Czy warto czekać

Wkrótce, na przełomie 2003 i 2004 roku, czeka nas wydarzenie, które na kilka lat ponownie ustali prymat w najważniejszym segmencie rynku - zaprezentowane zostaną nowe wersje najpopularniejszych kompaktów ostatnich lat.

Produkowany od 1974 roku i sprzedany już w ponad 22 mln egzemplarzy popularny Volkswagen Golf od lat wyznaczał trendy w motoryzacji. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie (11-21 września 2003 r.) poznamy jego piątą generację. Jak zwykle w czasie, na który przypada premiera nowego Golfa, zaprezentowana zostanie również kolejna wersja Opla Astry. We Frankfurcie będzie można obejrzeć jeszcze dwa interesujące, spokrewnione ze sobą technologicznie kompakty - Mazdę 3 i Forda Focusa II.

Zanim wszystkie te auta trafią do polskich salonów, podsumowaliśmy, czym różnią się niecierpliwie oczekiwane samochody od ciągle obecnych na rynku poprzedników. Jak wytrawni bukmacherzy przyjmujemy zakłady: warto czekać na wynik kolejnego meczu o przewodnictwo w klasie C czy... kupić ostatnie już wersje dotychczasowych modeli?

VOLKSWAGEN GOLF V

Potocznie przyjęło się nazywać auta kompaktowe samochodami klasy Golfa. Czekający na Golfa zastanawiali się, czy zachowa on tradycyjny, łatwo rozpoznawalny styl tego modelu, czy też projektanci pójdą szlakiem wytyczonym przez Hondę Civic, Peugeota 307 czy Fiata Stilo, łącząc zalety samochodu kompaktowego i wielkopojemnego. My już wiemy - Golf V to kompromis pomiędzy tymi kierunkami. Spoglądając na nowego Volkswagena, łatwo rozpoznać charakterystyczne cechy Golfa - muskularną sylwetkę i szeroki tylny słupek. Ważna zmiana to większa karoseria zbudowana na nowej płycie podłogowej znanej już z modeli Audi A3 i VW Touran. Golf V jest dłuższy (4204+57 mm), szerszy (1759+24 mm) i wyższy (1483+39 mm) od obecnie sprzedawanej generacji modelu. Dzięki wzmocnieniu konstrukcji poprawiono też statyczną sztywność karoserii - aż o 80%. Dla właściciela auta oznacza to wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróżowania oraz lepszą pracę zawieszenia. Wprowadzono wiele ciekawych rozwiązań, których działanie poznaliśmy już, jeżdżąc VW Touranem i Audi A3. Z przodu pozostały wprawdzie kolumny McPherson, ale poprawiono geometrię zawieszenia. Z tyłu belkę skrętną zastąpiono nowym układem wielowahaczowym. Prowadzenie ułatwiają elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (działający ze zmienną siłą) i nowy układ hamulcowy z udoskonalonym systemem chłodzenia (pozwalający lepiej dozować siłę hamowania). Sądząc po wrażeniach z jazdy Audi A3, zapewne także w Golfie te rozwiązania sprawdzą się znakomicie. Niestety, przyjdzie się pożegnać z popularnym silnikiem 1.8T, który zastępują nowe jednostki FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na początku w ofercie znajdą się cztery silniki - dwa benzynowe (1.4 75 KM, 1.6 FSI 115 KM) i dwa wysokoprężne (1.9 TDI 105 KM, 2.0 TDI 140 KM). W wielu wersjach montowana będzie bardzo dobrze spisująca się (zwłaszcza w zestawieniu z dieslem) ręczna skrzynia 6-biegowa, a opcjonalnie - przekładnie automatyczna oraz 6-stopniowa preselekcyjna. W przyszłości VW planuje wprowadzenie czterech innych jednostek - w tym 1.4 FSI, 2.0 FSI i bardzo oszczędnej 1.9 SDI. Oficjalnie nie wiadomo, jaki silnik przewidziano do sportowej odmiany Golfa V, która trafi do salonów nie wcześniej niż za dwa lata, ale można się spodziewać, że będzie to modyfikacja jednostki montowanej do tej pory w wersji R32. Sprzedaż Volkswagena Golfa V rozpocznie się na początku przyszłego roku. Samochód będzie oferowany w dwóch wersjach nadwozia (3- i 5-drzwiowej) oraz trzech specyfikacjach wyposażenia (Trendline, Comfortline, Sportline). Ceny i lista wyposażenia nowego Golfa na polskim rynku nie są jeszcze znane, ale w Niemczech auto otrzyma w standardzie m.in. sześć poduszek powietrznych, a także systemy ABS i ESP. Najprawdopodobniej cena Golfa V będzie wyższa niż obecnej generacji modelu (najtańszy Golf IV kosztuje 49 840 zł).

VW GOLF IV - OSTATNIA SZANSA

Produkcja Golfa IV zakończy się w momencie wprowadzenia na taśmę nowego modelu. Wszyscy zakochani w "czwórce" mają szansę kupić samochód do końca bieżącego roku. Obecnie trwa atrakcyjna promocja (niższa cena - nawet o 4000 zł), która będzie aktualna do końca sprzedaży Golfa IV. W ofercie jest również seria "Q" z bardzo atrakcyjnym wyposażeniem (seryjnie montowane klimatyzacja ręczna, boczne poduszki powietrzne, radio Beta, aluminiowe obręcze). Golfy Q są droższe od standardowych wersji o 1500 zł (promocja cenowa nie dotyczy aut ze znaczkiem "Q"). Zwolennicy samochodów rasowanych mogą jeszcze nabyć model z bardzo podatnym na zabiegi tuningowe silnikiem benzynowym 1.8 T, którego montaż nie jest przewidziany w Golfie V.

Opinia auto+

Jeśli chcesz nabyć Golfa teraz, to polecamy odmiany Q i 1.8T. Natomiast zwolennikom wersji podstawowych radzimy poczekać na Golfa V

OPEL ASTRA III

W POGONI ZA MISTRZEM

Nowa Astra chce przyciągnąć klientów niekonwencjonalnymi w tej klasie samochodów rozwiązaniami. Wprawdzie Astra II jest zbudowana na zmodyfikowanej płycie podłogowej poprzedniego modelu (4250x1710x1460 mm), ale projektanci podkreślają zastosowanie mocnych silników, zaawansowanego technicznie układu jezdnego i dynamiczną stylizację karoserii. Wnętrze również będzie bardziej interesujące i komfortowe, a to za sprawą poprawionej ergonomii deski rozdzielczej i wysokiej jakości materiałów.

Najpierw trafi na rynek wersja 5-drzwiowa, a niedługo późnej - 3-drzwiowa i kombi. Przewiduje się również coupé i cabrio. Już na początku w ofercie znajdzie się aż pięć jednostek benzynowych i trzy wysokoprężne. Wszystkie należą do rodziny ECOTEC o czterech zaworach na cylinder i spełniają wymagania normy Euro 4. Nowością Opla są silniki 1.9 CDTI (do 150 KM) i benzynowy 2.0 z turbodoładowaniem (170 KM). Oba współpracują z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów.

Oryginalne rozwiązania zastosowano w układzie jezdnym. Opcjonalnie dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie IDS Plus z systemem stałej kontroli amortyzowania (Continuous Damping Control - CDC), który umożliwia dostosowanie pracy amortyzatorów do warunków drogowych i stylu jazdy. IDS Plus pozwala kierowcy dostosować auto również do sportowego stylu jazdy, powodując zmianę charakterystyki pracy amortyzatorów, wspomagania układu kierowniczego i skrzyni biegów Easytronic (oczywiście, jeśli auto jest w nią wyposażone) oraz poprawiając reakcję silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Wyposażenie Astry III będzie bogatsze niż poprzedniej wersji. Cen jeszcze nie podano, ale powinny być niższe niż Golfa V. Sprzedaż tego auta rozpocznie się nieco później niż nowej generacji Golfa, bo dopiero wiosną przyszłego roku.

OPEL ASTRA II

KLASYCZNY PRZEBÓJ

Z zakupem Astry II nie musisz się spieszyć, ponieważ we wrześniu... rozpoczyna się jej montaż w zakładach Opla w Gliwicach. Produkcja ruszy kilka miesięcy później - jej wielkość będzie uzależniona od popytu, a potrwa nie krócej niż trzy lata. Dostępne będą silniki benzynowe 1.2 16V (75 KM), 1.4 16V (90 KM), 1.6 16V (100 KM) i wysokoprężne 1.7 16V (75 KM), 2.0 16V (100 KM), 2.2 16V (125 KM). Wycofano zaś silnik 1.6 8V (84 KM). Nie wiadomo, czy Opel zdecyduje się obniżyć ceny, natomiast na pewno bez zmian pozostaną wersje wyposażenia. Najprawdopodobniej producent przemianuje Astrę II na Astrę Classic.

Opinia auto+

Jeśli szukasz wersji podstawowych, kup obecną generację Astry. A jeśli pragniesz czegoś więcej, poczekaj na Astrę III

MAZDA 3

PRZYRODNIE RODZEŃSTWO

We Frankfurcie zostanie zaprezentowana jeszcze jedna interesująca rodzina kompaktów - Ford Focus II i związana z nim płytą podłogową, technologią i kapitałem Mazda 3.

Zgodnie z modą Mazda 3 łączy cechy typowego auta kompaktowego i minivana. Japońska marka korzysta ze związków z Fordem i Volvo - "trójka" bazuje na płycie podłogowej wykorzystywanej przy budowie nowego Forda Focusa i następcy Volvo S40/V40. Także zawieszenie opracowano, korzystając z doświadczeń Forda - znając znakomite właściwości jezdne pierwszej generacji Focusa, spodziewamy się, że szybka jazda Mazdą 3 i Focusem II sprawi przyjemność.

Po prezentacji Mazdy 3 do sprzedaży trafią 5-drzwiowy hatchback i sedan. Auto będzie oferowane z silnikami 1.4 16V (80 KM), 1.6 16V (100 KM) i dieslem 1.6 16V (110 KM). W połowie roku pojawi się motor 2.0 16V (140 KM), a w dalszej kolejności jednostki z wtryskiem bezpośrednim 1.5 (100 KM) i 2.3 (160 KM). Mazda 3 otrzyma wersje wyposażenia Comfort, Exclusive i sportową Top. Będzie można zamówić automatyczną skrzynię biegów CTV i napęd na cztery koła, co rzadko spotyka się w klasie kompaktów.

Wiadomo, że Ford Focus II będzie miał niektóre elementy podobne do tych, które znamy z zaprezentowanego już modelu Focus C-MAX (między innymi światła przednie, grill chłodnicy, przetłoczenia dolnej części karoserii). O ile wygląd nadwozia nie będzie się wiele różnił od stylizacji obecnej wersji Focusa, o tyle wnętrze zostanie całkowicie przekonstruowane. Ford Focus II otrzyma nową deskę rozdzielczą oraz lepsze niż poprzednik materiały wykończeniowe. Zawieszenie pozostanie niemal niezmienione - jedyną modyfikacją ma być wprowadzenie dodatkowych elementów tłumiących, które zminimalizują drgania przenoszone z kół na karoserię. Wśród silników benzynowych pojawią się jednostki z wtryskiem bezpośrednim.

Sprzedaż Mazdy w Europie rozpocznie się już w tym roku, natomiast Focusa II - w połowie przyszłego. Kiedy oba auta trafią do polskich salonów, jeszcze nie wiadomo. Także ceny nie są jeszcze znane.

FORD FOCUS - JUBILEUSZOWE WERSJE

Produkowany od 1998 roku Focus ujął klientów znakomitym układem jezdnym i śmiałą stylizacją karoserii. Wiadomo, że aktualna wersja modelu będzie dostępna przynajmniej do połowy 2004 roku. W ofercie są auta z silnikami benzynowymi o pojemności od 1,4 l (75 KM) do 2,0 l (173 KM) i wysokoprężnymi 1.8 TDdi od 90 do 115 KM. Na uwagę zasługuje limitowana, ekstremalnie sportowa wersja RS dostępna tylko na specjalne zamówienie - producent nie podaje ceny. Za to bez problemu kupisz egzemplarz z jubileuszowej, bogato wyposażonej serii X100. Za Focusa 1.4 EFI X100 (m.in. cztery poduszki , ABS, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby) zapłacisz 51 600 zł.

Opinia auto+

Warto się pospieszyć i nim druga generacja Focusa okrzepnie na rynku, kupić pierwszą w bogato wyposażonej wersji X100 - polecamy z silnikiem 1.8 TDCi lub budżetowym 1.4 EFI. Zwolennikom Mazdy radzimy poczekać na nową "trójkę"

Copyright © Agora SA