Jeden komplet na cały rok

Czy opony całoroczne mogą być alternatywą dla opon zimowych? Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze ogumienia?

Warunki zimowe w całej Europie są bardzo zróżnicowane. Długie i mroźne zimy w Skandynawii i rejonach górskich, śnieżne, deszczowe oraz nieprzewidywalne zimy w Europie Środkowej, bardziej łagodny klimat Europy Południowej - warunki, jakie napotykają kierowcy wyruszający w podróż zimą zmieniają się diametralnie z regionu na region. Dlatego właściwy wybór opon nie zawsze jest łatwą sprawą.

Decydując się na konkretne ogumienie trzeba wziąć pod uwagę wiele kryteriów, nie tylko klimatycznych i geograficznych, ale także indywidualne oczekiwania kierowcy względem opon, styl jazdy, typ samochodu, sposób użytkowania auta, ilość kilometrów do pokonania oraz posiadany budżet.

Najważniejsze jest, aby kierowcy pamiętali, że najgorszą decyzją jest jej brak. Jazda na źle dobranych oponach może mieć ogromny wpływ na zachowanie się pojazdu: zimą możemy zakopać się w śniegu, zatarasować drogę lub nawet spowodować wypadek. Zachęcam kierowców, aby przemyśleli swój wybór ogumienia, ponieważ opony to jedyna część samochodu, która zapewnia pojazdowi kontakt z podłożem i ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jego użytkowania? - powiedział Leszek Szafran, Dyrektor ds. Handlowych Grupy Goodyear Polska.

Na rynku występują różne rodzaje opon, odpowiadające zróżnicowanym potrzebom kierowców. Na nadchodzący sezon zimowy, kierujący pojazdami mogą wybierać spośród opon zimowych i opon całorocznych. O ile opony zimowe z kolcami są dozwolone jedynie w niektórych krajach, gdzie panują surowsze niż w naszym klimacie warunki zimowe, jak np. kraje skandynawskie, Rosja czy Ukraina, opony całoroczne mogą być alternatywą w regionach o łagodniejszym klimacie.

Patrząc na taki kraj jak Niemcy, gdzie potencjalnie surowe warunki panują zimą we wszystkich regionach, 9% niemieckich kierowców nadal nie zmienia opon na zimowe lub całoroczne. W Polsce ten odsetek wynosi powyżej 50%. Częstą przyczyną, z powodu której kierowcy nie kupują opon zimowych, jest niska świadomość zagrożenia wynikającego z ich braku oraz fakt, iż nie jeżdżą zbyt dużo lub tylko w miastach, które są 'dobrze odśnieżane'. Często wynika to z chęci zaoszczędzenia pieniędzy. Zapomina się o tym, iż nawet nieduża stłuczka i jej konsekwencje mogą więcej kosztować niż wynosi koszt zakupu opon. Szczególnie dla tych kierowców, którzy mało jeżdżą lub nie chcą pamiętać o potrzebie sezonowej wymiany opon, opona całoroczna będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż opona letnia. Jazda na letnich oponach przez cały rok w regionie takim jak Polska, w którym zimy potrafią być bardzo długie i surowe, może stwarzać poważne zagrożenie nie tylko dla kierowców, ale także dla innych użytkowników dróg - dodał Leszek Szafran.

Eksperci branżowi są zgodni: opony zimowe są niezbędne nie tylko w tych regionach, gdzie zimą na drogach panują surowe warunki. Opony zimowe powinny być także montowane w samochodach wykorzystywanych w terenach mniej górzystych, o regularnych opadach śniegu i temperaturach bliskich oraz poniżej zera stopni (zaleca się ich montowanie kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C).

Zastanawiając się nad właściwym wyborem opon, kierowcy powinni zadać sobie kilka pytań i poprosić o radę wykwalifikowanego sprzedawcę:

- Czy potrzebuję samochodu przez cały czas i we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, czy też mogę go zostawić w garażu, jeśli będzie taka potrzeba, i pojechać pociągiem lub autobusem?
- Ile kilometrów przejeżdżam rocznie?
- Czy mam mocny, sportowy wóz z dużą mocą pod maską?
- Czy zawsze oczekuję od mojego auta najlepszych możliwych osiągów?
- Czy jeżdżę głównie w mieście, czy raczej poza miastem, gdzie drogi nie są regularnie odśnieżane?
- Czy jeżdżę uprawiać sporty zimowe w regionach górzystych?
- Czy jeżdżę samochodem na wyjazdy służbowe lub używam go w innych sytuacjach, w których najważniejsze znaczenie ma czas?
- Czy przeszkadza mi, że muszę zmieniać opony przed i po sezonie zimowym, czy może wolę rozwiązanie bez tych wszystkich działań?

- Odpowiedzi na te wszystkie pytania pomogą dilerowi opon wybrać najlepsze rozwiązanie dla konkretnego klienta. Niezależnie od decyzji kierowcy, zarówno opony zimowe, jak i w pewnych uzasadnionych przypadkach całoroczne ogumienie stanowi doskonały wybór na nadchodzącą zimę. Najważniejsze, abyśmy nie jeździli na oponach letnich w regionach, gdzie na drogach panują warunki zimowe - podsumował Leszek Szafran.

Należy pamiętać, że konstrukcja opony całorocznej to komprmis między oponą zimową i letnią, a jej bieżnik przypomina wyglądem tę pierwszą. W wysokiej temperaturze na suchym asfalcie opona całoroczna będzie zachowywać się gorzej od opony letniej, a na śniegu - od "zimówki". Dlatego kierowcy preferujący szybką jazdę lub użytkujący auto na drogach nieodśnieżonych powinni pomyśleć o zakupie dwóch kompletów opon. Nie znaczy to jednak, że ogumienie całoroczne nie sprawdzi się na co dzień.

Jak rozpoznać oponę całoroczną? Producenci stosują różne oznaczenia, np. ikony z symbolem słońca, deszczu i śniegu lub opis słwony (np. all seasons).

Prawidłowy dobór opon
Na pewno nie łatwo jest klientom rozpoznać i samodzielnie ocenić wszystkie zaawansowane technologie zastosowane w oponie zimowej. Po pierwsze, warto porozmawiać ze sprzedawcą opon, opisać mu styl jazdy i swoje wymagania. Sprzedawca powinien nam wyjaśnić różnice między różnymi oponami zimowymi i zarekomendować rozwiązanie dopasowane do naszych konkretnych potrzeb.

Po drugie, warto wybierać opony znanych marek, obecnych długo na rynku. Nie ma co próbować zaoszczędzić kilka złotych, wybierając produkty nieznanych marek. W stworzenie opon doświadczone firmy wkładają wiele wysiłku i lat badań, które bezpośrednio przekładają się na zachowanie samochodu.

Po trzecie, dobrym źródłem informacji mogą być coroczne testy opon prowadzone przez wiodące automobilkluby i magazyny motoryzacyjne. Warto też zwrócić uwagę na to, jakie opony montują producenci samochodów jako wyposażenie oryginalne.

A tak parkować należy


Bezpieczeństwo w stylu retro - WIDEO - ZOBACZ WIĘCEJ

Bezpieczna zima z Goodyear - WEŹ UDZIAŁ W KONKURSIE

Opony zimowe - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (2)
Jeden komplet na cały rok
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    Ale bzdury gadanie faceta ktoremu zalezy tylko na wynikach sprzedazy i wciska ten swój kit o dbalosci o bezpieczeństwo juz od kilku lat.
    A stwierdzenie "kraj jak Niemcy, gdzie potencjalnie surowe warunki panują zimą we wszystkich regionach" do jakas kpina.
    Dla Panskiej informacji w Niemczech sa cale landy w ktorych snieg pojawia sie na trzy godziny w ciagu calego roku.

  • Gość: Gość

    0

    caly rok na zimowkach patrząc ekonomicznie srednia wymiana opon co 4 lata jezeli byla by przekladka co sezon( letnie zimowe i z powrotem) koszt okolo 150 zl x 4 wystarczy aby jezdzic zwlaszcza na kiepskich Polskich drogach na kapciach M+S caly rok i tak przy powiedzmy wiekszym zużyciu zimowych w lecie bardziej sie opłaca nie zmieniac a kupić np na wiosne zimowki jak sa wyprzedaże.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX