Skoda Retromantic | Klasyczne spotkanie

Skoda jest marką z niezwykle bogatą historią. O tym jak wiele ciekawych modeli miała do zaoferowania przekonałem się odwiedzając Mlada Boleslav - miasto, które dla czeskiej motoryzacji jest tym czym Detroit dla USA
Vaclav Klement Vaclav Klement Vaclav Klement

Reklamacja po czesku

Wszystko zaczęło się w 1985 kiedy Vaclav Klement (księgowy) kupił rower produkcji niemieckiej. Rower się zepsuł, a Klement domagał się naprawy gwarancyjnej natomiast producent domagał się listu z reklamacją w języku niemieckim. Czech z uporem maniaka pisał do nich po czesku. Do naprawy nigdy nie doszło. Poirytowany Klement we współpracy z mechanikiem Vaclavem Laurinem zaprojektował i zbudował rowery, które cieszyły się bardzo dobrą opinią. Następnie poszerzyli ofertę o motocykle, a w 1905 roku światło dzienne ujrzał pierwszy samochód. W 1928 roku firmę Laurin & Klement przejął koncern zbrojeniowy Skoda Holding. Wtedy Skoda stała się Skodą.

 

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Laurin&Klement Typ FC Laurin&Klement Typ FC Laurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FC

Pierwszym pojazdem jakim miałem okazję poznać był Laurin&Klement Typ FC. Pojazd, który widzicie na zdjęciach jest repliką wyczynowych samochodów Laurin&Klement Typ FC z lat 1907-1909. Auto zbudowano na podzespołach osobowego modelu L&K rodziny 300 produkowanego w latach 1917-23. Modeli przygotowanych do sportu powstało jedynie 19 sztuk. Wszystkie łączy charakterystyczna linia nadwozia, zdominowana przez zbiornik paliwa umieszczony za siedzeniami. Pojazd doskonale oddaje charakter pojazdów z tamtych lat. Spartańskie wyposażenie pozbawione wskaźników, pasów bezpieczeństwa czy nawet drzwi daje wyobrażenie o sposobie prowadzenia pojazdów wyczynowych w tamtych czasach.

 

Laurin&Klement Typ FCfot. Michał Dek

Popularna rodzina 300 samochodów L&K, poza dwoma sportowymi egzemplarzami Mh (1921), z wydłużonym rozstawem osi, nigdy nie posiadała wersji typowo wyczynowych. Składały się na nią pojazdy osobowe i użytkowe, znajdujące typowo cywilnych nabywców. Łącznie zbudowano 657 egzemplarzy pojazdów tej serii, a jeśli doliczyć bardzo zbliżone konstrukcyjnie modele M, Mb i M0 (sanitarka) z lat 1913-1915 ? 767 sztuk.

Pierwowzór napędzany był 4-cylindrowym silnikiem o pojemności od 1,9 do 2,5 litra. Osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 90 km/h. W połączeniu z czterobiegową skrzynią  pozwala na rozpędzenie się do zawrotnych 100km/h. Spala przy tym ok. 15l na każde 100km. Samochód mierzy 431 cm długości i aż 180 cm wysokości - kierowca i pasażer siedzą na podobnej wysokości co dzisiejsi kierowcy ciągników siodłowych. Replika powstała, by oddać hołd inżynierowi Otto Hieronimusowi i baronowi Alexandrowi Kolowratowi którzy rozsławili markę L&K poza granicami Czech.

 

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Laurin&Klement Typ FCLaurin&Klement Typ FC

Skoda 1101 Skoda 1101 Skoda 1101

Skoda 1101

Skoda 1101 wywodzi się z modelu Skoda Popular  1101, produkowanego w niewielkich ilościach w czasie wojny. Oparty na drewnianej konstrukcji półkabriolet 1101 (zwany Tudor) został zaprezentowany pod koniec 1945 roku. Produkcja seryjna ze względu na powojenne ograniczenia w dostępności surowców i podzespołów  nabrała tempa w roku 1946. W tym samym roku opracowano większość odmian pochodnych, podstawowego 2-drzwiowego, 4-miejscowego wariantu, nazywanego potocznie tudorem (od two-door). Drewniano-stalowa konstrukcja ułatwiała budowę wersji zmodyfikowanych. Odmiana półkabriolet, zwana początkowo Tudor-Cabriolet lub Cabrio-Tudor powstawała wyłącznie w Mlada Boleslav od końca września 1946 roku do roku 1951. Posiadała miękki składany dach, wyposażony w małe okienko. Skoda 1101 eksportowana była do Afryki, Ameryki Łacińskiej na Bliski Wchód czy do Australii. Łącznie 71 krajów, a największym rynkiem zbytu stała się Polska do której wysłano ponad 8 tysięcy egzemplarzy.

 

Skoda 1101Skoda 1101

Pod maskę wsadzono silniki o pojemności 1,1l. Dysponował on mocą 32KM i pozwalał rozpędzić się do 100km/h. Jednak ze względu na ustawienie tylnych kół do wewnątrz, słabe hamulce, luzy w układzie kierowniczym oraz hałas sprawiły, że Tudor najlepiej czuje się podczas spokojnej jazdy, której tempo nie przekracza 60km/h. Powstało ponad 66 tys. egzemplarzy. Jak dużą część stanowiła odmiana z otwieranym dachem? Skoda nie prowadziła dokumentacji  odróżniającej wersje zamknięte od otwartej. Wyjątkowymi odmianami wyposażonymi w miękki dach były  wytwarzane jednostkowo, sportowe pojazdy wyczynowe: Skoda Sport (2 egzemplarze, 1949) oraz Skoda Supersport (3 egzemplarze, 1950).

Ten konkretny egzemplarz trafił do szwajcarskiej ambasady w Pradze w roku 1948. Dwa lata później został sprzedany osobie prywatnej i słuch o nim zaginął. W 2005 roku został odnaleziony, odrestaurowany i stał się częścią Skoda Muzeum.

 

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 1101Skoda 1101

Skoda 645 Skoda 645 Skoda 645

Skoda 645

Skoda 645 produkowana była od 1929 roku. Była to mniejsza odmiana modelu Skoda 6R i powstał z elementów innych modeli zalegających w magazynie. Pod maską zamontowano sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2492 cm3 i mocy 45 KM. Połączony z trzystopniową skrzynią biegów rozpędzał pojazd do 90km/h. Nadwozie przywodzące na myśl samochody gangsterów osadzono na stalowej ramie. Całość waży 1240 kg. Największe wrażenie robi jednak wnętrze, a dokładnie przedział pasażerski. Miejsca jest tyle, że bez większego problemu można tam spać. Kanapy są niezwykle miękkie, a całość bogato zdobiona - jeśli coś wygląda na drewno faktycznie nim jest. Samochody takie jak ten woziły najważniejsze osoby w państwie, ale nie tylko...egzemplarz który widzicie na zdjęciach trafił w ręce lekarza w roku 1932. Do muzeum Skody trafił w roku 1974 gdzie został pieczołowicie odrestaurowany dzięki czemu może cieszyć oczy zwiedzających. Produkcja została zakończona w 1934 roku. Linie montażową opuściło 758 egzemplarzy.

 

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 645Skoda 645

Skoda 1000MBX Skoda 1000MBX Skoda 1000MBX

Skoda 1000MBX

W roku 1966 podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano dwudrzwiowy model 1000MBX. Największą ciekawostką w tym samochodzie jest brak środkowego słupka. Silnik o pojemności jednego litra zapożyczono z sedana (1000MB), jednak na potrzeby modelu coupe zwiększono moc do 51KM. Do końca 1966 roku, powstało kilkadziesiąt egzemplarzy, które przekazano do testów pracownikom Skody. Należy dodać, że samochody prawie w całości budowane były ręcznie. Do klientów pierwsze egzemplarze trafiły dopiero w następnym roku.

 

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

W sezonie 1968 ofertę modelu rozbudowano o wersję 1100MBX ? napędzaną powiększonym do 1107ccm silnikiem (również 51KM), zasilanym pojedynczym gaźnikiem. Głównym zadaniem stawianym przed modelem MBX, było przyciągnięcie do marki klientów na rynkach eksportowych, dlatego jedynie niewielka część wyprodukowanych pojazdów pozostała w Czechosłowacji. Modele MB/MBX były pierwszymi, zrywającymi z przedwojenną koncepcją konstrukcji samochodów  Skoda ? opartą na klasycznym układzie napędowym. Nowa konstrukcja posiadała samonośne nadwozie oraz silnik umieszczono z tyłu. Takie umiejscowienie silnika przetrwało w różnych modelach marki do roku 1990. Łącznie wyprodukowano 2517 sztuk dwudrzwiowych wersji MBX, w tym 1403 egzemplarze dwugaźnikowych 1000 i 1114 - jednogaźnikowych 1100. Wszystkich odmian rodziny MB, wyprodukowano 349 348 sztuk, a ostatni egzemplarz wyjechał z hal fabrycznych 1 sierpnia 1969 roku.

 

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

Skoda 1000MBXSkoda 1000MBX

Skoda MB Rally Skoda MB Rally Skoda MB Rally

Skoda MB Rally

W powstałym w roku 1966, na terenie fabryki i kierowanym przez Miroslava Haslara dziale modyfikacji specjalnych (VZM) powstała Skoda MB Rally bazująca na modelu 1000 MB. W zależności od grupy w jakiej auto miało startować moc silnika wynosiła od 64KM do 140KM. Mimo iż ilość modyfikacji nie powalała na kolana  (tarczowe hamulce z przodu, pięciobiegowa skrzynia, klatka bezpieczeństwa i kompletnie ogołocone wnętrze) pozwoliły nawiązać równą walkę z 2.5-litrowymi ?603-kami? fabrycznego teamu Tatry. Podczas rajdu Alpenfahrt, Skoda wywalczyła mistrzostwo producentów w klasie do 1150ccm. Skody zwyciężyły min. w Tour d?Europe 1967 i Grand Prix Brno European Cup z roku 1969. W roku 1970, na ME w Brnie, prywatna załoga Jilek-Bervid za kierownicą MB z litrowym silnikiem, wyprzedziła wszystkie fabryczne Skody 100, co  doprowadziło do skandalu. Od schyłku lat 60.-tych, dział rozwoju fabryki, pod kierownictwem inż. Fidrmuca, prowadził prace nad nowoczesnymi silnikami OHC (Š720), przeznaczonymi, w zamyśle, do projektowanej nowej rodziny samochodów osobowych. Z uwagi na naciski ze strony Rosji zwanych również polityką normalizacji, program definitywnie zamknięto. Kontynuację, dzięki żelaznej konsekwencji ekipy inż. Velebnego, prace te znalazły na polu sportu motorowego. Nowoczesny, napędzany paskiem, półtoralitrowy silnik OHC, w wersji wyczynowej strojono na 120-140KM. W kolejnych sezonach program rozwijano - pojawiły się odmiany silników o pojemnościach 1600 i 1800cm3. Prędkość maksymalna takiej Skody oscylowała w okolicach 240km/h. Tacy giganci jak Alfa GTA, R12 Gordini czy Alpine 1600S ponieśli sromotną porażkę w walce z czeskim produktem.

 

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Skoda MB RallySkoda MB Rally

Muzeum Skody Muzeum Skody Muzeum Skody

Auto Muzeum Mladá Boleslav

Założone w 1995 roku Skoda Auto Muzeum w Mladá Boleslav prezentuje bogatą historię marki. W obiekcie(dawna hala produkcyjna) o powierzchni 1800m2 ulokowano 46 samochodów, kilka jednośladów oraz liczne pamiątki związane z czeskim producentem. Ekspozycja pozwala zwiedzającym przenieść się  w czasie i poznawać niemal każdy etap rozwoju marki. Wystawa została podzielona na trzy sekcje. Dział ?ewolucja? prezentuje najważniejsze modele w historii marki. Ekspozycję uzupełniają filmy, animacje czy kopie  dokumentów. W dziale ?tradycja? możemy zobaczyć jak Skody prezentowały się w poszczególnych epokach. Odnajdziemy tam samochody przeznaczone dla najważniejszych ludzi w państwie, rajdówki czy te wytwarzane masowo. Z kolei w sekcji ?precyzja? możemy zobaczyć jak "od kuchni" wygląda odbudowa samochodu. Jedyną niedogodnością jest ulokowanie samochodów na regałach przez co zapoznanie z tymi znajdującymi się na samej górze jest niemożliwe. Dodatkowo w sąsiednich pomieszczeniach ulokowano prototypy np. Tudora opartego na Superbie, Yeti oraz masę innych których nazw nie pamiętam.

Czy warto udać się do tego muzeum? Z pewnością tak. Dla wielbicieli marki i motoryzacji będzie to niesamowita przygoda. Zwłaszcza, że większość z nas myśli o Skodzie przez pryzmat Octavii. Skoda produkowała naprawdę fascynujące samochody.

 

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Muzeum SkodyMuzeum Skody

Więcej o:
Komentarze (29)
Skoda Retromantic | Klasyczne spotkanie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Rapid130

    Oceniono 70 razy 62

    Dziś produkują własne wytwory z pod znaku VW....a my produkujemy kiszoną kapustę.

  • Gość: gość

    Oceniono 54 razy 50

    "Wszystko zaczęło się w 1985 kiedy Vaclav Klement " - to nie tak dawno temu.

  • tomek854

    Oceniono 34 razy 24

    "Pierwowzór napędzany był 4-cylindrowym silnikiem o pojemności od 1,9 do 2,5 litra. Osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 90 km/h. W połączeniu z czterobiegową skrzynią pozwala na rozpędzenie się do zawrotnych 100km/h. "

    WAT?

    "Produkcja seryjna ze względu na powojenne ograniczenia w dostępności surowców i podzespołów nabrała tempa w roku 1946. "

    To dobrze, że były te ograniczenia. Jakby surowce były łatwo dostępne to produkcja by pewnie nigdy nie nabrała tempa... :)

    "Skoda 1101 eksportowana była do Afryki, Ameryki Łacińskiej na Bliski Wchód czy do Australii. Łącznie 71 krajów, a największym rynkiem zbytu stała się Polska do której wysłano ponad 8 tysięcy egzemplarzy."

    Co łącznie 71 krajów?

    " Jednak ze względu na ustawienie tylnych kół do wewnątrz, słabe hamulce, luzy w układzie kierowniczym oraz hałas sprawiły,"

    Kto sprawiły ze względu na wymienione?

    " Była to mniejsza odmiana modelu Skoda 6R i powstał z elementów innych modeli zalegających w magazynie."

    To była, czy był?

    Teraz rozumiem, dlaczego gazeta.pl chce, żeby jej płacić za czytanie. Po prostu plajtują, nawet już ich nie stać, żeby zatrudnić ZDOLNYCH gimnazjalistów...

  • Gość: rene

    Oceniono 20 razy 14

    Ręce opadają nad ignorancją pisarczyków z tego portalu...

  • blue911

    Oceniono 13 razy 13

    Fajne to. Mimo bykow ,ktore redakcja porobila. Jak zwykle,amatorszczyzna.

  • parazyd

    Oceniono 7 razy 7

    Z dumom obznajmiam rze jestę redaktrę.

  • ladychapel

    Oceniono 7 razy 5

    A w naszym potężnym kraju samochodem stulecia potrafi zostać F126p, a roku cinquecento, seicento czy Fiat Panda...

  • lotczik-kosmonawt

    Oceniono 6 razy 4

    Eee tam, u nas w 1985 roku to były rowery ,,Ukraina".Jak ktoś miał szczęście, to dojechał do domu ze sklepu GS-u. Zanim się kulki łożyska wysypały na ulicę. A Romet produkował składaki ,,Wigry".Więc Czesi to mogą nam...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX