Toyota Yaris po face liftingu

Yaris jest faworytem kobiet - dwie trzecie kupujących to panie. Wychodząc z założenia, że nie ma co zmieniać rzeczy dobrych, Toyota ograniczyła się do kosmetyki.

Oglądając nowego Yarisa, na pierwszy rzut oka trudno dostrzec zmiany. Dopiero wnikliwe spojrzenie zatrzymuje się na szczegółach, które odróżniają go od poprzedniej wersji. Odświeżona Toyota Yaris będzie walczyć z konkurencją jeszcze dwa lata, aż do wprowadzenia na rynek całkiem nowego modelu.

Trzeba przyznać, że jak dotąd wyniki auta są wprost rewelacyjne. Najwyższy wynik prób zderzeniowych w swojej klasie (85% skuteczności według niezależnej organizacji EuroNCAP), najlepszy rezultat w teście awaryjności niemieckiego instytutu TÜV wśród samochodów do trzech lat oraz konieczność wybudowania fabryki we Francji, by zaspokoić popyt na kontynencie - mówią same za siebie.

Bezpieczny i dynamiczny

Model 2003 ma nie tylko zmienione reflektory przednie, inny zderzak czy nową kolorystykę wnętrza. Najpoważniejsze zmiany nie rzucają się w oczy.

Wzmocniono strukturę karoserii samochodu, zwiększając jej odporność zderzeniową, oraz wprowadzono (jako element wyposażenia dodatkowego) poduszki boczne. Teraz wszystkie wersje Toyoty Yaris są wyposażone w seryjnie montowany przeciwpoślizgowy układ ABS, a także trzy 3-punktowe pasy bezpieczeństwa - przeznaczone dla pasażerów tylnej kanapy.

W naszym kraju zapewne nadal największą popularnością będzie się cieszył bardzo udany silnik 1.0 VVT-i. Ta 65-konna jednostka jest praktycznie jedyną na rynku o tak małej pojemności i jednocześnie tak dobrych osiągach. To kompromis pomiędzy niskimi kosztami użytkowania (wydatki na ubezpieczenie, paliwo itp.) a naprawdę dobrą dynamiką, częstokroć przewyższają-cą osiągi konkurencyjnych silników o większych pojemnościach.

Jednostką dla bardziej wymagających jest 1.3 VVT-i. Moc 87 KM zapewnia dynamikę, która może zawstydzić kierowcę niejednego auta kompaktowego.

Nowością na polskim rynku jest wersja wysokoprężna D-4D. Mały, ale bardzo sprawny silnik 1.3 o mocy 75 KM ma osiągi niewiele gorsze od mocnej wersji benzynowej 1.5 VVT-i. Zachwyca przy tym doskonałą elastycznością i niskim zużyciem paliwa - średnio na poziomie zaledwie 4,2 l/100 km. Oczywiście, nie ma róży bez kolców. Za podstawową wersję D-4D trzeba zapłacić 42 900 zł, czyli o 9 tys. więcej niż za najtańszą 1.0 i o 4,7 tys. zł więcej niż w wypadku 1.3. Ta jednostka napędowa będzie należała do najmniejszych diesli na naszym rynku - obok produkowanego od niedawna w Polsce silnika Multijet 1.3 (montowanego m.in. we Fiacie Gingo).

Druga nowość to wersja usportowiona Yaris T-Sport z silnikiem 1.5 VVT-i (patrz ramka).

Znane dotychczas jednostki benzynowe 1.0 oraz 1.3 przeszły kurację odmładzającą, w wyniku której udało się spełnić najsurowsze normy emisji spalin (Euro 4). Mniejszą jednostkę kosztowało to utratę 3 KM, ale już moc większej wzrosła w wyniku modyfikacji o 1 KM. Wyposażone w silniki benzynowe Toyoty Yaris nadal należą do dynamiczniejszych samochodów w tej klasie pojemnościowej. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje mniejszemu modelowi 13,6 s, a większemu - 12,1 s. Turbodiesel D-4D również dobrze sprawdza się pod tym względem i przyspiesza do 100 km/h w 12,9 s.

Odświeżony

Wnętrze odświeżonej Toyoty Yaris bardzo przypomina kabinę poprzedniej wersji. Wprawdzie nieznacznie zmienione zostały wskaźniki i przełączniki na tablicy przyrządów, ale nie wiedząc tego z góry, trudno dostrzec modyfikacje. Yaris pozostał samochodem maksymalnie praktycznym - z mnóstwem przydatnych schowków oraz stylistyką wnętrza, która może się podobać.

Jeżeli chcielibyśmy czepiać się szczegółów, to pewne zastrzeżenia może budzić wyprofilowanie foteli (zapewniają nieco zbyt małe podparcie boczne) czy faktura tworzywa, z którego wykonana została deska rozdzielcza Yarisa (raczej nieprzyjemna w dotyku). Przyzwyczajenia wymagają cyfrowe wskaźniki, ale - jak wskazuje statystyka sprzedaży - kierowcy zaakceptowali to rozwiązanie.

Dla niej i dla niego

Atuty małej Toyoty - tak cenione przez panie - to atrakcyjny wygląd, funkcjonalne wnętrze i bezawaryjność. Odświeżony Yaris nie stracił nic z tych zalet, a zyskał dodatkową - jest jeszcze bezpieczniejszy. To, podobnie jak dynamiczny silnik, powinno się spodobać wszystkim kierowcom. Producent najwyraźniej chce podbić serca także męskiej części klientów - stąd decyzja o wprowadzeniu już na stałe na nasz rynek usportowionej wersji TS.

Wielu osobom, które nie znają na pamięć wszystkich detali auta, odnowiony model może wydawać się łudząco podobny do starszej wersji. I rzeczywiście, zmian trzeba się doszukiwać. Może jednak właśnie takie było zamierzenie konstruktorów: nie zmieniać na siłę tego, co się podoba klientom.

Wersja usportowiona T-Sport

Toyota Yaris T-Sport - maluch o sportowych ambicjach

Wersja sportowa Yarisa z silnikiem 1.5 pojawiła się na rynkach Europy Zachodniej już w 2001 roku, ale z oczywistych względów do ciągłej sprzedaży w Polsce trafiła z dużym opóźnieniem.

T-Sport prezentuje się bardzo atrakcyjnie - ma usportowione nadwozie i zmodyfikowane wnętrze (lepiej wyprofilowane fotele i analogowe wskaźniki). Trzeba przyznać, że T-Sport pomimo rasowego charakteru nie traci nic z funkcjonalności, z jakiej słyną Yarisy. Ma wyraźnie sztywniejsze zawieszenie, ale nadal dobrze tłumi nierówności. Mocny, 105-konny silnik dobrze radzi sobie z ważącym niecałą tonę autem, choć 9 s do 100 km/h nie jest szczególnie dobrym wynikiem. Stosunkowo duża pojemność jednostki napędowej zapewnia autu niezłą elastyczność. Pomimo sportowego charakteru nie trzeba więc utrzymywać silnika na wysokich obrotach. Do wersji T-Sport będzie można zamówić VSC (odpowiednik układu stabilizacji jazdy ESP) i system kontroli trakcji (TC).

W niektórych krajach Unii Europejskiej bardzo popularne są zawody sportowe w Pucharze Yarisa, gdzie startują właśnie modele T-Sport. My na razie musimy się zadowolić wersją seryjną, która, niestety, kosztuje niemało, bo ponad 60 tys. zł.

opinia auto+

Odświeżony Yaris to nadal prymus w dziedzinie bezpieczeństwa. Najbardziej godnym polecenia pozostaje silnik 1.0 - tani w eksploatacji i dynamiczny

DANE TECHNICZNE

Copyright © Agora SA