Samochody światowe | Fiat 124 i Fiat 125

Fiat 124 i spokrewniony z nim Fiat 125 to jedne z najważniejszych modeli włoskiej marki. Jest to spowodowane nie tyle ich popularnością rynkową, co sukcesem licencyjnym. Chyba żaden inny model Fiata nie zarobił na nich tyle, co rzeczone bliźniaki
Fiat 124 Berlina Fiat 124 Berlina Fiat 124 Berlina

Fiat 124

Model 124 pojawił się na rynku w 1966 roku i był ogromnym krokiem naprzód. Zastąpił wysłużony i niemodnie już wyglądający model 1300. Za nową stylistyką 124-ki stała technika. Zupełnie nowe były silniki o nowoczesnej konstrukcji. Dzięki przestronnemu i stosunkowo lekkiemu nadwoziu oraz bardzo dobrym własnościom jezdnym - jak na lata 60. - zyskał doskonałą reputację. Nic dziwnego, że jako czwarty samochód w historii zdobył tytuł Samochodu Roku (1967).

Na początku do napędu służył jedynie silnik 1200 osiągający skromne 60 KM. Nic dziwnego, 124-ka miała pełnić rolę popularnego modelu klasy średniej, podczas gdy bogatsze wyposażenie i mocniejsze silniki były zarezerwowane dla "prestiżowego" modelu 125. Po dwóch latach Fiat zaoferował większą jednostkę 1400 osiągającą 70 lub 80 KM (DOHC w modelu Special). Pod koniec produkcji klienci mogli nabyć model 124 z silnikiem 1600 z modelu 125, który dzięki 95 koniom mechanicznym czynił to auto niemal sportowym.

W rok po debiucie sedana, zwanego we Włoszech Berlina, do oferty dołączyło kombi (nazywane Familiare, Estate, Break lub Station Wagon, w zależności od rynku). Na tym nie skończył się wysyp nowości spod znaku 124...

Fiat 124 SpecialFiat 124 Special

Fiat 124 FamiliareFiat 124 Familiare

 

ZOBACZ TAKŻE:

Kroki milowe Fiata

Kroki milowe Fiata

Zdjęcie CHICCO Fotelik samochodowy Key Zdjęcie Jane Fotelik samochodowy MATRIX Zdjęcie STM Fotelik samochodowy Solar
CHICCO Fotelik samochodowy Key Jane Fotelik samochodowy STM Fotelik samochodowy Solar
Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Fiat 124 Coupe Fiat 124 Coupe Fiat 124 Coupe

Fiat 124 Coupe

Pokazany w 1967 roku model 124 Coupe otrzymał nadwozie zaprojektowane zupełnie od nowa. Jego twórcą był Mario Boano mający na swoim koncie projekt dla Ferrari (250 GT). Początkowo otrzymał klasyczny wygląd z pojedynczymi reflektorami umieszczonymi na zaokrąglonych błotnikach. W drugiej serii z 1970 roku zmieniono przedni pas nadając autu nowocześniejszy wygląd (zdj. poniżej). Do napędu Coupe zastosowano silnik 1400, później zastąpiony większymi jednostkami 1600 i 1800. Produkcję coupe zakończono w 1975 roku.

Fiat Coupe - Ogłoszenia

Fiat 124 Coupe Fiat 124 Coupe

 

ZOBACZ TAKŻE:

Sportowa historia FSO i FSM

Polski Fiat 125p - Rajd Monte Carlo

Zdjęcie Alan Midland 102 Zdjęcie MAGNUM MX Zdjęcie TTI TCB-771
Alan Midland 102 MAGNUM MX TTI TCB-771
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Fiat 124 Spider Fiat 124 Spider Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider

W momencie debiutu 124 Spider wyglądał od przodu niemal identycznie, jak 124 Coupe pierwszej serii, ale obydwa modele były luźno powiązane. Bazowały na tej samej platformie z modelu 124 Berlina, ale Spider miał rozstaw osi skrócony o 13 cm. Był też niższy, a za jego wygląd odpowiadał Tom Tjaarda.

Fiat Barchetta - Ogłoszenia

Do napędu małego Spidera używano tych samych jednostek, co w Coupe. Jedyną różnicę stanowił silnik 2000 z Fiata 132, ale montowano go dopiero od 1979 roku. W ostatnich latach produkcji nazwę auta zmieniono na Fiat 2000 Spider, a jego wytwarzaniem zajęła się Pininfarina.

Ta wersja nadwoziowa przetrwała najdłużej z całej oryginalnej serii, produkowano ją we Włoszech do 1985 roku. W sumie powstało ponad 200 tys. Spiderów, z czego ok. 75% trafiło na rynek amerykański.

Fiat 124 SpiderFiat 124 Spider

Zdjęcie APOLLO BETA Zdjęcie Auna MD-620 Zdjęcie Grundig GX-30
APOLLO BETA Auna MD-620 Grundig GX-30
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ?
źródło: Okazje.info
Seat 124 Seat 124 Seat 124

Seat 124 i Seat 1430

Choć Seat od początku był hiszpańską inicjatywą i powstał dzięki miejscowemu kapitałowi, to nietrudno zauważyć bliskie związki z Fiatem. Z fabryki Seata wyjeżdżały kolejne modele włoskiej marki ze znaczkami Seata, którego znak firmowy także był wzorowany na włoskim emblemacie. Fiat nie miał nic przeciwko takiej współpracy, gdyż do 1965 roku Seaty trafiały wyłącznie na hermetyczny rynek lokalny, a pierwszymi rynkami eksportowymi były kraje Ameryki Południowej.

Seat Ibiza - Ogłoszenia

Nie inaczej było z modelem Seat 124. Jego produkcję rozpoczęto w 1968 roku. Początkowo był on niemal identyczny z Fiatem o tej samej nazwie, z czasem jednak rozpoczęto proces modyfikacji. Efektem był model 124D produkowany do 1980 roku.

W 1970 roku Seat podjął produkcję 124 Coupe, który nosił oznaczenie 124 Sport. Przez pięć lat powstało 23,6 tys. sztuk tego pięknego coupe.

Warto jeszcze wspomnieć o modelu 1430. Jego nazwa pochodziła od pojemności podstawowego silnika, choć montowano też większe jednostki 1600 i 1800. W rzeczywistości była to "luksusowa" wersja 124-ki z kilkoma elementami pożyczonymi z modelu 125.

Seat 124 Sport 1600Seat 124 Sport 1600

Seat 1430Seat 1430

 

ZOBACZ TAKŻE:

Seat ma już 60 lat - Poznaj ciekawostki z historii firmy

Seat ma już 60 lat

Zdjęcie Auna Goldblaster 6.5 Zdjęcie Magnat Car Fit 102 Zdjęcie PIONEER TS-G1022i
Auna Goldblaster 6.5 Magnat Car Fit 102 PIONEER TS-G1022i
Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
VAZ 2101 VAZ 2101 VAZ 2101

Żiguli od VAZa, czyli Łada

W 1966 roku, kiedy Fiat 124 debiutował w swojej ojczyźnie, władze radzieckie podpisały umowę licencyjną z Fiatem na jego produkcję. W Togliati powstała ogromna fabryka mająca wytwarzać go masowo, a tymczasem auto przechodziło szereg modyfikacji. W stosunku do oryginału dokonano 800 zmian, głównie mających na celu obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji, a także wzmocnienie konstrukcji. Zastosowano silnik 1200 z prostym napędem rozrządu OHV, miększe zawieszenie lepiej radzące sobie na bezdrożach oraz większy prześwit. Auto otrzymało nazwę VAZ 2101 Żiguli, natomiast na rynki eksportowe Lada 1200.

Produkcję rozpoczęto w 1970 roku. Z czasem dokonano szeregu modyfikacji i zaprezentowano kolejne wersje, jak VAZ 2103 (Lada 1300/1500). Po dziesięciu latach przyszła pora na poważne zmiany. W 1980 roku zaprezentowano model 2105, uzupełniony po dwóch latach o 2107. Była to niejako wyższa linia modelowa oferująca nowocześniejsze rozwiązania i lepsze wykończenie. VAZ 2107 z czasem stał się podstawowym i najtańszym modelem firmy, a jego produkcję zakończono dopiero w grudniu 2011 roku.

VAZ 2103VAZ 2103

VAZ 2104VAZ 2104

VAZ 2107VAZ 2107

Zdjęcie DEN BRAVEN 400ml DB-CED040041 Zdjęcie FUCHS TITAN TRANS HD 15W50 20 L Zdjęcie K2 SIL 300 AERO silikon do uszczelek, smaruje i konserwuje
DEN BRAVEN 400ml FUCHS TITAN TRANS HD
K2 SIL 300 AERO silikon
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Fiat 125 Fiat 125 Fiat 125

Fiat 125

Tak, jak Fiat 124 zastąpił model 1300, tak 125 był następcą Fiata 1500. Różnice były bardzo wyraźne, choć obie konstrukcje (124 i 125) były mocno spokrewnione. Obie też oparto na platformie poprzedników i po nich odziedziczyły rozstawy osi - w 125-ce o 85 mm większy, co miało wpływ na ilość miejsca na tylnej kanapie.

Fiat Marea - Ogłoszenia

Fiat 125 był pozycjonowany jako większy i bardziej prestiżowy model. Z tego względu miał silnik 1600 (90 KM lub 100 KM w wersji Special) zaprojektowany specjalnie do tego modelu. Wersja Special otrzymała rewolucyjną jak na tamte czasy skrzynię biegów o pięciu przełożeniach. W 1971 roku auto przeszło lifting, a na liście opcji pojawił się trzybiegowy automat oraz po raz pierwszy w Fiacie tej klasy klimatyzacja. Do 1972 roku powstało we włoskiej fabryce nieco ponad 600 tys. sztuk 125-ki.

Fiat 125 SpecialFiat 125 Special

Fiat 125 FamiliarFiat 125 Familiar

Zdjęcie vidaXL Zestaw do naprawy rozrządu VAG 1.6 & 2.0 TDI. 210193 Zdjęcie vidaXL Zestaw do odpowietrzania sprzęgła i hamulca (ze zbiornikiem). 210071 Zdjęcie Wykrywacz nieszczelności elektroniczny Mastercool MTC 55100
vidaXL Zestaw do naprawy rozrządu vidaXL Zestaw do odpowietrzania sprzęgła i hamulca
Wykrywacz nieszczelności elektronicznej
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Fiat 125p Fiat 125p Fiat 125p

Fiat 125p

Jedna literka, a jak wielkie zmiany oznacza. Polski Fiat 125p różnił się od oryginału szeregiem detali, które składały się na zupełnie odmienny model. Tak różny, że fabryka FSO otrzymała pozwolenie od Fiata na sprzedaż 125p na rynkach, gdzie włoski producent oferował swoją 125-kę.

Polski Fiat 125p - Ogłoszenia

Polski Fiat miał prostsze przetłoczenia nadwozia, okrągłe reflektory przednie i szereg innych zmian kosmetycznych, ale najważniejsze były różnice techniczne. Zamiast nowoczesnego silnika 1600 polskie władze zdecydowały się na dwie jednostki 1300 i 1500 z poprzednich modeli Fiata. Dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego i tak stanowiły ogromny krok technologiczny.

Pierwsze zmiany wprowadzono w 1973 roku, kolejne, o wiele większe, w 1975. W tym samym czasie do produkcji weszły opracowane w Polsce odmiany kombi (konstrukcja własna, stworzona niezależnie od włoskiego 125 Estate) i pickup.

W 1983 roku wygasła umowa licencyjna, w związku z czym nazwę samochodu zmieniono na FSO 1500. Jego "rangę" obniżono, gdyż topowym modelem FSO od 1978 roku pozostawał Polonez. W takiej formie Duży Fiat - jak go powszechnie nazywano - przetrwał w produkcji do 1991 roku. Z fabryki na Żeraniu wyjechało łącznie ponad 1,44 mln sztuk Fiata 125p i FSO 1500.

Fiat 125p KombiFiat 125p Kombi

Fiat 125p MR75Fiat 125p MR75

FSO 1500 PickupFSO 125p Pickup

FSO 1500FSO 1500

 

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat 125p | 45 lat Dużego Fiata

Fiat 125p Jamnik - tak w 1974 roku towarzysze Gierek i Jaroszewicz uczcili święto 22 lipca

Zdjęcie Apteczka samochodowa Euro Farma Din saszetka 1 szt. Zdjęcie Grawena Apteczka Samochodowa EURO Farma Zdjęcie POLIFLAME Apteczka samochodowa
Apteczka samochodowa Euro
Grawena Apteczka Samochodowa POLIFLAME Apteczka samochodowa
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
1978-1982 Fiar 125 Mirafiori - Argentyna 1978-1982 Fiar 125 Mirafiori - Argentyna 1978-1982 Fiar 125 Mirafiori - Argentyna

Fiaty 124 i 125 na świecie

Twierdzenie, że modele 124 i 125 to samochody światowe, nie jest przesadzone. Oprócz wymienionych wcześniej fabryk "światowe" Fiaty były produkowane lub montowane w następujących miejscach.

Fiat 124:
Bułgaria (1967-1971) - Fiat 124 (CKD)
Korea Płd. (1970-1975) - Fiat-Kia 124
Turcja (1971-1994) - Tofas Murat 124, Tofas Serce
Indie (1985-2001) - Premier 118NE

VAZ 2107:
Egipt (2002-2007) - VAZ 2107
Ukraina - VAZ 2107
Kazachstan - VAZ 2107

Fiat 125:
Chile (1970) - Fiat 125 Special
Argentyna (1972-1982) - Fiat 125 (w tym kombi i pickup opracowany w Argentynie)
Maroko - Fiat 125

Fiat 125p:
Jugosławia (1970-1983) - Fiat 125pz
Egipt (1972-1983) - Nasr 125
Kolumbia - Fiat 125p

Premier 118NEPremier 118NE


ZOBACZ TAKŻE:

Samochody światowe | Ford Falcon

Samochody światowe | Ford Falcon

Zdjęcie Kurs doskonalenia jazdy motocyklem - Poznań Zdjęcie Kurs na prawo jazdy kat. B - Katowice Zdjęcie Kurs na prawo jazdy kat. B - Tychy
Kurs doskonalenia jazdy motocyklem - Poznań Kurs na prawo jazdy kat. B - Katowice
Kurs na prawo jazdy kat. B - Tychy
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (20)
Samochody światowe | Fiat 124 i Fiat 125
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • boul81

    Oceniono 87 razy 69

    Możecie sobie mówić, co chcecie, ale Duży Fiat był, jest i będzie piękny. To najładniejszy samochód, jaki był kiedykolwiek produkowany seryjnie w naszym kraju.

  • Gość: przegość

    Oceniono 25 razy 23

    Kilka uwag... Fiat 124 z 125 miały wspólne tylko kabiny i skrzynie biegów i hamulce, 124 miał całkowicie nową "oszczędnościową" płytę podłogową (choć o takim samym rozstawie osi jak poprzednik 1300) 125 natomiast zmodernizowaną od 1500C. 124 special T 1600 miał silnik 1592ccm od 132, a nie 1608ccm od 125. Odmiana Coupe była produkowana w trzech wersjach AC, BC, CC na zdjęciach pokazano tylko AC i CC. Łada posiadała zmodernizowane silniki OHC (nie OHV) i uklad hamulcowy z 1300/1500. W Argentynie produkowano Fiat-a 1600 68-72 z nadwoziem z 125p silnikiem 1600 OHV oraz wnętrzem z 125, po zakończeniu produkcji 125 w 1972r w Włoszech przeniesiono prod. 125 special do Argentyny gdzie zastąpił F1600. FSO 125p to nie 125, wg tabliczki znamionowej to Fiat 115D czyli 1500 IV generacji, w 1966r podpisano umowę na F1300/1500, ale Fiat stwierdził że nie opłaca się robic nowych tłoczników do starego nadwozia, więc przy okazji robienia tych do 125 zrobiono podobne dla Polski, oraz Argentyny.

  • ampli-tuner

    Oceniono 12 razy 8

    Niestety, licencja byla prostsza i szybsza w zakupie niz opracowanie wlasnego auta - do tego dochodzi przeciez jeszcze koniecznosci opracowania procesu masowej produkcji, maszyny, logistyka... Nic dziwnego wiec, ze zamiast siegnac po opracowane w kraju konstrukcje, wybierano po licencje.

    Mialy one przyniesc dewizy (znana marka sprzedawala sie calkiem niezle na Zachodzie); dodatkowo, jak w przypadku Malucha bylo, rozliczenie za licencje odbywalo sie w naturze, czyli w wyprodukowanym sprzecie.

    A skoro juz przy Malym Fiacie jestesmy: o tym jak duzo znaczyl dla zmotoryzowania Polski wie kazdy. O tym, ze przezywa druga mlodosc jako baza do konwersji na auto elektryczne nie wie niemal nikt:

    autovolta.pl/252-top-voltylion-maluch-elektryfikuje-swiat

    A zajmuja sie tym na calym swiecie, nawet w Australii!

  • grzegorzsrx

    Oceniono 8 razy 6

    oj natrenowalem sie na duzym fiacie - rozbierac i skladac. nauka nie poszla w las i na dzis potrafie wiekszosc rzeczy przy aucie sam zrobic.

  • faur

    Oceniono 5 razy 1

    124 1197-OHV 60KM
    124 special 1438-OHV 70KM
    124 special T 1438-DOHC 80KM
    124 special T1600 1592-DOHC 95KM
    124 sport AS AC 1438-DOHC 90KM
    124 sport BS BC 1438-DOHC 90KM
    1608-DOHC 110KM
    124 sport CS CC 1592-DOHC 108KM
    1756-DOHC 118KM
    124 abarth CSA 1756-DOHC 128KM
    124 sport DS 1995-DOHC CAT 80KM
    1995-DOHC IE CAT 105KM
    1995-DOHC IE Turbo 122KM
    124 abarth DS-VX 1995-DOHC Compressor 135KM
    125 1608-DOHC 90KM
    125 special 1608-DOHC 100KM
    132 MK-I 1592-DOHC 95KM
    1756-DOHC 105KM
    132 MK-II 1592-DOHC 95KM
    1756-DOHC 111KM
    132 MK-III 1585-DOHC 98KM
    1995-DOHC 112KM
    1995-DOHC IE 122KM

  • Gość: klm

    Oceniono 10 razy 0

    kupa bredni i bzdur

  • allegropajew

    Oceniono 26 razy 0

    Najgorszy z możliwych silników -- 1.5 OHV z JEDNĄ tylko panewką centralną. Resurs -- 150 tys. km. Z powodu komunistycznego parcha, przedyfundował do Poldeckiego jako silnik DOŻYWOTNIO de facto JEDYNY. A ponieważ Leopold był 200 kg cięższy, to resurs zmalał do 100 tys. km.

    Co do Łady -- wersja 2060 występowała tylko jako Żiguli 1600 i w Polsce nie dało się kupić. Lada 1500 (20601) oraz 1500 s (inne światła, grill, nieco "lepsze" wnętrze) była do kupienia za około 1800 USD. Odbiór w Rzeszowie. Silnik OHC, podparty WSZĘDZIE. I ta różnica technologiczna między katotalibanem a kacapią pozostała do dziś. A pomyśleć, że koronę na na klęczkach przynosili. Ale by se w BRODY pluli, gdybyśmy przyjęli.
    A Czesi -- też na klęczkach....
    Węgrzy za to naszą ukradli już za Chrobrego no i mają Orbana. A my -- malutkiego prezesika. Jak się nie obejrzeć -- dooopa zawsze z tyłu.

    Gościula

  • kosmiczny_swir

    Oceniono 24 razy 0

    Ech tak sie konczy sie oszczdzanie i brak rozwoju technologicznego - mowie o fiacie 125p. Na poczatku, zamaist wziasc najnowoczesniejszy silnik i isc do przodu podjeto decyzje o uzyciu starszych silnikow. Po jakiego grzyba ja sie pytam i co za glupi ¤%&# podjal taka decyzje? Przeciez wiadomo ze technika i idzie do przodu i zeby byc konkurencyjnym trzeba rozwijac caly czas nowa. Poza tym, koncepcja byla taka, zeby eksportowac to auto po to zeby miec dewizy. Jesli chcialo sie czyms konkurowac na rynkach eksportowych to trzeba bylo zrobic auto lepsze i tansze Fiat. Ale nie, w Polsce nikt nie pomysli o tym ze trzeba technologie rozwijac bo inaczej zostanie nam tylko szczaw i mirabelki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX