Škoda Octavia 2004

Znakomita sprzedaż, niezła jakość, dobra opinia niemal w całej Europie. Škoda - należąca do grupy Volkswagena - przygotowała nowy model popularnej Octavii. Światową premierę przewidziano na początku marca podczas salonu samochodowego w Genewie, ale auto+ uchyla rąbka tajemnicy...

Podobnie jak poprzedni model Octavia II ma być produkowana w dwóch wersjach: hatchback i kombi. W nowej Škodzie zmieniono kształt przednich błotników i pokrywy silnika. Inne są też przednie reflektory, a większych rozmiarów osłona wlotu powietrza nawiązuje do flagowego modelu Superb. W nowych lusterkach zewnętrznych wmontowano dodatkowe kierunkowskazy.

Zmieniono także kształt zderzaków i kloszy tylnych świateł. Wersja kombi - szczególnie w części tylnej - przypomina zaś najmniejszy obecnie model Škody - Fabię.

Kurację odmładzającą przeszło również wnętrze. Także tutaj widać zapożyczenia ze Škody Superb. Tablica przyrządów z centralnie umieszczonym wyświetlaczem jest teraz większa i czytelniejsza, a podróżującym przybyło miejsca na nogi. Lepiej wyprofilowano przednie siedzenia, zmieniono i poszerzono gamę kolorów i wzorów tapicerki.

Nowa Octavia to kolejny po Golfie V, Audi A3 i Touranie model produkowany przez koncern Volkswagena na nowej płycie podłogowej. Dla Škody oznacza to, że rozstaw jej osi zwiększy się o 70 mm. Takie rozwiązanie sprawiło, że Octavia oferuje teraz wyższy komfort - więcej miejsca na nogi mają pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach. W poprzednim modelu był to problem, zwłaszcza gdy przednie fotele odsunięto maksymalnie do tyłu.

Choć nie było zastrzeżeń do pojemności bagażnika, producenci zdecydowali o jej zwiększeniu do 560 litrów (więcej o 32 litry niż w poprzedniczce). To prawdopodobnie najbardziej imponujący kufer w tej klasie.

Pod maską Octavii II może pracować jeden z czterech silników benzynowych: 1.4 MPI (75 KM), 1.6 MPI (102 KM) oraz 1.6 FSI (116 KM) i 2.0 FSI (150 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych wybiorą pomiędzy motorami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM).

Poprzedni model Octavii dobrze wypadał w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację EuroNCAP, uzyskując cztery gwiazdki na pięć możliwych. Użytkownicy tych aut cenią także ich niezawodność, chociaż raporty awaryjności niemieckiego ADAC czy TÜV mówiły o częstych defektach pompy paliwa, przewodów hamulcowych i tylnego zawieszenia. Statystyki obejmowały jednak modele z lat 1997-99 i wiele z tych usterek wyeliminowano w młodszych rocznikach.

Czy pojawienie się Octavii nowej generacji oznacza, że starsza odjedzie do lamusa? Nie. Dotychczasowa wersja cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że będzie jeszcze wytwarzana. Cenę nowego modelu poznamy późną wiosną, kiedy auto trafi do salonów.

Historia modelu

Škoda Octavia zadebiutowała na polskim rynku siedem lat temu. Rok później ( 1998 r. ) zaprezentowano nadwozie typu kombi, a w kolejnych latach: kombi 4WD (1999 r.) i sportową odmianę RS (2000 r.). Niewielki face lifting zafundowano Octavii w 2001 r. W tym samym czasie do sprzedaży trafiły również bogatsze wersje wyposażenia.

W pierwszej trójce

Octavię zaprojektowano na płycie podłogowej Volkswagena Golfa - rozstawem osi nieco ustępuje więc typowym konkurentom z klasy średniej (segment D), w której próbują ją plasować specjaliści od marketingu. Czeskie auto bardziej jest zbliżone do klasy niższej średniej (segment C), w której największą jej zaletą jest m.in. duży bagażnik. Analizując wyniki sprzedaży klasy C na naszym rynku za lata 2002-2003, dowiadujemy się, że lepszy wynik od Octavii (w 2003 r. - 10 961 sztuk, w 2004 r. - 9098 sztuk) uzyskały jedynie Toyota Corolla (odpowiednio 13 734 i 10 004 sztuki) oraz Ford Focus (11 725 i 10 180 sztuk). Škoda znalazła więcej nabywców niż np. Opel Astra, Renault Megane, Volkswagen Golf bądź Seat Leon. O powodzeniu tego modelu świadczy także 20-procentowy wzrost sprzedaży w ubiegłym roku w porównaniu z 2002 r.

Copyright © Agora SA