Coraz chętniej samochodem

Okazuje się, że na wakacyjne podróże zmotoryzowani Polacy coraz chętniej wybierają wschodnie i północne kraje Europy. Czy chętniej jeździmy do krajów Europy? Jakie są najczęstsze problemy polskich turystów za granicą?  Zapytaliśmy o to prezesa biura PZMTravel Cezarego Kasprowicza

Czy przyzwyczajenia zmotoryzowanych polskich turystów ulegają zmianie? Do niedawna oblegana przez nas Hiszpania, Portugalia, Grecja i Włochy nadal cieszą się dużym zainteresowaniem?
W ostatnich latach Polacy wyjeżdżający na wakacje własnym pojazdem najczęściej wypoczywają w Chorwacji i we Włoszech. Popularne są też wyjazdy na Wegry do basenów termalnych.

Czy chętniej jeździmy do krajów Europy wschodniej?
Z uwagi na utrudnienia w przekraczaniu granicy oraz obowiązujące wizy, Polacy nie wypoczywają za wschodnią granicą. Zauważalny jest wzrost wyjazdów do krajów nadbałtyckich, traktowane jako kraje tranzytowe do wyjazdów do Skandynawii.

Pomimo Unii Europejskiej przepisy ruchu drogowego w wielu krajach różnią się od siebie. Jakie pułapki sprawiają polskim kierowcom największy kłopot?
W dalszym ciągu z uwagi na brak ujednoliconych przepisów w krajach europejskich problemem jest niejednolite wyposażenie pojazdu, np. u nas obowiązuje gaśnica a na Słowacji apteczka. Nasi kierowcy muszą tez zwracać szczególna uwagą na na nie przekraczanie prędkości oraz posiadanie obowiązkowych winietek na autostrady.

Głośno mówi się o niektórych dość absurdalnych przepisach np. posiadanie zapasowego lusterka wstecznego, dwóch trójkątów. Czy Polacy wiedzą o takich niespodziankach?
Nie ma już takich szczególnych przepisów. Jeżeli kontrole policji są bezzasadnie skrupulatne to są to albo nadużycia, albo kierowca zasłużył sobie na takie traktowanie. Jeśli policja przekracza swoje uprawnienia i turysta nie czuje się winien, powinien skontaktować się z Konsulatem polskim w danym kraju. Przyjmując mandat, nasze późniejsze odwołania mogą nie być uznane.

Skąd turyści czerpią informacje na temat warunków jazdy w obcych krajach i czy takie w ogóle ich interesują?
PZM INFO jest serwisem dla wyjeżdżających turystów i wielu z niego korzysta. Kolejnym źródłem jest prasa oraz tematyczne Forum w Internecie.

PZM-Travel jako jedyna organizacja w Polsce zrzeszona jest w międzynarodowych federacjach.
Tak, Polski Związek Motorowy jest członkiem FIA, AIT, FIM, FICC.

Przepisy to nie wszystko, jakie są najczęstsze problemy polskich turystów zmotoryzowanych za granicą? Gdzie dostajemy najwięcej mandatów?
Mandaty najczęściej Polacy dostają w Czechach na autostradzie, gdzie jeżdżą najszybciej. Niestety wielu podróżuje bez przystanku, nie mówiąc już o przerwie na nocleg. Koniecznie należy zmniejszyć prędkość w krajach Skandynawskich, bo to z byt drogo może nas kosztować.

Odwracając nieco pytanie, co sprawia obcokrajowcom największe kłopoty na naszych drogach?
Oprócz z fatalną nawierzchnią dróg, zbyt dużej ilości świateł na drogach szybkiego ruchu to największe kłopoty mają z polskimi policjantami. Tych jest zdecydowanie więcej na naszych drogach niż w innych krajach europejskich.

O czym zatem trzeba koniecznie pamiętać przed wyjazdem?
Przed każdym wyjazdem zagranicznym musimy sprawdzić stan swojego pojazdu oraz ważność dokumentów:
- ważne prawo jazdy,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- ubezpieczenie OC (polisa w oryginale),
- dokumenty tożsamości (obowiązkowo paszporty dzieci).

Gdzie można zwrócić się o pomoc w razie wypadku, kolizji drogowej za granicą. Czy towarzystwa ubezpieczeniowe mogą nam w takiej sytuacji pomóc?
Aby uzyskać pomoc drogową należy posiadać aktualna polisę Assistance na zagranicę. Tylko taka polisa uprania do bezpłatnej pomocy samochodów patrolowych. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe polskie mają podpisane umowy międzynarodowe na udzielanie takiej usługi. Innym sposobem jest posiadanie karty członkowskiej PZM SOS Klub.

Kiedy rozmawialiśmy bodaj dwa lata temu, wspominał pan, że coraz chętniej jeździmy samochodami campingowymi. Narzekał Pan jednak na słabo rozwiniętą bazę. Czy coś się zmieniło przez ten czas?
Turystyka caravaningowa w naszym kraju rozwija się bardzo intensywnie. Coraz wiecej turystów kupuje nowe przyczepy campingowe ale największy wzrost zauważamy wśród kupujących samochody kempingowe-kampery. Są to najczęściej pojazdy już używane 3-4 letnie (ceny do 100 tys. zł), ale są też turyści kupujący nowe. Dlatego bardzo rozwija się sieć sprzedaży oraz serwisowanie takiego sprzętu. Od dwóch lat są też specjalistyczne targi caravaningowe w Chorzowie, gdzie zapoznać się można z różnymi markami, modelami  oraz ich wyposażeniem.
Tworzy się nowa grupa turystów, nowy styl wypoczynku i życia pozamiejskiego, polski ?caravanning team?. PZM promuje cały czas taki styl życia i podróżowania. Pomocna jest tu Międzynarodowa Karta Kempingowa CCI, dokument tożsamości turysty kempingowego, która nasze biuro PZMTravel jest dystrybutorem na kraj. Taką kartę można kupić na naszych biurach lub w internecie na www.pzmtravel.com.pl/pzmsklep

A jak wygląda baza turystyczna dla tego typu samochodów w Polsce?
Cały czas się rozwija, choć tempo nie jest zbyt zadowalające. Użytkownicy kamperów w kraju korzystają głównie z kempingów, pól namiotowych i gospodarstw agroturystycznych. Wielu turystów w tranzycie z konieczności musi nocować na parkingach czy przy stacjach benzynowych.

Więcej o: