Samochody przysz這軼i | Dawne pomys造

Muzeum w Atlancie zorganizowa這 bardzo ciekaw wystaw pod tytu貫m 'Dream Cars'. Postanowili鄉y przyjrze si bli瞠j kilku samochodom wybranym przez Amerykan闚. Jak kiedy wyobra瘸no sobie motoryzacj przysz這軼i i co z tych przewidywa si sprawdzi這? Zapraszamy
Ferrari Modulo Ferrari Modulo Ferrari Modulo

Szalony pomys Ferrari i Pininfariny

W 1970 roku w Genewie dwie s造nne na ca造 motoryzacyjny 鈍iat w這skie firmy pokaza造 efekt swojej wsp馧pracy. Ferrari i Pininfarina postanowi造 stworzy koncept samochodu przysz這軼i, kt鏎y zdoby a 22 mi璠zynarodowe nagrody. Za baz do projektu pos逝篡這 wy軼igowe Ferrari 512 S, kt鏎e powsta這 w liczbie tylko 25 egzemplarzy i toczy這 zaci皻e boje z Porsche 917.

Od premiery konceptu min窸o ju przesz這 40 lat i jak si okaza這 pomys造 W這ch闚 si nie sprawdzi造. Przede wszystkim supersamoch鏚 przysz這軼i by ekstremalnie niski - mierzy zaledwie 93,5 centymetra wysoko軼i. Siedzia這, a raczej le瘸這 si w nim bardzo nisko. Zdecydowanie nie by to samoch鏚 dla wysokich kierowc闚. Modulo mia zabudowane wszystkie 4 ko豉, przednie ledwie co skr璚a造 i mo積a pokusi si o stwierdzenie, 瞠 dzie這 Pininfariny sprawdzi這by si jedynie podczas jazdy po prostej. Koncept nie mia te klasycznych drzwi. 疾by wsi捷 do 鈔odka trzeba by這 odsun望 ca造 panel z przedni i bocznymi szybami.

Co pracowa這 pod mask? Silnik znany z wy軼igowego dawcy, czyli 5-litrowa jednostka V8 o mocy 550 koni mechanicznych. W Ferrari 512 S taka moc przek豉da豉 si na 340 km/h. W Pininfarinie zarzekano si, 瞠 Modulo mo瞠 pojecha o 20 km/h szybciej, ale prototypu nie poddano nigdy testom z prawdziwego zdarzenia. Nie znamy wi璚 ani jego pr璠ko軼i maksymalnej, ani przyspieszenia.

Ferrari Modulo nie przetrwa這 do naszych czas闚, poniewa zdecydowano si je rozebra na cz窷ci. Na szcz窷cie powsta豉 wierna replika bazuj帷a na oryginalnym podwoziu i silniku.

Ferrari ModuloFerrari Modulo

Ferrari ModuloFerrari Modulo

Ferrari ModuloFerrari Modulo

Ferrari ModuloFerrari Modulo

Ferrari ModuloFerrari Modulo

Ferrari ModuloFerrari Modulo

L'Oeuf Electrique L'Oeuf Electrique L'Oeuf Electrique

Samoch鏚 marze? Zr鏏 to sam

Trzyko這wy L'Oeuf Electrique (na polski: elektryczne jajko) powsta w 1942 roku jako odpowied Paula Arzensa na niedobory paliwa podczas drugiej wojny 鈍iatowej. Pocieszny "elektryk" s逝篡 swojemu tw鏎cy do poruszania si po Pary簑.

Francuz postawi przede wszystkim na lekko嗆 - samo jajkowate nadwozie wa篡這 zaledwie 60 kg, wraz z silnikiem waga wzrasta豉 do 90 kg, by dobi do 350 kg ze wszystkimi akumulatorami na pok豉dzie. Przezroczyst kabin Arzens wykona z pleksiglasu, a nadwozie z aluminium.

Jak wygl康a造 osi庵i miejskiego auta z okresu wojny? Zasi璕 oscylowa w granicy 100 km. Pr璠ko嗆 maksymalna wynosi豉 70 km/h, a je瞠li na kanapie siedzia jeszcze pasa瞠r, spada豉 do 60 km/h. Ciekawostka na sam koniec - francuskie elektryczne jajko mia這 tylko jeden peda.

L'Oeuf ElectriqueL'Oeuf Electrique

Special z 1947 to od pocz徠ku do ko鎍a dzie這 Normana Timbsa wspomaganego przez Emila Diedta. In篡nier postanowi stworzy dla samego siebie sw鎩 wymarzony samoch鏚. Amerykanin zacz掖 od szkic闚 i rysunk闚, p騧niej tworzy modele w skali 1:4, na koniec zbudowa drewnian ram, na kt鏎ej modelowa i dostosowywa dwa aluminiowe elementy. Special sk豉da si tylko z dw鏂h r璚znie wyrze嬌ionych kawa趾闚 aluminium.

W 1949 pismo Motor Trend w artykule mu po鈍i璚onym zasugerowa這, 瞠 jest to auto, kt鏎e ka盥y mo瞠 zrobi w swoim gara簑. Redaktor闚 ponios豉 odrobin fantazja, poniewa Norman Timbs, mistrz w swoim fachu, potrzebowa na stworzenie Speciala a 2,5 roku. Na auto marze wyda 10 000 dolar闚, co w przeliczeniu na dzisiejsze dolary powinno da jakie 104 000 $ (to bardzo szacunkowe wyliczenia), wi璚 nie by豉 to ani szybka, ani tania zabawa.

Dzie這 Timbsa nie ma drzwi i stawia przede wszystkim na op造wowe, kr庵貫 kszta速y. Tu za siedzeniem kierowcy znajdowa這 si serce Spieciala, czyli 8-cylindrowy silnik Buicka. Znalaz這 si tam te miejsce dla baku i zapasowego ko豉. Prywatny olbrzym Normana Timbsa przetrwa do dnia dzisiejszego. W 2002 roku zosta wyrwany z zapomnienia (oraz piask闚 pustyni, gdzie niszcza) i gruntowanie odrestaurowany.

Norman Timbs SpecialNorman Timbs Special

Norman Timbs SpecialNorman Timbs Special

Norman Timbs SpecialNorman Timbs Special

Norman Timbs SpecialNorman Timbs Special

Norman Timbs SpecialNorman Timbs Special

Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe

Dwa pomys造 z Francji

Na wystawie w Atlancie pojawi豉 si r闚nie pere趾a z Francji. W 1935 roku w Pary簑 zaprezentowano Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe. W dobie ci篹kich, "pude趾owatych" samochod闚, koncept Bugatti wyr騜nia si smuk這軼i i lekko軼i. Jean Bugatti i Joseph Walter zaskoczyli r闚nie materia貫m, z jakiego wykonano Aerolithe'a - nie by豉 to tradycyjna stal, a stop magnezu Elektron. Stopy magnezu charakteryzuj si niewielkim ci篹arem w豉軼iwym (ok. 30% mniejszy ni w przypadku aluminium) i du膨 wytrzyma這軼i, w 1935 by豉 to wielka innowacja (Elektron wynaleziono dopiero podczas I wojny 鈍iatowej).

Oryginalny koncept nie przetrwa do naszych czas闚. Na szcz窷cie w 2007 roku Bugatti zdecydowa這 si na odbudowanie tego zjawiskowego autka. Przy pracy posi趾owano si paroma starymi zdj璚iami, archiwalnymi dokumentami z dok豉dn specyfikacj i... olejnym obrazem, kt鏎y widzicie u g鏎y strony. Nowe-stare Bugatti jest praktycznie identyczne jak to z 1935 roku. Srebrzysto zielonkawy lakier tylko dodaje mu uroku. A Wy co my郵icie o tym Bugatti? Pi瘯ne, prawda?

Powszechnie uwa瘸 si, 瞠 innowacyjny koncept mia wielki wp造w na s豉wny model Type 57 Atlantic.

Bugatti Type 57S Competition Coupe AerolitheBugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe

Bugatti Type 57S Competition Coupe AerolitheBugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe

Gabriel Voisin by zdolnym in篡nierem i jednym z pionier闚 lotnictwa we Francji. Samoloty porzuci po I wojnie 鈍iatowej, kiedy to jego prac wykorzystywano do zabijania ludzi. Z przestworzy przerzuci si na produkcj samochod闚.

Firma Gabriela ruszy豉 pe軟 par w 1919 roku. Od pocz徠ku auta Francuza by造 przeznaczone dla bogatych odbiorc闚 - wyr騜nia造 si pi瘯nym wygl康em i nowoczesn konstrukcj (korzystano np. z aluminium, a nie ta雟zej stali). Od 1929 roku firma zmaga豉 si z nieuchronn wizj bankructwa. Voisin w spektakularnym koncepcie z 1934 ochrzczonym mianem C-25 Aerodyne przedstawi nowy pomys na samochody sygnowane jego nazwiskiem.

Pod mask Aerodyne pracowa 3-litrowy silnik z rozrz康em Knighta (105 KM). Wyprodukowano tylko siedem C-25 Aerodyne, a Gabrielowi nie uda這 si uratowa firmy. W 1946 zako鎍zono dzia豉lno嗆. Jednak Voisin wci捫 jest obecny w 鈍iadomo軼i pasjonat闚. Do嗆 niedawno Voisin C-25 Aerodyne zwyci篹y w presti穎wym konkursie klasyk闚 w Pebble Beach w Kalifornii. Uhonorowano go tak瞠 mianem najlepszego europejskiego samochodu z lat 1932-1937.

Voisin C-25 AerodyneVoisin C-25 Aerodyne

Voisin C-25 AerodyneVoisin C-25 Aerodyne

Voisin C-25 Aerodynefot. Thesupermat | Wikimedia Commons | CC 3.0

Voisin C-25 Aerodynefot. Thesupermat | Wikimedia Commons | CC 3.0

毒鏚這: Wikimedia Commons

Chrysler Streamline Gilda Chrysler Streamline Gilda Chrysler Streamline Gilda

Europejski styl w ameryka雟kim aucie

Przy tworzeniu Streamline'a X Chrysler zdecydowa si na wsp馧prac z renomowan w這sk firm Ghia. W prototypie znajdziemy wiele inspiracji powojennymi samolotami i rakietami. Auto jest niesamowicie op造wowe i wygl康a bardziej jak pojazd kosmiczny ni klasyczny czteroko這wy pojazd.

Chrysler ochrzci go mianem Streamline, ale W這si nadali mu inny przydomek - Gilda, na cze嗆 filmu o tym samym tytule z Rit Hayworth w roli g堯wnej.

Prototyp poddano wnikliwym testom w tunelu aerodynamicznym Politechniki Tury雟kiej i potwierdzono, 瞠 futurystyczny wygl康 nie jest warto軼i sam w sobie. Zw篹aj帷e si tylne p貫twy (skrzyd豉, a mo瞠 stateczniki?) znacznie poprawiaj stabilno嗆 samochodu przy wy窺zych pr璠ko軼iach.

Smuk豉 i op造wowa Gilda zadebiutowa豉 w 1955 roku podczas salonu samochodowego w Turynie. Tw鏎cy okre郵ali j mianem "wyrze嬌ionej przez wiatr", a wielu uzna這 za jeden z najbardziej innowacyjnych projekt闚 swoich czas闚. Po Turynie Gilda ruszy豉 w podr騜 po innych miastach Starego Kontynentu, by zachwyca Europejczyk闚, a p騧niej wys豉no j do ojczyzny Chryslera, gdzie trafi豉 do... muzeum imienia Henry'ego Forda. P騧niej znalaz豉 si w prywatnych r瘯ach.

Pod mask Streamline'a planowano wsadzi turbin gazow (mia豉 pozwoli na 225 km/h), ale koniec ko鎍闚 pi瘯na Gilda pozosta豉 wizj stylistyczn bez silnika.

Chrysler Streamline GildaChrysler Streamline Gilda

Chrysler Streamline GildaChrysler Streamline Gilda

Chrysler Streamline Gildafot. Rex Gray | Wikimedia Commons | CC 2.0

Chrysler Streamline Gildafot. Rex gray | Wikimedia Commons | CC 2.0

毒鏚這: Wikimedia Commons

Syn s造nnego Henry'ego Forda Edsel Ford bardzo chcia mie w ofercie swojej firmy porz康nie wygl康aj帷y samoch鏚. B璠帷 pod wra瞠niem aut, jakie widzia podczas wycieczki po Europie zleci swoim projektantom stworzenie pi瘯nego Forda w europejskim stylu.

Nowy roadster Forda by zbudowany z lekkich i wytrzyma造ch materia堯w, a przy budowie posi趾owano si tunelem aerodynamicznym. Speedstera pomalowano na szlachetny czarny kolor. Wed逝g projektant闚 nadwozie przywodzi na my郵... aligatora. W przeciwie雟twie do wi瘯szo軼i samochod闚 swojej epoki ma reflektory zintegrowane z nadwoziem, a nie wystaj帷e nad b這tnikami. Za rozp璠zanie nietypowego Forda odpowiada豉 76-konna, fordowska V-鏀emka, kt鏎 p騧niej wymieniono na 101-konn V8 z Mercury.

Edsel Ford i g堯wny projektant Eugene Gregorie doszli do wniosku, 瞠 roadster jest zbyt radykalny, by my郵e o wprowadzeniu go do produkcji, nawet limitowanej. Jedyny powsta造 egzemplarz sta si prywatnym autem Edsela, kt鏎ym je寮zi na codzie.

Edsel Ford Model 40 Special SpeedsterEdsel Ford Model 40 Special Speedster

Edsel Ford Model 40 Special SpeedsterEdsel Ford Model 40 Special Speedster

Edsel Ford Model 40 Special SpeedsterEdsel Ford Model 40 Special Speedster

Edsel Ford Model 40 Special SpeedsterEdsel Ford Model 40 Special Speedster

Edsel Ford Model 40 Special SpeedsterEdsel Ford Model 40 Special Speedster

Stout Scarab Stout Scarab Stout Scarab

Pierwszy minivan?

Stout Scarab uwa瘸ny jest przez wielu za pierwszy projekt minivana w historii. Przestronny i praktyczny koncept zosta zaprezentowany w 1936 roku za spraw Williama Stouta. Nazw Scarab zaczerpni皻o od skarabeusza - nic dziwnego kszta速em Scarab przypomina w豉郾ie chrz御zcza kojarzonego g堯wnie z Egiptem.

Kr庵貫 nadwozie by這 bardzo op造wowe, wi璚 "V-鏀emka" po篡czona z Forda nie powinna mie problem闚 z rozp璠zaniem Scaraba. Silnik umieszczono z ty逝, by wygospodarowa jak najwi璚ej miejsca w 鈔odku. W Scarabie mog這 komfortowo podr騜owa siedem os鏏. Dzi瘯i p豉skiej pod這dze pasa瞠rowie mieli mn鏀two miejsca nad g這wami, a uk豉d foteli mo積a by這 dowolnie dostosowa - obraca albo przestawia. Na jednej z grafik koncepcyjnych widzimy, 瞠 nic nie sta這 na przeszkodzie, by uci望 sobie drzemk podczas jazdy. Wygoda przede wszystkim!

Stout ScarabStout Scarab

Stout ScarabStout Scarab

Stout ScarabStout Scarab

Stout ScarabStout Scarab

Stout ScarabStout Scarab

Stout ScarabStout Scarab

Tasco Tasco Tasco

Skr皻ne b這tniki - Tasco

Tasco z 1948 roku to dzie這 projektanta i in篡niera Gordona Buehirga. Tasco to akronim od The American Sports Car Company. Amerykanin eksperymentowa z nowymi materia造, co najlepiej wida w przednich b這tnikach (ciekawostka - obracaj si razem z ko豉mi), poniewa wykonano je z w堯kna szklanego.

Innowacyjny by te sam spos鏏 pracy Buehirga. In篡nier najpierw tworzy ma貫 tr鎩wymiarowe modele (ca貫go samochodu oraz poszczeg鏊nych cz窷ci) z nowego tworzywa sztucznego ABS i dopiero po serii test闚 decydowa si na dalsz prac. Oszcz璠za這 to i czas, i pieni康ze. Z kolei nowinka jak by wtedy ABS rozpowszechni豉 si p騧niej w przemy郵e.

W Tasco zamontowano dach typu T-top, o kt鏎y p騧niej Buehirg procesowa si z Chevroletem, poniewa podobne rozwi您anie wykorzystano w Corvette pomimo patentu in篡niera. Tasco nie wszed nigdy do produkcji, a wszystkie innowacje ograniczy造 si do jednego egzemplarza.

TascoTasco

TascoTasco

TascoTasco

Buick Centurion XP-301 Buick Centurion XP-301 Buick Centurion XP-301

Ameryka雟ka fascynacja lotnictwem

M這dy projektant Charles "Chuck" Jordan w 1956 roku z przytupem wkroczy na Motoram (targi motoryzacyjne organizowane przez GM w latach 1949 - 1961). Wraz z Harleyem Earlem zaprezentowa 鈍iatu futurystyczny koncept Buick Centurion XP-301 - zjawiskowe czteromiejscowe coupe.

XP-301 przyci庵a uwag nie tylko ostrymi, pi瘯nymi liniami. Obok ca趾owicie, w陰cznie z dachem, przeszklonej kabiny chyba najwi瘯sz innowacj w Buicku Centurionie by豉 montowana z ty逝 kamera. Projektanci doszli do wniosku, 瞠 wszystkie lusterka, wsteczne i boczne, s niepotrzebne - wspomniana kamera wy鈍ietla豉 obraz na ekranie zamontowanym na desce rozdzielczej, wi璚 kierowca dok豉dnie wiedzia co si dzieje za jego plecami. Przypomnijmy, mamy do czynienia z samochodem z roku 1956... dopiero teraz kamery cofania wkraczaj na pok豉d nowych aut.

Wn皻rze pora瘸這 mieszank w軼iek貫j czerwieni i b造szcz帷ego chromu. Ono r闚nie by這 futurystyczne, m闚imy w ko鎍u o "samochodach przysz這軼i". Przyk豉dowo przy otwieraniu drzwi przednie fotele automatycznie si cofa造, by u豉twi wsiadanie. Projektanci m闚i帷 o ispiracjach wspominali o samolotach odrzutowych.

Buick Centurion XP-301Buick Centurion XP-301

Buick Centurion XP-301Buick Centurion XP-301

To nie jedyny samoch鏚 w naszym zestawieniu przy projektowaniu kt鏎ego palce macza Harley Earl. W koncepcie z 1959 najwyra幡iej wida wizj przysz這軼i motoryzacji wed逝g Amerykanina - ju w Buicku Centurionie 豉two znale潭 by這 nawi您ania do samolot闚. W przypadku Cadillaca Cyclone'a nikt nie b璠zie mia w徠pliwo軼i, 瞠 projektanci zapatrzyli si na odrzutowce i rakiety. W tamtych czasach my郵ano, 瞠 w豉郾ie w tym kierunku pod捫y motoryzacja.

Cyclone otrzyma ca趾owicie przeszklony dach w kszta販ie ba鎥i. Innym nowatorskim pomys貫m by system na bie膨co skanuj帷y otoczenie pojazdu i ostrzegaj帷y kierowc przed przeszkodami na drodze. W 鈔odku Cadillaca zamontowano tak瞠 intercom, kt鏎y pozwala komunikowa si z lud幟i na zewn徠rz auta bez podnoszenia dachu czy otwierania drzwi. Innym bajerem by豉 automatyczna klimatyzacja.

Niestety Cadillac Cyclone XP-74 nie jest konceptem sko鎍zonym na 100%. Harley Earl pod koniec prac nad projektem przeszed na emerytur.

Wbrew aparycji odrzutowca w XP-74 zdecydowano si zamontowa tradycyjny silnik - V-鏀emk Cadillaca. Co ciekawe, rury wydechowe umieszczono z przodu auta.

Cadillac Cyclone XP-74Cadillac Cyclone XP-74

Cadillac Cyclone XP-74Cadillac Cyclone XP-74

Cadillac Cyclone XP-74Cadillac Cyclone XP-74

Thunderbolt od razu zosta przez Chryslera okrzykni皻y mianem "samochodu przysz這軼i". Zbudowano go, aby pokaza szerszej publiczno軼i jak wa積a przy projektowaniu samochod闚 jest aerodynamika i, 瞠 to w豉郾ie do niej b璠zie nale瘸豉 przysz這嗆 motoryzacji.

Wszystko jest w Thunderbolcie op造wowe, okr庵貫 i pozbyto si wystaj帷ych element闚. Jedynym odst瘼stwem od regu造 by造 chromowane listwy po bokach - te mia造 nadawa Chryslerowi dynamicznego wygl康u. To r闚nie pierwszy ameryka雟ki samoch鏚 z elektrycznie otwieranym twardym dachem oraz chowanymi przednimi 鈍iat豉mi. Co 豉two zauwa篡, auto nie ma klamek... drzwi otwiera這 si guzikiem.

Chrysler Thunderbolt zadebiutowa w Nowym Jorku w 1940 roku. Pocz徠kowo planowano wyprodukowanie o鄉iu koncept闚, ale sko鎍zy這 si na pi璚iu. Po debiucie Thunderbolty ruszy造 na wycieczk po Stanach, podczas kt鏎ej Chrysler promowa nowe technologie (opr鏂z aerodynamiki tak瞠 w wi瘯szo軼i aluminiowe nadwozie). P騧niej wszystkie pi耩 egzemplarzy sprzedano bogaczom.

Chrysler ThunderboltChrysler Thunderbolt

Chrysler ThunderboltChrysler Thunderbolt

Chrysler Thunderboltfot. Rex Gray | Wikimedia Commons | CC 2.0

毒鏚這: Wikimedia Commons

General Motors Le Sabre General Motors Le Sabre General Motors Le Sabre

Jeszcze dwa

Powojenne Stany Zjednoczone prze篡wa造 fascynacj lotnictwem odrzutowym. Le Sabre XP-8 koncernu General Motors to jeden z wielu prototyp闚 w naszym zestawieniu gdzie te inspiracje s a nazbyt widoczne. Za ten projekt r闚nie odpowiada Harley J. Earl.

Opr鏂z wygl康u my郵iwca (tak przynajmniej opisywa go GM) Le Sabre wyr騜nia si tak瞠 materia豉mi wykorzystanymi do produkcji: aluminium, magnez a nawet w堯kno szklane. Premiera konceptu mia豉 miejsce w 1951 roku. Silnik odpowiadaj帷y za rozp璠zanie Le Sabre to 3.5-litrowa V-鏀emka, kt鏎a mog豉 pracowa na benzynie i metanolu. Inne nowinki techniczne to - czujnik deszczu, kt鏎y automatycznie zamyka dach, cztery gniazdka elektryczne czy podgrzewane siedzenia. Jak par innych aut z tej listy GM Le Sabre XP-8 r闚nie ruszy na wycieczk po du篡ch miastach (nie tylko Stan闚 Zjednoczonych), podczas kt鏎ej General Motors chwali si swoj wizj przysz這軼i. Nazw Le Sabre wykorzystano p騧niej w Buicku z 1959 roku.

General Motors Le SabreGeneral Motors Le Sabre

General Motors Le SabreGeneral Motors Le Sabre

General Motors Le SabreGeneral Motors Le Sabre

Tak, Firebird XP-21 to kolejny prototyp rakieto-odrzutowco-my郵iwca na czterech ko豉ch, kt鏎y wyszed w latach 50 spod r瘯i Harleya Earla. XP-21 to pierwszy z trzech Firebird闚, kt鏎e pojawi造 si w 1953, 1956 i 1959 roku.

Firebird to pierwszy samoch鏚 z gazow turbin testowany w Stanach Zjednoczonych. Moc nowatorskiego nap璠u si璕a豉 370 KM, a z wydechu wydobywa造 si opary o temperaturze dochodz帷ej do 680 stopni Celsjusza! Firebird na pewno nie by bezpiecznym pojazdem dla ludzi stoj帷ych za samochodem.

General Motors Firebird XP-21General Motors Firebird XP-21

General Motors Firebird XP-21General Motors Firebird XP-21

General Motors Firebird XP-21General Motors Firebird XP-21

General Motors Firebird XP-21General Motors Firebird XP-21

General Motors Firebird XP-21General Motors Firebird XP-21

Wi璚ej o:
Komentarze (11)
Samochody przysz這軼i | Dawne pomys造
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • sselrats

    Oceniono 64 razy 52

    W Tasco na cale szczescie blotniki nie obracaly sie razem z kolami tylko skrecaly razem z kolami.

  • woophy

    Oceniono 12 razy 10

    Nie przewidziano 瞠 masowa produkcja oznacza podobne auta na tej samej p造cie pod這gowej co dwa lata wypuszczane po liftingu jako "nowo嗆".

  • brytnej

    Oceniono 8 razy 6

    Pojazd z pierwszego zdj璚ia to po prostu pierwsze studium Renault Twizy!

  • zzracer

    0

    przecie dzisiejsze lambo to nic innego jak lekko zmodyfikowana buda tego wynalazku

  • thebigzumzum

    0

    Buick centurion piekny. Taka sama buda tylko z napedem elektrycznym i jak skok w przyszlosc z futurystycznych opowiesci lat 70

  • martouf

    Oceniono 2 razy 0

    A gdzie PZIn lux-sport ?

  • ksobier

    Oceniono 10 razy 0

    Francuzi nie przewidzieli, 瞠 samochody przysz這軼i b璠 si mniej psu造 i niestety nie rozwijali swoich produkt闚 w tym kierunku.

  • Gość: sas

    Oceniono 1 raz -1

    ch---yovvy te ameryka雟ki design. Dopieszczone pieni璠zmi kiczowate wzory nachalnie posi趾uj帷e si lotnictwem czy nawet astronautyk. Opr鏂z tego vana reszta to szmira bez klasy.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX