Za co kochamy francuską motoryzację | Renault

Są marki, które swoimi modelami zapisały się w naszych sercach złotymi literami. Renault jest jedną z nich. Za co kochamy tę francuską firmę?

Renault 4

R4 zadebiutowało w 1961 roku. Zbudowano je jako nieduże i niedrogie w utrzymaniu auto rodzinne oferujące sporo przestrzeni. Te założenia nie były nowe, dokładnie takie same przyświecały jeszcze przed II Wojną Światową inżynierów Citroena podczas projektowania modelu 2CV.

Koszty produkcji obniżono do minimum. Koła mocowano za pomocą trzech śrub, szyby w drzwiach były przesuwane, przednia szyba była płaska, tapicerka szczątkowa, a silniki nieduże - najmniejszy miał pojemność 0,75 l. Na początku w ofercie była też wersja R3, którą można poznać po braku szyby na słupku C i jeszcze mniejszym silniku 0,6 l.
Renault 4 mierzył zaledwie 3,66 m dł., ale jak na swoje rozmiary oferował całkiem przestronne nadwozie. Podobnie jak 2CV Renault także zdecydował się na duży prześwit, duże skoki zawieszenia i jego miękkie zestrojenie. Dość dziwna strategia w kraju szczycącym się - m.in. dzięki Napoleonowi - rozległą siecią drogową.

R4 okazało się ogromnym sukcesem. Przez pierwsze pięć lat powstało milion egzemplarzy. Sukces był międzynarodowy, Renault wkrótce rozpoczęło produkcję (lub montaż) "czwórki" w wielu krajach europejskich (m.in.: w Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Irlandii i Jugosławii), a także w Ameryce Łacińskiej (Kolumbia, Meksyk, Chile, Argentyna, Urugwaj), czy Afryce Północnej (Maroko, Algieria).

R4 okazał się także doskonałą bazą dla modeli dostawczych, rekreacyjnych, czy specjalistycznych. W fabryce Renault powstał pickup i furgon oraz wersja 4x4, przygotowana na rajd Paryż-Dakar, niezależne firmy stworzyły zaś m.in. kabriolet Plain-Air.
Produkcję zakończono dopiero w 1992 roku. W sumie powstało ok. 8 mln R4, a wiele z nich jest wciąż na chodzie.

Ciekawostka: W latach 90. był najrzadziej kradzionym samochodem w Europie Zachodniej. Powodem był prawdopodobnie nietypowy układ zmiany biegów, z którym młodzi amatorzy cudzej własności sobie nie radzili.

R4 stało się inspiracją podczas prac nad modelem Kangoo. Wersje osobowe można uznać za następcę poczciwej czwóreczki (z fr.: Quatrelle).

Renault 4 Vanfot. Renault

Renault 4 Parisiennefot. Renault

Renault 4 TL, Safari i Lfot. Renault

Renault 4 GTLfot. Renault

W 1977 roku wyprodukowano 5-milionowy egzemplarz R4fot. Renault

Renault Rodeofot. Renault

Renault 5 Renault 5 fot. Renault

Renault 5

Powstało ponad 5,5 miliona sztuk modelu 5, jednego z najbardziej udanych samochodów miejskich. Renault na piątkę było niewielkie, zgrabne i nowatorskie. Miało na przykład silnik ustawiony wzdłużnie ze skrzynią umieszczoną z przodu. Poza tym nadwozie zaprojektowano tak, by w razie wypadku kabina pasażerska pozostała nietknięta. Piątka, zwana także Supercinque (super pięć), otarła się o tytuł Samochodu 1973 roku (przegrała z Audi 80) i ustanowiła standardy sportowej fajności. To zasługa modelu Turbo.

Renault 5 Turbo

Historia Projektu 822 zrealizowanego jako Renault 5 Turbo zaczęła się 7 maja 1976 roku, gdy zastępca dyrektora działu rozwoju, Jean Terramorsi oraz asystent Henri Lherm zobaczyli szkice, które stworzył Marc Deschamps. Terramorsi sformułował wstępne założenie: centralnie silnik o mocy minimum 150 KM, znakomite własności jezdne oraz maksymalna masa 830 kg. Projekt 822 został zaakceptowany przez zarząd koncernu oraz szefa Renault Sport - Gerarda Larousse'a. W firmie nadwoziowej Heuliez zbudowano pierwszy prototyp. W lipcu 1977 roku wybrano drugi z projektów - dzieło Deschampsa oraz Marcello Gandiniego z Carrozzeria Bertone w Grugliasco. Konstrukcja nadwozia seryjnej Piątki została wzmocniona i usztywniona. Za słupkiem B wkomponowano podwójne wloty powietrza chłodzącego silnik. Dla obniżenia masy drzwi, pokrywy i dach wykonano z aluminium, zaś błotniki z tworzywa sztucznego. Szerokość nadwozia wzrosła do 1,75 m. Po modyfikacjach pojazd z auta miejskiego stał się agresywnym pojazdem o rozbudowanej muskulaturze. Pięciobiegowa skrzynia pochodziła z 16 TX, wykorzystano także wentylowane tarcze montowane w seryjnych A310.

Renault Clio - Ogłoszenia

Wnętrze zaprojektowane przez Marion Villain było pełne drapieżnych odcieni, ducha sportowej ascezy i futurystycznego hi-tech. Moc Renault 5 Turbo wyniosła 160 KM. Przy szybkiej jeździe zużycie paliwa wynosiło ponad 20 l/100 km - wprowadzono więc lekki zbiornik o pojemności 92 litrów. Renault 5 Turbo rozpędzało się do 205 km/h, a kilometr ze startu zatrzymanego pokonywało w 28 sekund. Sprint do 100 km/h trwał zaledwie 7,5 sekundy. Do końca 1980 roku zbudowano 804 egzemplarze, które trafiły zarówno do sieci dealerskiej Renault, jak również do rajdowych teamów w całej Europie. Pierwsze samochody były dostępne wyłącznie w metalizowanych lakierach: niebieskim Olympe lub czerwonym Grenade, później także w kolorze czarnym, białym perłowym oraz srebrnym.

Renault 5fot. Renault

Renault 5fot. Renault

Renault 5 Alpinefot. Renault

Renault 5 Turbofot. Renault

Renault 5 Turbo 1982 rfot. Renault

Renault 5 Maxi Tour de France 1985 rfot. Renault

Renault 5 Maxi 1985 rfot. Renault

Renault Laguna Renault Laguna fot. Renault

Renault Laguna

Pierwsza generacja Laguny debiutowała ponad 20 lat temu, zastępując niezbyt udany model 21 i przez siedem lat stanowiła mocny punkt oferty Renault w klasie średniej. Doskonale sprzedawała się także w Polsce, gdzie przez pewien czas była nawet liderem swojego segmentu. Jej najważniejsze zalety to duży bagażnik, przestronne wnętrze, wygodne fotele, dobrze wyciszone nadwozie i komfortowa charakterystyka zawieszenia. Dodatkowymi atutami są zwrotność, precyzyjne prowadzenie w zakrętach i dobre wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, a także spory wybór silników. Są wśród nich benzynowe rzędówki dla tradycjonalistów, diesle dla oszczędnych i bardzo mocne V6 (często z automatem) dla bezkompromisowych. Te wszystkie zalety potrafiły przyćmić kapryśność konstrukcji, zwłaszcza elektroniki. Pierwsza Laguna bardzo przypadła do gustu taksówkarzom.

Renault Laguna - Ołoszenia

Renault LagunaRenault Laguna, fot. Renault

Renault LagunaRenault Laguna, fot. Renault

Renault LagunaRenault Laguna, fot. Renault

Renault LagunaRenault Laguna, fot. Renault

Miss Finlandii Leene Marketta Brusiin i jej Renault 8 Gordini (1968) Miss Finlandii Leene Marketta Brusiin i jej Renault 8 Gordini (1968) fot. Renault

Renault 8 Gordini

Na jesiennym salonie samochodowym w Paryżu w 1964 roku uwagę tysięcy zwiedzających stoisko Renault skupił nowy model 8 Gordini. Silnik 1.1 był zasilany dwoma gaźnikami i rozwijał moc 77,5 KM. Amadee Gordini i jego mechanicy podnieśli stopień sprężania i zastosowali m.in. półkuliste komory spalania oraz chłodnicę oleju. W układzie hamulcowym zastosowano podciśnieniowe wspomaganie Mastervac. Auto wyposażono w specjalne ogumienie Dunlop SP Sport 135-380 oraz sztywniejsze zawieszenie ze sportowymi amortyzatorami Allinquant.

Wczesne egzemplarze Renault 8 Gordini oferowano tylko w niebieskim kolorze z dwoma białymi pasami dekoracyjnymi. Później poszerzono gamę o inne odcienie, ale i tak Bleu France 418 był najczęściej zamawianym odcieniem najszybszej odmiany "ósemki". Prędkość maksymalna 170 km/h robiła wówczas duże wrażenie. Na rajdowych oesach oraz na torach wyścigowych auto z powodzeniem rywalizowało z Fordem Lotusem Cortiną, Alfa Romeo Giulia Sprint GTA i Lancią Fulvia Coupé HF.

Na salonie paryskim w październiku 1965 roku odbyła się premiera Renault 8 Gordini 1300
z silnikiem o mocy 88 KM. Gaźniki Solex zastąpiono dwoma Weberami. Osiągi auta były jeszcze bardziej imponujące: prędkość maksymalna wynosiła 175 km/h, a pokonanie kilometra ze startu stojącego trwało zaledwie 32 sekundy. Nowością była pięciobiegowa skrzynia manualna z krótkimi przełożeniami. Drogę przed samochodem oświetlały 4 halogenowe reflektory. Obrotomierz i trójramienna kierownica Quillery podkreślały sportowy charakter wnętrza 8-ki Gordini.

Pojazd odniósł liczne sukcesy w rajdach m.in. trzykrotnie zwyciężając Tour de Corse (1964-66). Za jego kierownicą zasiadali m.in.: Jean-Francois Piot, Jean Vinatier, Jean-Pierre Nicolas, Harry Kallstrom oraz Hakan Lindberg. W kwietniu 1966 roku na torze Montlhery odbył się pierwszy wyścig w ramach Pucharu Renault 8 Gordini. Jest także polski akcent w historii tego szybkiego auta. 3 sierpnia 1968 roku Krzysztof Komornicki i Zygmunt Wiśniowski stanęli na najwyższym podium 28. Rajdu Polski. W sezonie 1969 roku kierowca "ósemki" Ryszard Nowicki zdobył tytuł rajdowego mistrza Polski. W Renault 8 Gordini startowali także kierowcy tacy jak Longin Bielak, Andrzej Komorowski i Andrzej Wojciechowski.

W latach 1964-70 zbudowano łącznie 11 607 sztuk najszybszej wersji Renault 8.

Renault 8 Gordinifot. Renault

Renault 8 Gordinifot. Renault

Renault 8 Gordinifot. Renault

Renault 8fot. Renault

Renault 8fot. Renault

Renault Clio Williams Renault Clio Williams fot. Renault

Renault Clio

Pierwsze Clio, następca modelu 5, to nic innego jak bardzo udany samochód miejski. Tylko tyle i aż tyle. Wielu z nas pamięta go z telewizyjnych reklam, z których dowiedzieliśmy się, że auto pochodzi prosto z raju. Skądkolwiek pochodziło, było udane, kochane i popularne, a na dodatek świetnie wyposażone, co pozwoliło mu szybko zabrnąć na szczyty europejskich list sprzedaży. W wersji Williams (złote felgi, produkcja ograniczona do 5,4 tys. sztuk, silnik 2,0 l 147 KM, maks. 215 km/h) było rzadkie, szybkie i fascynujące.

Renault Clio II V6

Kontynuacja słynnego R5 Turbo. Clio II V6 było budowane w latach 2001 - 2005 w fabryce Alpine. 2,9-litrowy silnik V6 miał początkowo 230 KM mocy, która po modernizacji wzrosła do 255 KM. Jednostka napędowa była zamontowana za przednimi fotelami. Clio V6 w krytycznych sytuacjach jest ekstremalnie trudny w prowadzeniu. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 6 sekund, V-max wynosi 232 km/h. Zbudowano 2 935 egzemplarzy tego modelu.

Renault Clio III RS

Clio RS z mocą 203 KM wyciśniętych z wolnossącego silnika 2.0 było jednym z najlepiej odbieranych hot-hatchy na rynku. Rozpędzanie do 100 km/h zajmowało mu skromne 6,9 sekundy a sportowe zawieszenie i najwyższy standard wyposażenia wzmagały pozytywne doznania generowane podczas jazdy. Takich samochodów będzie coraz mniej, albo znikną całkowicie. Przyszłość należy już do silników doładowanych.

Renault Clio - Ogłoszenia

Renault Clio Williamsfot. Renault

Renault Clio Williamsfot. Renault

Renault Clio II V6fot. Renault

Renault Clio II V6fot. Renault

Renault Clio II V6fot. Renault

Renault Clio III RSfot. Renault

Renault Clio III RS

Renault 4CV Sport (1958) Renault 4CV Sport (1958) fot. Renault

Renault 4CV

To nie R4, ale właśnie 4CV był pierwszym masowym autem Renault. Nie tylko zmotoryzował Francję - do spółki z Citroenem 2CV - ale też odniósł sukces globalny

Projekt modelu 4CV był rozwijany podczas II Wojny Światowej. Auto miało silnik oraz skrzynię biegów umieszczoną z tyłu nadwozia o aerodynamicznym kształcie. Konstrukcję auta maksymalnie uproszczono, ale przy założeniu jego rodzinnego charakteru. Dlatego do produkcji skierowano wersję z 4-drzwiowym nadwoziem. Auto mieściło 4 osoby i niewielki bagaż. Podczas testów osiągnięto prędkość 90 km/h i średnie zużycie paliwa ok. 7 l/100 km.

Oficjalna premiera Renault Type 1060 odbyła się 3 października 1946 roku podczas 33. salonu samochodowego w Paryżu. Frekwencja pierwszego po wojnie salonu była niezwykła: w ciągu kilku dni ekspozycje w Grand Palais odwiedziło 809 tys. osób. Renault 4CV było główną atrakcją salonu i wzbudzało większe emocje niż ekskluzywne Delage D6 czy wyścigowe Bugatti Type 59/50DB. Powód był prosty. Francuzi z utęsknieniem oczekiwali auta masowego.

Od czerwca do grudnia 1946 roku zbudowano zaledwie 36 aut z tzw. serii zerowej. Seryjną produkcję 4CV rozpoczęto dopiero 12 sierpnia 1947 roku w zakładzie Billancourt. Około 300 egzemplarzy trafiło do dealerów Renault na terenie całej Francji. Produkcja rozkręcała się powoli, dziennie produkowano tylko 15 aut. Lefaucheux wyznaczył ambitny cel: 300 samochodów dziennie, który osiągnięto dopiero po 2 latach. Ostatecznie jednak Renault 4CV to najważniejszy powojenny model Renault. Nawet jeśli my nie darzymy go miłością wielką, to z pewnością czynią to Francuzi, dla których był jednym z pierwszych niedrogich samochodów.

Renault 4CV jako pierwszy francuski samochód przekroczył magiczną liczbę miliona sztuk. Na początku lat 60., po niemal 14 latach produkcji era 4CV dobiegła końca. 6 lipca 1961 roku ostatni z 1 105 547 egzemplarzy opuścił halę montażową.

Renault 4CV Decouvrablefot. Renault

Renault 4CVfot. Renault

Renault 4CVfot. Renault

Renault 4CVfot. Renault

Renault Twingo Renault Twingo fot. Renault

Renault Twingo

Renault Twingo pojawiło się w 1993 roku. Auto zachwycało zgrabnie narysowanym jednobryłowym nadwoziem, drugim takim po Espace, ze znaczkiem Renault. Jego twarz z półokrągłymi reflektorami do dziś budzi sympatię. Proste wnętrze było kolorowe. Dosłownie, tapicerka, ale też niektóre przełączniki odcinały się od dominującej u konkurencji szarości.

Renault Twingo - Ogłoszenia

O tym jak popularne było pierwsze Twingo świadczy 15 lat produkcji. W tym czasie przeprowadzono trzy modyfikacje, zwane we Francji "fazami", ale wygląd zmienił się nieznacznie. To kolejna siła tego modelu - uniwersalna stylistyka, która mimo wielu lat na rynku, wciąż może być atrakcyjna. I za to właśnie kochamy Twingo.

Renault Twingofot. Renault

Renault Twingofot. Renault

Renault Twingofot. Renault

Renault Twingofot. Renault

Renault Twingofot,.Renault

Renault Twingofot. Renault

Renault Twingo Oasisfot. Renault

Renault Twingo Oasisfot. Renault

1965 Renault 16 1965 Renault 16 fot. Renault

Renault 16

Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Laguna, ale także BMW 3GT, czy Audi A5 Sportback - nadwozie typu liftback jest dziś w klasie średniej niezmiernie popularne. A od czego się zaczęło?

Mesdames et Messieurs, oto pierwszy hatchback/liftback klasy średniej. A w zasadzie średniej-wyższej, bo jego następcami w linii prostej były modele 20, 25, Safrane i Vel Satis. Renault 16 to też pierwszy, naprawdę praktyczny samochód rodzinny (duża tylna klapa, składane tylne fotele, półka tylna podnoszona wraz z tylną klapą) z nowatorskim, wykonanym z aluminium silnikiem. Model 16 był także pierwszym francuskim samochodem z elektrycznie sterowanymi przednimi szybami.

Aż trudno w to wszystko uwierzyć, gdy patrzymy na jego wymiary. Ten wcale nie tani, jak na ówczesne czasy, samochód mierzył 4,24 m długości czyli mniej, niż Megane III (4,29 m). Szerokość 16-ki wynosiła 1,63 m - mniej, niż współczesnego Twingo!

Renault 16 (L, TL, TS, TX)fot. Renault

Renault 16 TLfot. Renault

Renault 16 TSfot. Renault

Renault 16 TXfot. Renault

Renault 16fot. Renault

Renault 16 - pierwsza nowoczesna kombilimuzyna fot. Renault

Renault Espace Renault Espace Renault Espace

Renault Espace

Pierwszy europejski współczesny minivan kończy 30 lat. Mógł być Peugeotem lub Citroenem, ale te firmy nie miały odwagi i w końcu trafił pod skrzydła Renault. Projekt opracowała Matra, która później była odpowiedzialna za produkcję Espace'a.

Śmiała stylistyka, czy nadwozie z tworzyw sztucznych nie zniechęciły klientów, a może wręcz przeciwnie, dzięki wyjątkowo proporcjonalnej sylwetce, charakterystycznej linii przestronnego nadwozia oraz oryginalnym rozwiązaniom zyskał sporą popularność. Do 1991 sprzedano ponad 190 tys. sztuk.

Renault Espace - Ogłoszenia

Druga generacja technicznie bazowała na dotychczasowych rozwiązaniach, oferując nieco bardziej obłe nadwozie. Trzecia generacja powróciła do korzeni przenosząc pasażerów w świat przyszłości futurystycznym wnętrzem. Na środku ogromnej a zarazem lekkiej deski rozdzielczej umieszczono potężny schowek. W 2003 roku zakończono jej produkcję, kończąc tym samym współpracę z Matrą.

Czwarta generacja to powrót do tradycyjnej konstrukcji ze stalowym nadwoziem. Za produkcję zabrało się samo Renault. Ale Espace dopiero nas zaskoczy. Piąta generacja będzie... crossoverem.

Renault Espace (1984-1991)fot. Renault

Matra P23fot. Renault

Renault Espace I fot. Renault

Renault Espace Quadrafot. Renault

Renault Espace Ifot. Renault

Piąta generacja Espace będzie crossoverem - Renault Initiale Paris Conceptfot. Renault

Renault Sport Spider Renault Sport Spider fot. Renault

Renault Sport Spider

Każda firma potrafi stworzyć sportowy bolid bez przedniej szyby, do którego należy wsiadać w kasku. Ale mało która ma takie jaja, by wprowadzić go później do produkcji seryjnej. Renault ma "cohones", o czym świadczy 1800 sztuk wyprodukowanych w czasie trzech lat.

Najlepsze jest to, że skonstruowanie takiego auta nie wymaga wcale dostępu do kosmicznych materiałów, nie wymaga dziesiątek lat doświadczenia w wyścigach, ani konstruowania hiperwydajnych silników. Sercem Sport Spidera był dwulitrowy silnik osiągający 150 KM (na potrzeby motorsportu 210 KM). Przy niskiej masie własnej wynoszącej 930 kg moc okazuje się wystarczająca. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,8 s, ale i tak jest niczym w porównaniu do doznań z jazdy dwuosobowym "kajakiem" po asfalcie.

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider

Renault Megane RS Renault Megane RS fot. Renault

Megane RS

Megane RS jest wspaniałym samochodem. Świadczy o tym choćby fakt, że jest najszybszym przednionapędowym autem na Nurburgringu. I to w zasadzie wystarczy.

Renault Megane - Ogłoszenia

Historia bicia rekordów hot-hatchy na Nurburgringu:

7:54,36 - Renault Megane (III) RS 275 Trophy-R (czerwiec 2014)
7:58,40 - Seat Leon (III) Cupra 280 (marzec 2014)
8:07,97 - Renault Megane (III) RS Trophy (czerwiec 2011)
8:16,90 - Renault Megane (II) RS R26.R (czerwiec 2008)

Renault Megane R.S. 275 Trophy-R Renault Megane RS

Renault Megane RS Renault Megane III RS

Renault Megane RSRenault Megane III RS

Renault Megane R.S. 275 Trophy-RRenault Megane III RS 275 Trophy-R

Renault Megane R.S. 275 Trophy-RRenault Megane III RS 275 Trophy-R

Renault Avantime Renault Avantime Renault Avantime

Renault Avantime

Avantime był dziwnym połączeniem vana z limuzyną produkowaną tylko przez dwa lata (2001 - 2003). Renault zleciło montaż firmie Matra. Oferowany był z trzema silnikami: turbodoładowanym R4 2.0 Turbo, wolnossącym V6 o pojemności 2,9 litra oraz turbodiesel 2,2 dCi. Boczne drzwi ważyły 60 kg i miały 1,4 metra długości. Avantime oferowany był w dwukolorowej karoserii, seryjnie montowano duży, szklany dach. Awangardowy model nie znalazł zbyt wiele chętnych. Dodatkowo problemy finansowe i upadłość Matry przyczyniła się do zatrzymania produkcji. Powstało tylko 8557 egzemplarzy.

Ale Avantime to jeden z klasyków przyszłości. Awangardowe kształty, niepowtarzalny styl i nadwozie, którego nikt do tej pory nie próbował powielać. To auto wyjątkowe i godne uwagi.

Renault Avantime ConceptRenault Avantime Concept

Renault AvantimeRenault Avantime

Renault AvantimeRenault Avantime

Renault AvantimeRenault Avantime

Renault AvantimeRenault Avantime - mechanizm drzwi

Renault Kangoo Renault Kangoo Renault Kangoo

Renault Kangoo

Renault Kangoo powstało w duchu R4. Zaprojektowano je według tych samych wytycznych - wysokie przestronne nadwozie mieszczące pasażerów lub pokaźnych rozmiarów towar, nieskomplikowana konstrukcja, niskie koszty utrzymania i... ciekawa stylistyka.

Renault Kangoo - Ogłoszenia

Trudno też Kangoo odmówić innowacyjności. Po raz pierwszy w swojej klasie (kombivanów) Renault zaproponowało drzwi dla pasażerów drugiego rzędu, czym wymusiło podobne rozwiązanie u zaprezentowanych rok wcześniej Peugeota Partnera i Citroena Kangoo.

Renault KangooRenault Kangoo (1997-2002)

Renault KangooRenault Kangoo

Renault KangooRenault Kangoo (2003-2008)

Renault KangooRenault Kangoo

Renault KangooRenault Kangoo

Renault Dauphine Renault Dauphine Renault Dauphine

Renault Dauphine

Dauphine to jeden z pierwszych niedrogich samochodów dla mas (obok VW Garbusa, Fiata 500 i Mini), niewątpliwie ogromny sukces sprzedażowy Renault (od 1957 do 1961 roku był to najpopularniejszy nowy samochód we Francji), sportowy czempion (cztery zwycięstwa w Mille Miglia, Monte Carlo i pierwszym rajdzie Korsyki), ulubieniec Ameryki (przez chwilę Dauphine pozwoliła Renault wyprzedzić Volkswagena w USA) i jeden z pierwszych stuningowanych samochodów przez monsieur Gordiniego. Przez ponad 10 lat produkcji wyprodukowano ponad 2 miliony sztuk tego modelu.

Renault DauphineRenault Dauphine

Renault DauphineRenault Dauphine

Renault DauphineRenault Dauphine

Renault DauphineRenault Dauphine

Renault Laguna Coupe Monaco GP Renault Laguna Coupe Monaco GP Renault Laguna Coupe Monaco GP

Renault Laguna Coupe

Renault Laguna Coupe nie jest samochodem stworzonym z myślą o wyścigach. Jeśli ktoś szuka emocji i przyjemności prowadzenia wybierze raczej coś z katalogu Renault Sport. Lecz Renault podkreśla, że ten samochód prowadzi się rewelacyjnie. Wszystko przez skrętną oś tylną.

Renault Laguna - Ołoszenia

Tylną oś skrętną oferowali japońscy producenci. Można je było spotkać w niektórych Mazdach, czy Hondach. Z czasem zrezygnowano z tego rozwiązania, głównie przez wysokie koszty. Dlatego Renault zaskoczyło świat prezentując Lagunę Coupe wyposażoną w to rozwiązanie. Brawo.

Renault Laguna Coupe Monaco GPRenault Laguna Coupe Monaco GP

Renault Laguna Coupe Monaco GPRenault Laguna Coupe Monaco GP

Renault Laguna Coupe Monaco GPRenault Laguna Coupe Monaco GP

Renault Laguna Coupe  - budowa zawieszeniaRenault Laguna Coupe - budowa zawieszenia

Renault Safrane Biturbo Renault Safrane Biturbo Renault Safrane Biturbo

Renault Safrane Biturbo 4x4

Działowi RS zawdzięczamy szalone wersje modelu 5 (Alpine, Turbo, Supercinq GT Turbo), mocne odmiany zwykłych samochodów (np. 9, 11, 21 czy Fuego Turbo), a także takie smaczki jak na przykład limuzyna 25 V6 Turbo (205 KM), czy niezapomniane przez swoją ekstrawagancję Safrane Biturbo.

Model Biturbo 4x4 był finalnie montowany w... Niemczech w firmie Irmsher zajmującą się na co dzień tuningiem Opli. Auto napędzane było silnikiem 3.0 V6 o mocy 262 KM. Inne osobliwości tego modelu: podwójna turbosprężarka KKK 04, stały napęd na cztery koła i regulowane pneumatyczne zawieszenie. Prędkość maksymalna to około 270 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy. Powstało tylko 806 sztuk tej limuzyny.

Renault Safrane BiturboRenault Safrane Biturbo 4x4

Renault Safrane BiturboRenault Safrane Biturbo 4x4

Renault Logan Renault Logan Renault Logan

Renault Logan

W Polsce Logan oferowany jest "w oryginale", czyli pod marką Dacia. Ale są rynki, głównie pozaeuropejskie, gdzie rumuński producent nie jest znany, za to Renault ma ugruntowaną pozycję. Tak się dzieje m.in. w Afryce Północnej, czy w Ameryce Południowej, gdzie Logan sprzedawany jest pod marką Renault. Czy to ograbianie zależnej marki? Nie, raczej umiejętne wykorzystanie potencjału posiadanej gamy modelowej koncernu. Dla Renault najwyższe wyrazy szacunku, głównie za to, że nie wstydzi się sprzedawać zupełnie budżetowej Dacii we własnych salonach, obok znacznie lepiej wykończonych własnych modeli. Wielu konkurentów nie zniosłoby takiej "skazy" na własnym wizerunku.

Dacia Logan - Ogłoszenia

Renault LoganRenault Logan I

Renault Symbol (Logan II)Renault Symbol (Logan II)

Renault Symbol (Logan II)Renault Symbol (Logan II)

Renault DCross Renault D-Cross Concept bazujący na modelu Duster

Więcej o:
Komentarze (65)
Za co kochamy francuską motoryzację | Renault
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: bigos

    Oceniono 64 razy 54

    "Ta marka ma złą opinie, ale te auta wszyscy uwielbiamy" - o ile głupszy tytuł można wymyślić, żeby kliknęli?

  • smrodek71

    Oceniono 100 razy 54

    jakie kochamy?

    jeździ i kosztuje zdecydowanie mniej niż wszystko inne z niemiec.......... to byłoby na tyle z zalet
    ale trzeba przyznać ,że dzisiejsza motoryzacja to straszny chłam w całości, ładnie się świeci, lampki piękne ledowe a wszystko z taniego tandetnego plastiku......
    moim zdaniem najlepsze lata motoryzacji 1979-1995 samochody budowano żeby działały i się nie psuły a nie żeby się psuły tylko,że po gwarancji..........

  • dansas

    Oceniono 49 razy 31

    Jak już ktoś wcześniej napisał, osoby krytykujące Renault, najczęściej nigdy takim nie jechali, nie wspominając o posiadaniu. Ale czemu się dziwimy, oni nawet VW nie znają prócz golfa i passata "jeden dziewińć" takiego samego "jak mo somsiad"

  • Gość: Art

    Oceniono 41 razy 23

    Jeżdżę już ładnych parę ładnych lat Laguną najpierw I teraz III (2.0 dci 150 km) i jestem bardzo zadowolony. Awarii na 7 lat jazdy to jeden raz, ale i tak dojechałem do swojego serwisu. Komfort jazdy w Lagunie, nieporównywalny do innych - rewelacja. Wypowiedzi malkontentów wynikają z niewiedzy, bo nigdy nie jechali porządnym samochodem tylko jakimś golfem czy mondeo.

  • melmakianin

    Oceniono 13 razy 11

    wg jakiego kryterium (kretynium) ustalono kolejność prezentowanych modeli niech pozostanie tajemnicą ....

  • Gość: klm

    Oceniono 14 razy 10

    "Powodem był prawdopodobnie nietypowy układ zmiany biegów, z którym młodzi amatorzy cudzej własności sobie nie radzili."

    gimbusie Lewandowski - nie mierz innych swoją miarą!

  • dansas

    Oceniono 15 razy 9

    .....aaaa to tutaj pochowali się właściciele golfów? :-)))

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX