikiem wygląda bowiem jak miniaturowe sportkombi.

Na podobnym poziomie

Peugeot 206 SW 2.0 HDi SX 57 290 zł

Škoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort 56 750 zł

Ani Peugeot, ani Škoda w testowanych wersjach nie należą do tanich. Tyle samo kosztują podobnie wyposażone kompakty tych firm (Peugeot 307 i Škoda Octavia) napędzane jednym z podstawowych silników benzynowych.

W standardzie oba auta otrzymały po dwie poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, komputer pokładowy oraz regulowany na wysokość fotel kierowcy. To niewiele. W Fabii Comfort bez dopłaty dostaniesz jeszcze tylko regulację kierownicy w poziomie, a do bagażnika gniazdko 12V i zaczepy do mocowania ładunku.

Poziom SX w Peugeocie 206 SW jest nieco lepszy. W aucie znajdziesz światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane lusterka, otwieraną szybę tylnej pokrywy i składane oparcie przedniego fotela. Przydałaby się regulacja kierownicy w poziomie.

Ceny i wyposażenie są na podobnym poziomie. Peugeot ma niższe koszty przeglądu, ale więcej pali. Przy niewielkiej różnicy punktów w tej kategorii jest remis.

Peugeot 206 SW - (68,1/80 pkt)

Škoda Fabia Combi - (68/80 pkt)

Škoda oszczędna i dynamiczna

Silniki konkurentów, oba z wtryskiem bezpośrednim, różnią się sposobem zasilania. Peugeot proponuje układ common rail. Korzyści z tego płynące? Ciche, miękkie brzmienie, płynny wzrost mocy ze wzrostem obrotów, redukcja drgań. Škoda natomiast wybrała pompowtryskiwacze. Zwykle zastosowanie takiej techniki wiąże się z większą głośnością, "twardszą" i mniej komfortową pracą oraz wyraźniejszymi drganiami. W wypadku czeskiego motoru udało się jednak wytłumić jego pracę.

Wprawdzie dwulitrowa jednostka Peugeota w pełni zasługuje na oznaczenie XS (dla usportowionych odmian), to dynamika Škody napędzanej 100-konnym silnikiem jest jeszcze lepsza. Moc wzrasta odczuwalnie przy obrotach niższych niż we francuskim pojeździe. Przy tym zużycie paliwa jest niskie - niewiele ponad 4,5 litra oleju napędowego na 100 km (przy spokojnej jeździe pozamiejskiej). Peugeot uzyskuje w podobnych warunkach przeciętny wynik - poniżej 6,0 l/100 km. Różnica w średnim poziomie spalania już nie oszałamia - odpowiednio 6,2 i 6,6 l/100 km.

Charaktery układów jezdnych są tak odmienne jak wygląd pojazdów - Peugeot nastawiony jest na dynamiczną jazdę, Škoda zaś na bardziej komfortową. We francuskim aucie spodziewaj się sztywnych ustawień amortyzatorów. W porównaniu z hatchbackiem wzmocniono resorowanie tylnej osi. Wszystko to sprawia, że 206 SW prowadzi się stabilnie, ale mało komfortowo. Poczujesz każdą dziurę w jezdni, usłyszysz też, że ją pokonałeś. Natomiast Fabia, choć skłonna do przechylania się na zakrętach, to nadal ma jedno z najlepiej zestrojonych zawieszeń wśród miejskich aut. Mocno trzyma się toru, neutralnie zachowuje przy nagłych manewrach, a na nierównościach tłumi hałasy.

Stabilne zawieszenie Fabii zadowoli spory krąg kierowców, a jej silnik jest dynamiczniejszy i oszczędniejszy niż motor w 206 SW.

Peugeot 206 SW - (75/100 pkt)

Škoda Fabia Combi - (83/100 pkt)

Przestronna Fabia, praktyczna "206"

Zarówno w Škodzie, jak i w Peugeocie pasażerom nie brak miejsca nad głowami z przodu i z tyłu. Jednak o ile w Fabii nie odczujesz różnicy pomiędzy hatchbackiem a kombi, to w "206" ujawnia się przewaga tej ostatniej odmiany.

W czeskim aucie lepiej jest z ilością miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Kilka centymetrów więcej, a komfort podróżowania się zwiększa. Zaraz po wejściu do Fabii odczujesz, że to przestronne auto. Jedyny mankament to brak możliwości złożenia oparcia fotela pasażera, co utrudnia przewóz długich przedmiotów. Pod tym względem bardziej wszechstronny okazuje się Peugeot - bez trudu załadujesz do niego pokaźną drabinę, mimo że bagażnika nie pochwalisz za pojemność. Praktycznym rozwiązaniem we francuskim aucie jest otwierana szyba tylnej pokrywy. Nie trzeba unosić całej klapy, aby włożyć do bagażnika np. torbę z zakupami. Škoda zaś kusi schowkiem pod fotelem pasażera.

Jakość materiałów - jak na popularny samochód - w Fabii należy do wzorcowych. Podobnie z montażem. Na tym polu piękne Peugeot nie dorównuje Škodzie.

Przestronność i jakość to domena miejskiego auta z Czech. Fabia wypada gorzej tylko pod względem funkcjonalności, a wystarczyłoby kilka pomysłowych rozwiązań.

Peugeot 206 SW - (47/60 pkt)

Škoda Fabia Combi - (52/60 pkt)

Na czwórkę z minusem

Sportowo-miejskie kombi Peugeota wyposażono podobnie jak spokojną Fabię. W standardzie otrzymasz mocowania fotelików Isofix, ABS i dwie poduszki powietrzne, a boczne dostępne są tylko w opcji. Zapomnij o dokupieniu kurtyn. ESP można zamówić tylko w Škodzie. Środkowy pas bezwładnościowy z tyłu i zagłówek znajdziesz w "206", w Fabii za dopłatą. Za dbałość o bezpieczeństwo pasażerów przyznajemy rywalom po czwórce z minusem (przydałyby się kurtyny w opcji, a we francuskim aucie możliwość dokupienia ESP).

Przy ocenie drogi hamowania lepiej - o jeden metr - wypadło czeskie kombi. Większa była różnica w subiektywnych odczuciach: układ Škody wydawał się lepiej skalibrowany - skuteczność rosła proporcjonalnie do nacisku wywieranego na pedał, natomiast w Peugeocie dla wyraźnego efektu konieczne było zdecydowane działanie. Nasze testy nie wykazały, aby droga hamowania zauważalnie rosła ze wzrostem temperatury tarcz, czyli układy obu małych kombi wykazały odporność na zmęczenie cieplne.

Testy zderzeniowe przeprowadzone przez niezależną organizację EuroNCAP oba auta ukończyły z podobnym rezultatem - cztery gwiazdki na pięć możliwych (nie ma samochodów tej wielkości, które uzyskałyby lepszy wynik).

Szkoda, że nie ma możliwości wzbogacenia kurtynami wyposażenia dbającego o bezpieczeństwo pasażerów. W jednym i drugim pojeździe przydałoby się popracować nad skutecznością hamulców.

Peugeot 206 SW - (44,5/60 pkt)

Škoda Fabia Combi - (44,5/60 pkt)

Werdykt

Niewielką różnicą punktów naszą konfrontację wygrała Škoda Fabia. Peugeot jest ciekawszy, ładniejszy i - mimo mniejszego bagażnika - równie funkcjonalny jak czeskie auto. Fabię można pochwalić za wyższą jakość materiałów we wnętrzu. Ostatecznie przeważają inne walory Škody: dynamika, oszczędność i komfort.

Więcej o: