RENAULT MEGANE II

Avantime dla każdego - nowe Renault Megane II ma zdobyć klientów stylistyką podobną do luksusowego modelu Avantime.

Megane II przygotowano w siedmiu wersjach nadwoziowych. Do sprzedaży wejdą jako pierwsze na jesieni br. (w Polsce w listopadzie) 3- i 5-drzwiowe hatchbacki (ten pierwszy nazywany też coupe). Pozostałe modele (łącznie ze Scenikiem) zostaną zaprezentowane w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

Linie nadwozia przypominają Avantime'a, natomiast wnętrze - Lagunę II i Vel Satisa. Podobnie jak m.in. Laguna II nowe Megane uruchamiane jest kartą, z tą jednak różnicą, że niekoniecznie trzeba ją wsunąć do czytnika, zaś korek wlewu paliwa - wzorem Vel Satisa - zintegrowano z klapką. Przebojem prawdopodobnie będzie otwierany szklany dach - to rozwiązanie z AvantimeOa - składający się z dwóch szklanych tafli o łącznej powierzchni 1,32 m2, z których tylko przednia jest ruchoma.

Megane II ma zdobyć uznanie klientów komfortem i zapewnić pasażerom wygodę nie spotykaną w tej klasie aut. Rozstaw osi wynoszący 2625 mm należy do jednych z największych w segmencie. Większy mają nieliczne auta, np. 5-drzwiowa Honda Civic - aż 2680 mm. Stąd obszerne wnętrze. Duży rozstaw osi sprawia - jak zapewnia producent - że auto zachowuje się stabilnie na drodze. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny MacPhersona, z tyłu oś samoskrętną. W porównaniu z poprzednim modelem zwiększono skok kół i pogrubiono stabilizatory, zastosowano elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennej charakterystyce - wszystko, aby polepszyć prowadzenie auta i zwiększyć bezpieczeństwo aktywne. Specjalnie do Megane II opracowano nawet nowe opony o mniejszych oporach toczenia, równocześnie zapewniające dużą przyczepność do nawierzchni. Zastosowano solidne hamulce tarczowe (z przodu wentylowane o średnicy 260 lub 280 mm) i wydajne wspomaganie, aby uzyskać drogę hamowania nie dłuższą niż 38 m przy kolejnych 10 hamowaniach. W standardzie jest ABS, układ wspomagania nagłego hamowania i korektor siły hamowania EBV oraz układ ASR, zapobiegający poślizgowi podczas ruszania oraz przy zmianie biegów na śliskiej nawierzchni. W zależności od rynku system stabilizacji toru jazdy ESP jest w standardzie lub opcji. ESP działa w zależności od potrzeby na jedno, dwa, trzy lub wszystkie koła. Jeżeli w trakcie pracy ESP następuje nagłe wyhamowanie pojazdu (w tempie większym niż 0,8 m/s), to automatycznie zapalane są światła stopu.

Podobnie jak Lagunę II także nowe Megane wyposażono w system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Reflektory ksenonowe mają dynamiczną regulację poziomowania snopa światła: przy prędkości poniżej 30 km/h snop zostaje obniżony i ma zasięg 55 m, natomiast powyżej tej prędkości wiązka świateł mijania jest w położeniu normalnym - zasięg 71 m.

Dużo uwagi poświęcono bezpieczeństwu biernemu, wykorzystując w nadwoziu wysokowytrzymałe blachy stalowe i przemyślaną konstrukcję (w tym podwójną podłogę). Wersję 5-drzwiową wyposażono w osiem poduszek (dwie przednie, cztery boczne i dwie kurtynki okienne), natomiast 3-drzwiową aż w 10 - Renault jako pierwsze zastosowało poduszki zapobiegające "nurkowaniu" pasażerów przednich foteli podczas zderzenia czołowego. Mają one 5 l pojemności i umieszczono je między dwoma blachami blisko przedniej krawędzi siedziska. W razie zderzenia poduszka napełnia się, unosząc przednią krawędź siedziska, uniemożliwiając tym samym zsunięcie się pasażera.

Przygotowano cztery wystroje wnętrza Megane II: Authentique (podstawowy, w ciemnej tonacji), Expression (dominują jasne, beżowe odcienie), Dynamique (w kolorze ciemnoszarym) i Privilege (elegancki, beżowy), oraz trzy poziomy wyposażenia: Pack, Comfort i Luxe. Wewnątrz znajdziemy schowki o łącznej pojemności 44 l. Bagażnik nie wyróżnia się objętością (330 l).

Podstawowy silnik znany z innych modeli Renault ma 1,4 l pojemności i osiąga 98 KM (72 kW) oraz 127 Nm przy 3750 obr./min. Przewidziana jest też wersja 80-konna tego motoru. Mocniejsza, 115-konna (83 kW i 152 Nm przy 4200 obr./min) jednostka ma 1,6 l pojemności i zmienne fazy rozrządu zaworów ssących. Najmocniejszy będzie 2-litrowy silnik o mocy 136 KM (98,5 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 191 Nm przy 3750 obr./min. W przyszłości zostanie wprowadzona odmiana turbodoładowana. Wszystkie jednostki mają 16-zaworowe głowice i współpracują z 5-stopniowymi skrzyniami biegów, z wyjątkiem wersji najmocniejszej, która ma 6-biegową przekładnię.

W ofercie nie zabraknie diesli z wtryskiem common rail. Do wyboru będzie oszczędny 1,5 l, o mocy 80 KM (60 kW) i momencie obrotowym 185 Nm przy 2000 obr./min, który w przyszłości osiągnie 100 KM (73 kW) oraz zapewniający niezłą dynamikę 120-konny 1,9 (270 Nm przy 2000 obr./min). Przygotowywana jest odmiana 140-konna tego silnika. Megane II z dieslami mają nissanowskie skrzynie biegów, z tym że Renault z mocnym dieslem wyposażono w skrzynię 6-stopniową. Do wyboru będzie też 4-stopniowa skrzynia automatyczna Proactive - jak przystało na auto wzorowane na modelach luksusowych.

Copyright © Agora SA