Najlepszy fabryczny tuning marek popularnych

Każda szanująca się firma chce mieć samochody sportowe nadwornego tunera. Oto najlepsi i najbardziej znani
Abarth 500 Abarth 500 fot. Abarth | Abarth 500

Abarth

Abarth narodził się w Turynie w 1949 roku. Firmę założył Carlo Abarth, przedsiębiorca o austriacko-włoskich korzeniach. Prawdziwy debiut nastąpił jednak trzy lata później, gdy narodził się szałowy prototyp Abarth 1500 Biposto. Wyglądał kosmicznie i miał trzeci reflektor, a  przy okazji wykorzystywał podzespoły Fiata. Abarth na przestrzeni lat przygotował sporo aut wyścigowych (m.in. Fiaty 124 i 131), oferował klientom sportowe akcesoria do włoskich modeli tej marki (tłumiki, zawieszenie, tego typu elementy) i przerabiał inne auta z wielomarkowego królestwa Fiata (m.in. Autobianchi). Co ważne, firma spod znaku skorpiona ma tak duże poczucie własnej wartości, że oferuje samochody pod własną marką.

Abarth 1500 Bipostofot. Abarth | Abarth 1500 Biposto

Fiat Stilo Abarthfot. Abarth | Fiat Stilo Abarth

Abarth Grande Puntofot. Abarth | Abarth Grande Punto

Abarth 695 Tributo Ferrarifot. Abarth | Abarth 695 Tributo Ferrari

Abarth 500 Assetto Corsefot. Abarth | Abarth 500 Assetto Corse

Nissan 370Z NISMO Nissan 370Z NISMO fot. Nissan

Nismo

Nazwa Nismo to zbitka słów Nissan i Motorsport. Firma powstała w 1984 roku z połączenia dwóch firm - Publication Division 3 wspierającej prywatne teamy oraz Special Car Testing Division zajmującej się wytwarzaniem sportowych dodatków do samochodów. Nissan powołał Nismo po to, by dać upust swoim sportowym ambicjom i rozwijać cywilne modele w oparciu o doświadczenie zebrane w wyścigach i rajdach. Pierwszym prototypem Nismo był Saurus, mały roadster z doładowanym silnikiem. Warto wspomnieć, że Nismo brało udział m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a teraz ściga się w wyścigach z serii Super GT oraz mistrzostwach FIA GT. Dziś w ofercie Nismo można znaleźć całą paletę Nissanów o sportowym charakterze.

Nissan Surusfot. Nissan | Nissan Saurus

Nismo Nissan Skyline GT-R R34 Z-Tunefot. Nissan | Nissan Skyline GT-R R34 Z-Tune

Nissan GT-R Nismofot. Nissan | 2014 Nissan GT-R Nismo

Nissan Juke NISMO RSfot. Nissan | Nissan Juke Nismo RS

Nissan Note Nismo SFot. Nissan | Nissan Note Nismo

Nissan Pulsar Nismo ConceptFot. Nissan | Nissan Pulsar Nismo

Nissan 370Z NISMOFot. Nissan | Nissan 370Z Nismo

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R fot. VW

Volkswagen R

Wszystko zaczęło się w 2003 roku od Golfa IV R32. Cyfra 32 w nazwie oznaczała pojemność silnika. Najmocniejszy Golf IV miał pod maską serce 3,2 l V6 o mocy 241 KM. Do tego był napęd na cztery koła, bodykit nadwozia oraz, to warte zapamiętania, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG. R32 był pierwszym seryjnie produkowanym modelem Volkswagena z dwoma sprzęgłami, choć pamiętajcie, że Porsche korzystało z takiego rozwiązania w wyścigach już w latach 80. 40 proc. sprzedanych wersji szybkich Golfów miało kolor granatowy i stał się on nieoficjalną barwą dla Volkswagenów rasy R. Oficjalnie dział R został powołany do życia dopiero w 2010 roku. W ofercie pojawiły się także stylistyczne pakiety R-Line mające przypominać najszybsze modele w gamie.

Volkswagen Golf R32Volkswagen Golf R32

Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat (B6) R36

Volkswagen Polo R WRC Volkswagen Polo R WRC

2014 Volkswagen Scirocco R2014 Volkswagen Scirocco R

Volkswagen Golf R2014 Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R Variant 2015 Volkswagen Golf R Variant

Volkswagen Beetle z pakietem R-LineVolkswagen Beetle R-Line

Opel Astra GTC Opel Astra GTC Fot. Opel | Opel Astra GTC

OPC

Skrótu OPC nie trzeba rozwijać (Opel Performance Center), by wszyscy wiedzieli, że chodzi o szybkie samochody z Russelsheim. Firma funkcjonuje od 1997 roku i oprócz tworzenia ekscytujących modeli działa też w motorsporcie. Pierwszym podkręconym przez OPC Oplem była Astra z 1999 roku, choć zdecydowanie najciekawszą kreacją z tamtego okresu była Zafira OPC z 200-konnym silnikiem. Popyt na nie z czasem osłabł i dziś OPC skupia się na podstawowych trzech modelach: Corsie, Astrze i Insigni.

Opel Astra OPC1999 Opel Astra - pierwszy model OPC

Opel Zaifra A OPC2001 Opel Zaifra OPC

IAA Frankfurt 2013 - Opel Insignia OPCOpel Insignia OPC

 

Opel Astra GTCOpel Astra GTC

 

2015 Opel Corsa OPC2015 Opel Corsa OPC

Skoda Octavia RS Skoda Octavia RS Skoda Octavia RS

Skoda RS

Skoda przez lata brała udział w rajdach, czego najlepszym dowodem był model 130 RS. Z tęsknoty za tamtymi czasami, a może z chęci wykrojenia sobie małego kawałka tortu z segmentu hot-hatchów postanowiono stworzyć nowy dział zajmujący się najszybszymi wersjami podstawowych modeli. W 2001 roku na drogi wyjechała pierwsza generacja Octavii RS. Najpierw w wersji hatchback, a rok później także jako kombi. Ciekawostką była wersja WRC limitowana do 100 sztuk, a charakteryzująca się niezbyt atrakcyjnymi okleinami. Odważnym posunięciem była też pierwsza Fabia RS z 2003 roku napędzana silnikiem Diesla. Dziś w ofercie RS jest tylko jeden model - trzecia generacja Octavii, ale wkrótce dołączy do niej 230-konna odmiana tego modelu napędzana silnikiem z Golfa GTI Performance.

Skoda 130 RS1977 Skoda 130 RS

Skoda Octavia RS WRC2001 Skoda Octavia RS WRC

Skoda Fabia RS2003 Skoda Fabia RS

2008 Skoda Octavia RS2008 Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS 230 Skoda Octavia RS 230

2015 Ford Focus RS 2015 Ford Focus RS 2015 Ford Focus RS

Ford Preformance

Ford Performance, dział powstały z połączenia działów RS i Ford Racing to najmłodszy z prezentowanych przez nas tunerów. Nas najbardziej interesują modele RS, a ich historia zaczęła się w 1970 roku, kiedy na potrzeby rajdów powstał Escort RS 1600. Wspaniałe tradycje kontynuowały w latach 80. czteronapędowe modele Escort i Sierra nazwane dodatkowo RS Cosworth. Wsółczesna historia RS-ów rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to Ford pokazał pierwszą generację Focusa RS. To ostry hot-hatch, lecz trudno doszukać się w nim ducha wozów rajdowych. O wiele lepiej w tej roli może sprawdzić się najnowsze, trzecie już wcielenie Focusa RS, który otrzymał potężny silnik i napęd obu osi.

Ford RS16001970 Ford RS1600

Cosworth w wersji sedan pojawił się 1988 roku 1988 Ford Sierra RS Cosworth

 

2002 Ford Focus RS2002 Ford Focus RS

2015 Ford Focus RS 2015 Ford Focus RS

Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy Fot. Renault

RenaultSport

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć francuskiego tunera - RenaultSport (R.S.). Dokładnie takie same literki, jak u Forda, podobne przeznaczenie - duża moc i ogromne emocje. Dział o tej nazwie powstał w 1976 roku i był odpowiedzialny m.in. za wytwarzanie modeli Alpine Renault. Ich współczesne dzieła są cenione za doskonałe osiągi dostępne w przystępnej cenie. Przez dział R.S. przewinęło się sporo modeli, z których jednym z najbardziej egzotycznych był Safrane Biturbo 4x4.

1996 Renault Spider1996 Renault Sport Spider

2012 Renault Twingo RS Red Bull RB72012 Renault Twingo RS Red Bull RB7

2011 Renault Clio RS 2011 Renault Clio RS "Anioły i demony"

2013 Renault Clio RS EDC2013 Renault Clio RS EDC

2011 Renault Megane RS 265 Trophy2011 Renault Megane RS 265 Trophy

Renault Megane R.S. 275 Trophy2014 Renault Megane R.S. 275 Trophy

Komentarze (7)
Najlepszy fabryczny tuning marek popularnych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: greg

    0

    Mugen, MPower, AMG to nie są sportowe działy firm matek, tylko samoistne firmy wykonujące tuning na ich rzecz.

  • Gość: mir@s

    Oceniono 2 razy 0

    a mugen???????????

  • Gość: Paweł

    Oceniono 1 raz -1

    TTE/TS? MS?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX