Gazeta.pl > Moto >  WysokieObroty

Opel Meriva 1.7 CDTi

TEKST Szczepan Mroczek
28.04.2003 10:59
A A A Drukuj

Fot. Szczepan Mroczek

Meriva uzupełnia ofertę vanów Opla - pod względem wielkości i ceny plasuje się pomiędzy niewielką Agilą a 7-miejscową Zafirą. Samochód ma duże ambicje - mimo małych rozmiarów jest prawdziwym autem rodzinnym.
Jakie auto - Pierwsza jazda

Meriva - innowacyjny samochód Opla - reprezentuje nową, bardzo dynamicznie rozwijającą się klasę małych aut typu minivan, których konstrukcję oparto na płycie podłogowej pojazdów segmentu B. Z założenia ma być jednak prawdziwym samochodem rodzinnym, a nie namiastką takiego auta. Zapewnia więc wysoki poziom bezpieczeństwa, ma przestronne i wygodne wnętrze oraz sporo elementów wyposażenia uprzyjemniających podróż.

Biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszą się ostatnio samochody z wielkopojemnymi wnętrzami, można się spodziewać, że Meriva zyska wielu zwolenników, choć będzie musiała konkurować m.in. z wprowadzonym już na rynek Fordem Fusion i zaprezentowanym w Genewie Fiatem Idea, minivanem powiększającym rodzinę popularnego Punto. Choć nowy model trafi do salonów dopiero na przełomie maja i czerwca, producent udostępnił już dziennikarzom Merivę do jazd testowych. Auto przyjemnie mnie zaskoczyło.

Wygodna podróż

Spoglądając po raz pierwszy na Merivę, od razu dostrzegasz cechy wspólne z pozostałymi modelami Opla. Mnie najbardziej przypomina Vectrę - pomimo różnicy w wielkości i proporcji karoserii. Choć samochód jest wysoki, ma dynamiczną sylwetkę.

Nie spodziewałem się, że przy tak małych wymiarach zewnętrznych uda się wygospodarować tyle miejsca dla podróżujących. Projektanci nie zapomnieli również o wszechstronności kabiny (dużo schowków) oraz nowoczesnym i modnym wyglądzie.

Spodobały mi się wygodne fotele i wysoki standard wykończenia wnętrza. Jakość materiałów i precyzja montażu utrzymane są na poziomie, jaki znajdziesz w Oplu Vectrze, a więc samochodzie należącym do segmentu D. Dwie klasy w górę to co najmniej miłe zaskoczenie. Wygląd i kształt deski rozdzielczej również nawiązują do większego Opla.

Kluczem do sukcesu Merivy jest duży rozstaw osi (2630 mm), który niewiele ustępuje rozstawowi znacznie większej Zafiry (2694 mm). Podczas projektowania nowego minivana postarano się także o to, by silnik przesunąć jak najbardziej do przodu. Dzięki tym zabiegom wnętrze, biorąc pod uwagę długość Merivy (4042 mm), oferuje naprawdę dużo przestrzeni - zauważysz to, siedząc nie tylko za kierownicą. Powody do zadowolenia mogą mieć szczególnie osoby podróżujące z tyłu. Mam 185 cm wzrostu, a mimo to bez problemu wygodnie usiadłem w drugim rzędzie foteli, co rzadko się zdarza w samochodach o takich wymiarach zewnętrznych.

Wielofunkcyjne wnętrze

Środek Merivy został tak zaaranżowany, by umożliwić czterem osobom podróżowanie w komfortowych warunkach. Oczywiście, w aucie zmieści się także pięć osób, jednak pasażer zajmujący środkowe miejsce z tyłu nie może liczyć na luksus. Tylna kanapa jest podzielona w proporcjach 40/20/40. To właściwie dwa indywidualne fotele, które można niezależnie przesuwać, składać i zmieniać kąt pochylenia oparć, oraz umieszczony między nimi trzeci o mniejszych rozmiarach. Jeżeli Merivą podróżują cztery osoby, dodatkowy fotel można złożyć, a na jego miejscu zainstalować ruchomy, wielofunkcyjny podłokietnik z 5-litrowym schowkiem.

Dobrze spisuje się rozwiązanie Flex-Space, które pozwala dowolnie konfigurować wnętrze bez wymontowywania foteli oraz złożyć siedzenia w czasie nie dłuższym niż 10 s. Sprawdziłem - rzeczywiście cała operacja trwa bardzo krótko i jest łatwa do przeprowadzenia.

Standardowo bagażnik ma pojemność 350 l. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1410 l, a po odchyleniu oparcia przedniego fotela pozwala przewozić przedmioty o długości do 240 cm. Pod podłogą bagażnika znajdziesz schowek o pojemności 60 l.

Oczywiście, jak na porządny minivan przystało, wnętrze Merivy obfituje w rozmaite schowki. Zadbano nawet o taki szczegół jak miejsce na dwa parasole. Zwolennicy słońca i świeżego powietrza mogą zamówić dwa elektrycznie sterowane szklane dachy - z przodu większy z możliwością odsuwania oraz uchylany dla pasażerów siedzących z tyłu.

Przyjemna jazda

Oplem Merivą jeździło mi się przyjemnie. Auto sprawdziło się tak samo dobrze w mieście, jak i na trasie. Zawieszenie zestrojono komfortowo, ale samochód nie ma problemów z dynamicznym pokonywaniem łuków.

Kiedy wprowadzałem Merivę w zakręt ze zbyt dużą prędkością, auto wykazywało tendencje do bezpiecznej podsterowności. Mechanizmy sterowania zostały poprawnie skalibrowane, ale jeżdżąc nawet najmocniejszą wersją 1,8 l (125 KM) nie zaznasz sportowych wrażeń. Biorąc jednak pod uwagę to, że Opel wprowadził na rynek Zafirę OPC, możesz się spodziewać w przyszłości także odmiany Merivy o bardziej rasowym charakterze.

Trasa jazd testowych wiodła wąskimi i krętymi szosami. W takich warunkach ujawniła się dość nieprzyjemna cecha - na ciasnych zakrętach w lewo przedni słupek znacznie ogranicza widoczność. Jednak tę wadę mają prawie wszystkie vany, a Opel tłumaczy się, że względy bezpieczeństwa biernego są ważniejsze i słupek nie mógł być cieńszy.

Meriva będzie wyposażana w znane już z innych modeli Opla silniki benzynowe 1.6 (87 KM), 1.6 ECOTEC (100 KM) i 1.8 ECOTEC (125 KM) oraz dwie jednostki wysokoprężne - 1.7 DTi (75 KM) i nowy silnik 1.7 CDTi (100 KM) z systemem common rail. Wszystkie oprócz 1.7 DTi spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 4. W wyposażeniu standardowym aut z silnikami 1.8 ECOTEC oraz 1.7 CDTi znajdzie się system kontroli poślizgu kół podczas ruszania (TC Plus). Układ stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie można zamówić do wersji z silnikami benzynowymi oraz z mocniejszym dieslem. Do wyboru są dwie 5-stopniowe skrzynie biegów - ręczna i automatyczna typu Easytronic.

Już podstawowa jednostka benzynowa zapewnia wystarczające osiągi. Inaczej wygląda sytuacja w wypadku diesli. Bardzo spodobał mi się nowy silnik 1.7 CDTi z common rail i sprężarką ze zmienną geometrią łopatek. Zdecydowanie deklasuje starszą 75-konną jednostkę - nie jest taki ociężały, gwarantuje wysoką kulturę pracy i dobrą dynamikę oraz zapewnia energiczne przyspieszanie i tak samo niskie zużycie paliwa. Zatem przy wyborze silnika wysokoprężnego zdecydowanie polecam mocniejszą jednostkę CDTi.

Dobre wyposażenie

Jeszcze nie są znane ostateczne ceny ani wyposażenie Merivy w Polsce. Wiadomo jednak, że za dopłatą dostępnych będzie kilka ciekawych elementów.

O tym, że producent przywiązuje dużą wagę do rodzinnego charakteru samochodu, może świadczyć to, że Opel rozwiązał jeden z drażliwych problemów (ach, ta różnica pokoleń!) pojawiających się podczas familijnych wyjazdów - jaką muzykę włączyć? Do Merivy można będzie zamówić system nagłośnienia Twin Audio z oddzielnym panelem sterowania dla pasażerów tylnej kanapy, który umożliwia podłączenie dwóch par słuchawek. Pozwala to osobom siedzącym z tyłu słychać muzyki z płyt CD, w czasie gdy siedzący z przodu korzystają z radia - lub odwrotnie.

Istnieje także możliwość zamówienia systemu AutoVision, w skład którego wchodzą odtwarzacz płyt DVD i ekran dla pasażerów siedzących z tyłu. Dodatkowej opłaty wymagają również nawigacja satelitarna, telefon GSM, ksenonowe światła, elektronicznie sterowana klimatyzacja, skórzana tapicerka oraz specjalistyczne dodatki dla entuzjastów aktywnego spędzania czasu (bagażnik na rowery, narty, deskę surfingową itp.). To bogate wyposażenie - jak na samochód tej klasy.

Ciekawa oferta

Pierwsze wrażenia z jazdy Oplem Merivą są bardzo pozytywne i w niczym nie przypominają tego, co odczuwa kierowca mniejszego minivana Opla - Agili. Pod tym względem Meriva bliższa jest Zafirze, a nawet Vectrze. Do plusów można zaliczyć wygodne wnętrze, nienagannie pracujące zawieszenie, wysoką jakość wykończenia i wszechstronność samochodu. Także cenowo nowy Opel jest atrakcyjną propozycją. Cena najtańszej wersji z silnikiem 1.6 (87 KM) w Polsce wyniesie zapewne niewiele ponad 50 tys. zł. To wprawdzie dużo więcej niż kosztuje Agila (32 150 zł za najtańszą wersję 1.0 Start), ale sporo mniej od podstawowej wersji Zafiry (1.6 Club - 67 850 zł).

Jeśli dodasz do tego wysoki poziom bezpieczeństwa - potwierdzony testem EuroNCAP, w którym Meriva otrzymała cztery gwiazdki - okazuje się, że nowy minivan Opla jest autem godnym zainteresowania.

opinia auto+

Największe zalety Merivy to obszerne, wygodne i dobrze wykończone wnętrze. Bogata paleta silników pozwala skonfigurować auto zgodnie z twoimi oczekiwaniami



DANE TECHNICZNE.
Opel Meriva 1.7 CDTi.
segment rynku:minivan
nadwozie:minivan, 5-drzwiowe
silnik:1686 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, turbodoładowany z common rail, wysokoprężny
moc maksymalna:100 KM (74 kW)
maksymalny moment obrotowy:240 Nm przy 2300 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h:13,5 s
prędkość maksymalna:175 km/h
wymiary (dł./szer./wys.):4042x1694x1624 mm
rozstaw osi:2630 mm
skrzynia biegów:ręczna, 5-biegowa
napęd:na koła przednie
zużycie paliwa (średnie):5,5 l/100 km
Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1237)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (1002)

  • 24%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (757)

  •   3%

    Nie mam zdania (98)

Liczba oddanych głosów: 3094