35 lat "eMek" - Moc, si³a i doskona³o¶æ

W tym roku BMW obchodzi ma³y jubileusz. 35 lat temu na rynku pojawi³o siê pierwsze dostêpne w sprzeda¿y BMW z legendarnym dzi¶ znaczkiem "M". By³o to BMW M1, które zapocz±tkowa³o narodziny ca³ej grupy usportowionych modeli producenta z Monachium. Z tej okazji postanowili¶my przypomnieæ Wam naszym zdaniem najlepsze z nich
BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL

BMW Motorsport i 3.0 CSL

BMW M GmbH funkcjonowa³o wcze¶niej jako BMW Motorsport GmbH i by³o utworzonym w 1972 roku oddzia³em firmy zajmuj±cym siê przygotowywaniem seryjnych samochodów do sportów motorowych. Pierwszym dzieckiem ma³ego, zatrudniaj±cego na pocz±tku jedynie 35 osób, zak³adu by³o legendarne dzi¶ BMW 3.0 CSL. Szybko sta³o siê ono najlepszym sportowym samochodem turystycznym swojej epoki. W latach 1973-1979 sze¶æ razy zdobywa³o tytu³ mistrza Europy i dominowa³o przez niemal ca³e dziesiêciolecie na miêdzynarodowej scenie sportowych samochodów turystycznych. Ale pionierski duch BMW 3.0 CSL wynika³ nie tylko z jego charakterystycznych barw, lecz równie¿ z konkretnych innowacji technicznych: od 1973 roku pod mask± montowano pierwszy czterozaworowy silnik sze¶ciocylindrowy marki BMW. Ponadto w roku 1974 uk³ad hamulcowy samochodu wyposa¿ono po raz pierwszy eksperymentalnie w ABS - na d³ugo przed wprowadzeniem go do produkcji seryjnej w BMW serii 7. Pod koniec swojej kariery auto, jako coupé turbo, imponowa³o moc± do 800 KM. W roku 1976 spó³ka Motorsport GmbH wystawi³a do wy¶cigu swój najmocniejszy sportowy samochód turystyczny: prowadzone przez Ronniego Petersona CSL z 3,2-litrowym silnikiem biturbo. Moc tego silnika musia³a nawet zostaæ ograniczona do 750 KM.

BMW 30 CSLBMW 3.0 CSL

BMW M1 BMW M1 BMW M1

BMW M1

Pierwsze auto z oznaczeniem "M" wesz³o na rynek w 1978 roku. Oficjalnie zosta³o zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Pary¿u. Dysponowa³o moc± 277 KM z silnika, który pochodzi³ wprost z wy¶cigowego 3.0 CSL. Mierzy³o jedynie 1,14 m. wysoko¶ci a kosztowa³o dok³adnie 100000 marek, ale popyt i tak znacznie przekracza³ poda¿. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówieñ czeka³o jeszcze w kolejce. W koñcu M1 by³o najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym, jak wnika³o z pomiarów wiod±cych czasopism bran¿owych: w te¶cie z 1979 M1 uzyska³o prêdko¶æ 264,7 km/h. "Dopiero przy prêdko¶ci 213 km/h konieczne jest prze³±czenie z czwartego na pi±ty bieg, a nastêpnie samochód p³ynnie przechodzi do maksymalnej prêdko¶ci", stwierdzi³ jeden ze specjalistów testuj±cych pojazd. Liczni klienci docenili te zalety, znalaz³ siê w¶ród nich pó¼niejszy mistrz ¶wiata Formu³y 1 Alan Jones. Ostatecznie na rynek trafi³o 456 sztuk M1.

BMW M1BMW M1

BMW M1BMW M1

BMW M535i BMW M535i BMW M535i

BMW M535i

W 1979 roku na rynku pojawi³ siê pierwszy samochód M w pe³ni przeznaczony do drogowej jazdy - BMW M535i. Samochód bazowa³ na zwyk³ej BMW serii 5, ale pod jego mask± zamontowano 3,5 litorowy silnik o mocy 221 KM. Dziêki temu BMW otworzy³o w motoryzacji nowy etap produkcji usportowionych limuzyn. M535i otrzyma³o równie¿ fotele Recaro, wiêksze hamulce, mechanizm ró¿nicowy o ograniczonym tarciu i skrócone prze³o¿enia skrzyni biegów.

M535iM535i

M635CSI M635CSI M635CSI

BMW M5 i M635CSI

W roku 1984 spó³ka Motorsport GmbH znów wzbudzi³a sensacjê w¶ród fanów mocnych, sportowych samochodów: w modelu M635CSi Coupe i w M5 zamontowano czterozaworowy rzêdowy silnik sze¶ciocylindrowy z M1. Status legendy zdoby³o szybko przede wszystkim montowane rêcznie M5: to by³ prawdziwy wilk w owczej skórze, którego moc 286 KM by³a prawie trzykrotnie wy¿sza ni¿ w 518i. Na pierwszy rzut oka model ten w zasadzie nie ró¿ni³ siê z zewn±trz od swojego seryjnego odpowiednika. Jednak maksymalna prêdko¶æ 245 km/h wprawia³a w os³upienie wielu posiadaczy du¿ych limuzyn i samochodów sportowych, kiedy mimo wci¶niêtego do koñca peda³u gazu byli lekko i p³ynie wyprzedzani. Wtedy powsta³o okre¶lenie ?ekspres biznesmena?. M635CSI otrzyma³o ten sam silnik i sta³o siê legendarnym samochodem klasy GT niemieckiego producenta. W sumie powsta³o 5859 sztuk tych wyj±tkowych aut. M635CSI sta³o siê równie¿ potê¿n± broni± wielu zespo³ów w wy¶cigach krótko i d³ugo dystansowych.

BMW M5BMW M5

BMW M635CSIBMW M635CSI

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E30

Rok 1986 to czas narodzin BMW M3. Ten kompaktowy dwudrzwiowy samochód by³ pierwszym samochodem BMW projektowanym konsekwentnie równolegle dla produkcji seryjnej i dla dzia³u sportu: wersja drogowa ? aby zosta³a uznana za samochód turystyczny, musia³a byæ produkowana w ilo¶ci 5000 egz. rocznie ? od samego pocz±tku by³a pomy¶lana jako samochód wy¶cigowy i ?szyta? na miarê regulaminu grupy A . Zadania, z jakimi spó³ka musia³a siê zmierzyæ, wykracza³y poza mo¿liwo¶ci oferowane przez siedzibê przy Preußenstraße. Dlatego w 1986 r. spó³ka Motorsport GmbH wprowadzi³a siê do swojej drugiej siedziby w Garching na przedmie¶ciach Monachium.

Do napêdu zastosowano czterocylindrowy silnik S14 o pojemno¶ci 2,3 litra (195-220 KM), a w pó¼niejszym czasie pojemno¶æ powiêkszono do 2,5 litrów. Wersja Sport Evolution II osi±ga³a moc 238 KM. Jednostka napêdowa posiada³a elementy np. g³owicê cylindrów pochodz±c± z modelu M1. M3 E30 produkowane by³o w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywno¶ci oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria zosta³a dosyæ mocno zmieniona. ¯eby zmie¶ciæ powiêkszony rozstaw kó³ poszerzono b³otniki. Poza tym dobudowano z przodu i z ty³u spojlery, zmieniono nieco s³upek C, bardziej p³asko zamontowano tyln± szybê, a klapê baga¿nika wykonano z tworzywa wzmocnionego szklanym w³óknem. Równie¿ przednia szyba zosta³a wklejona, a nie jak w pozosta³ych modelach zamocowana za pomoc± gumowej uszczelki. Przez wszystkie te dzia³ania zmniejszono opór powietrza do Cw 0,33. Wypuszczano krótkie, limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwyciêstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z najwiêksza liczb± zwyciêstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytu³owane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowa³y w wy¶cigach serii DTM

Pierwsza generacja produkowana by³a przez piêæ lat do 1991 roku. Wyprodukowano 18 221 egzemplarzy M3 E 30. Najbardziej rarytasowym jest BMW M3 Sport Evolution Cabrio, który powsta³ tylko w jednym egzemplarzu. Równie¿ wersje Evolution s± bardzo poszukiwane na rynku aut u¿ywanych.

BMW M3BMW M3

BMW M3BMW M3

BMW M5 E34 BMW M5 E34 BMW M5 E34

BMW M5 E34

1988 to rok debiutu drugiej generacji M5. Sze¶ciocylindrowe silniki rzêdowe osi±gnê³y pojemno¶æ 3,6 l, pó¼niej 3,8 l, przy czym ich moc wzros³a do 315 i 340 KM. I jeszcze jedna zmiana: silniki nie mia³y ju¿ litery ?M? w wewnêtrznym numerze typu konstrukcyjnego, lecz ?S? jako oznaczenie przysz³ych silników Motorsport GmbH. Ró¿nicê widaæ na pierwszy rzut oka: zamiast napisu ?BMW? na pokrywie zaworów znajdowa³ siê napis ?M Power? jak w czterocylindrowym M3. Najpierw na rynek wesz³a limuzyna M5, a z pocz±tkiem roku 1992 pojawi³ siê równie¿ Touring ? wyj±tkowe po³±czenie rasowego sportowego auta ze szlachetnym pojazdem transportowym.

BMW M5 E34BMW M5 E34

BMW M5 E 34 faceliftingBMW M5 E 34 facelifting

BMW M3 E36 BMW M3 E36 BMW M3 E36

BMW M3 E36

Kiedy w roku 1990 wystartowa³ nowy model serii 3, spó³ka Motorsport GmbH pracowa³a ju¿ nad nowym BMW M3, który wszed³ na rynek w 1992 r. Karoserii tego Coupé nie zdobi³ ju¿ zwracaj±cy uwagê spojler oraz wydatne nadkola. Nowe BMW M3, zgodnie z duchem czasu, swoj± moc prezentowa³o w bardziej subtelny sposób dla znawców rozpoznawalny tylko po detalach. I oczywi¶cie po charakterystycznym brzmieniu trzylitrowego czterozaworowego silnika sze¶ciocylindrowego o mocy 286 KM. To sze¶ciocylindrowe M3 by³o ponadto pierwszym silnikiem BMW z tzw. uk³adem VANOS, p³ynn± regulacj± faz rozrz±du po stronie zaworów ss±cych. Ten opatentowany uk³ad M pozwoli³ przede wszystkim zwiêkszyæ moment obrotowy w dolnym i ¶rodkowym zakresie obrotów. Równocze¶nie wyj±tkowym rozwi±zaniem w przypadku tego samochodu by³o pierwsze zastosowanie sterownika silnika skonstruowanego przez BMW, którego moc obliczeniowa wynosi³a ok. 20 mln operacji na sekundê. Tym razem od samego pocz±tku zaplanowano wersjê Cabrio i nieco bardziej komfortow± limuzynê. Wyprodukowane w niewielkiej serii M3 GT o mocy 295 KM wyznacza³o wtedy górn± granicê mo¿liwo¶ci technicznych. W latach 1992-1996 spó³ka Motorsport GmbH skonstruowa³a na bazie tego M3 ponad 85 czterodrzwiowych wy¶cigowych wersji serii 3. Samochód prowadzony przez Johnny'ego Cecotto zwyciê¿y³ w roku 1993 mistrzostwa ADAC GT i rozpocz±³ podbój amerykañskiego rynku sportów motorowych. W roku 1996 PTG M3 o mocy 400 KM zdoby³o tytu³ IMSA.

W roku 1995 bestsellerowe M3 przesz³o daleko id±c± ewolucjê i otrzyma³o jeszcze lepsze parametry. Ponownie zwiêkszono moc i moment obrotowy ? 321 KM z silnika o pojemno¶ci zaledwie 3,2 l, czyli ponad 100 KM na jeden litr, stanowi³o niezwykle wysok± poprzeczkê dla konkurencji. Ponadto zastosowano po raz pierwszy uk³ad Double VANOS, zmodyfikowany uk³ad regulacji faz rozrz±du po stronie zaworów ss±cych i wydechowych. Moc przenoszona by³a na tylne ko³a przez seryjn± skrzyniê sze¶ciobiegow±.

BMW M3 E36BMW M3 E36

BMW M3 E36BMW M3 E36

Produkcja Roadstera rozpoczê³a siê w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpoczê³a siê w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpoczê³a siê w 1997 roku

BMW M Roadster i M Coupe

W 1997 roku pojawi³ siê znów kolejny samochód sportowy z wymownym M z ty³u: M Roadster prezentowany jako "samochód bezkompromisowy", stanowi³ nie tylko fascynuj±ce po³±czenie Roadstera Z3 i silnika o mocy 321 KM z M3. Dziêki swojej wyj±tkowo¶ci samochód ten by³ wówczas najlepszym roadsterem oferowanym przez BMW. Nied³ugo potem pojawi³o siê M Coupé, samochód sportowy w najczystszej formie, równie¿ wyposa¿one w silnik M3 i bazuj±ce na roadsterze M, jednak zapewniaj±ce o zupe³nie innych zaletach. £±czy³o wysok± zwinno¶æ i dynamikê jazdy opakowane w karoseriê, która oferowa³a nie tylko rado¶æ z jazdy, ale równie¿ szereg praktycznych rozwi±zañ.

M Coupe produkowane by³o przez cztery lata  M Coupe

Auto oferowane by³o równie¿ z innymi silnikami, ale tak naprawdê sensowna jest tylko wersja MM Coupe

M RoadsterM Roadster

BMW M5 E39 BMW M5 E39 BMW M5 E39

BMW M5 E39

W 1998 roku in¿ynierowie BMW M GmbH zaprezentowali M5 trzeciej generacji: ca³kowicie nowy wymiar dynamiki jazdy w tym segmencie pojazdów. Oczywi¶cie równie¿ w tym przypadku najbardziej sportowy model popularnej serii 5 cechowa³ understatement. Z zewn±trz nowe M5 by³o rozpoznawalne jedynie dla znawców ? inaczej ukszta³towany pas przedni z du¿ym wlotem powietrza ch³odz±cego, du¿e ko³a z lekkich stopów lekkich oraz cztery koñcówki rur wydechowych znane ju¿ z aut M Roadster czy M Coupe. Sercem M5 by³ zupe³nie nowy silnik o¶miocylindrowy o niesamowitych rezerwach mocy i momentu obrotowego. Jednostka ta osi±ga³a moc 400 KM oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Zgodnie ze standardem sprawdzonym w poprzednim modelu nowe M5 zosta³o wyposa¿one w precyzyjn± skrzyniê sze¶ciobiegow±.

BMW M5BMW M5

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E46 / CSL

O wysokich kompetencjach in¿ynierów M ¶wiadczy³ nie tylko silnik, lecz tak¿e uk³ad M3 trzeciej generacji. Debiutuj±ce w 2000 r. M3 wyposa¿one by³o w hamulce z ?p³ywaj±cymi? tarczami, których zalet± jest przede wszystkim lepsze odprowadzenie ciep³a i d³u¿sza ¿ywotno¶æ w stosunku do standardowych rozwi±zañ. Nowe BMW M3 oferowa³o lepsze parametry pod ka¿dym wzglêdem: wy¿sz± moc, wiêksz± dynamikê i jeszcze bardziej oryginalny charakter. W liczbach wygl±da³o to tak: 343 KM, 365 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Nieprzeciêtn± moc i niezwyk³± dynamikê jazdy nowego M3 podkre¶la³a jeszcze wyra¼niej ni¿ u poprzednika fascynuj±ca stylistyka auta. Za to nic nie zmieni³o siê w kwestii przydatno¶ci tego samochodu do codziennej eksploatacji ? nadal by³o wysokowydajnym samochodem, który dziêki wielu doskona³ym w³a¶ciwo¶ciom po raz by³o liderem w swojej klasie.

Rok pó¼niej M3 zrzuci³o swoj± szatê u¿ytkowego auta na co dzieñ i zmieni³o siê w wy¶cigowe kombi: M3 GTR z czterolitrowym silnikiem o¶miocylindrowym wystartowa³o po raz pierwszy w wy¶cigach American LeMans Series (ALMS). Samochód z charakterystycznymi wlotami powietrza na masce i potê¿nym tylnym skrzyd³em pokaza³o swoj± wy¿szo¶æ na torach wy¶cigowych USA i zdoby³o mistrzostwo w klasie GT ? odpowiedni prezent na 30. urodziny BMW M GmbH w roku 2002.

Rocznicê uczczono zgodnie z tradycj± firmy: konstruuj±c wyj±tkowe auto ? M3 CSL. Skrót ten oznacza³ ?Coupe, Sport and Light?, co w zasadzie odkrywa sedno istoty tego modelu. Dach, konsola ¶rodkowa i boczki drzwi wykonano z materia³ów kompozytowych z w³ókien wêglowych, zamontowano l¿ejsza tyln± szybê, a wielu elementów komfortowych po prostu nie by³o. W po³±czeniu z silnikiem o mocy 360 KM CSL by³o prawdziwym mistrzem zakrêtów, co udowadnia³ w imponuj±cy sposób. Podczas testów pokona³ pêtlê pó³nocn± toru Nürburgring w czasie 7:50 minut, co jest ¶wietnym wynikiem w tej klasie samochodów. W roku 2003 CSL wesz³o na rynek i w ci±gu kilku miesiêcy sprzedam no wszystkie 1383 egzemplarze.

BMW M3 E46BMW M3 E46

BMW M3 cabrio E46 BMW M3 cabrio E46

BMW M5 BMW M5 BMW M5

BMW M5 E60

Od prze³omu tysi±cleci nie by³o w zasadzie roku, w którym samochód M nie wzbudzi³by sensacji. Jesieni± 2004 r. by³o nim nowe BMW M5, którego poprzednik sprzeda³ siê ju¿ w ponad 20000 egzemplarzy. Ta najszlachetniejsza "pi±tka" by³a jednocze¶nie najmocniejsz±, jaka kiedykolwiek powsta³a: piêæ litrów pojemno¶ci, dziesiêæ cylindrów, moc 507 KM, moment obrotowy 520 Nm i prêdko¶æ obrotowa silnika przekraczaj±ca 8000 obr/min. Te parametry jak nigdy dot±d pozwoli³y pokonaæ granicê, jaka dzieli³a zawsze samochód do u¿ytku codziennego od samochodu do ambitnych wy¶cigów.

Osi±gi BMW M5 czwartej generacji wyznaczy³y nowe standardy w segmencie sportowych limuzyn. W porównaniu z poprzednim modelem z silnikiem o¶miocylindrowym moc wzros³a o ponad 25 procent ? BMW M5 przekroczy³o magiczn± granicê 100 KM na litr. Moc w³a¶ciwa tego auta kszta³towa³a siê na poziomie samochodów wy¶cigowych. Po³±czenie silnika V10 z siedmiobiegow± skrzyni± SMG da³o osi±gi, które znacznie wykracza³y poza mo¿liwo¶ci innych seryjnych limuzyn. Auto przyspiesza³o od 0 do 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy, a wskazówka szybko¶ciomierza przekracza³a 200 km/h po zaledwie 15 sekundach. Przy prêdko¶ci 250 km/h dalszy przyrost tempa ogranicza³a elektroniczna blokada.

Zaledwie kilka miesiêcy pó¼niej pojawi³o siê BMW M6 o takim samym napêdzie. Du¿e Coupé mia³o dach z w³ókna wêglowego, podobnie jak M3 CSL, a jego uk³ad jezdny mo¿na by³o dopasowaæ jednym naci¶niêciem przycisku. Oczywi¶cie równie¿ M6 mog³o rozwijaæ prêdko¶ci wy¿sze ni¿ fabryczne ograniczenie do 250 km/h. BMW umo¿liwia³o zatem zwiêkszenie maksymalnej prêdko¶ci, po³±czone ze szkoleniem dla kierowców na zamkniêtym torze.

BMW M5BMW M5

BMW M5BMW M5

BMW M6BMW M6

BMW M6 CabrioBMW M6 Cabrio

Z4 M Roadster Z4 M Roadster Z4 M Roadster

BMW Z4 M Roadster i Coupe

W roku 2006 spó³ka M GmbH poszerzy³a swój pakiet produktów o samochód sportowy nowej generacji ? BMW Z4. Zarówno Z4 M Roadster, jak i Z4 M Coupe mia³y sze¶ciocylindrowy silnik o mocy imponuj±cej mocy 343 KM z M3, który pozwala³ tej dwuosobówce rozpêdzaæ siê do 250 km/h. Na bazie tego Coupe powsta³o dwana¶cie fabrycznych samochodów wy¶cigowych z silnikiem sze¶ciocylindrowym o mocy 430 KM, które zostawia³y konkurencjê daleko w tyle: w latach 2009 i 2010 w 11 na 16 wy¶cigów d³ugodystansowych VLN na torze Nürburgring triumfatorem by³y Z4 Coupé. Od 2010 r. nastêpca nosi nazwê Z4 GT3 i jest wersj± wy¶cigow± najnowszego roadstera Z4 z o¶miocylindrowym silnikiem o pojemno¶ci 4,4 l, przeznaczony dla klientów dzia³aj±cych w sportach motorowych.

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E90

Po 15 latach, w roku 2007, BMW M3 nowej generacji wyposa¿ono w nowy silnik, który zast±pi³ rzêdow± jednostkê sze¶ciocylindrow±, wielokrotnego zdobywcê nagrody ?Engine of the Year?. W Coupe i w zaprezentowanej chwilê potem limuzynie po raz pierwszy zastosowano silnik o¶miocylindrowy. Przy pojemno¶ci 3999 cm3 nowy silnik V8 generowa³ moc 420 KM. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm uzyskiwa³o siê w niezwykle szerokim zakresie 6500 obr/min. Moc silnika przenoszona by³a standardowo na tylne ko³a przez sze¶ciobiegow± skrzyniê manualn± oraz zupe³nie now± przek³adniê g³ówn±. Zw³aszcza w Coupe konstruktorzy i tym razem postawili na jeszcze l¿ejsz± konstrukcjê. Bazuj±c na pozytywnych do¶wiadczeniach z innych modeli M, dach wykonano tutaj z tworzywa sztucznego wzmocnionego w³óknem wêglowym, a maskê silnika z aluminium. D¼wiêk, prowadzenie i frajda z jazdy nie maj± sobie równych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM, zbudowano 135 egzemplarzy) podkre¶laj± sportowy charakter M3. M3 oferowany by³ jako coupe, limuzyna i kabriolet. Ten ostatni po raz pierwszy mia³ sk³adany, metalowy dach. Z modelu E90/E92/E93 powsta³o najwiêcej w historii krótkich, limitowanych serii, takich jak: DTM Champion Edition czy M3 CRT (Carbon Racing Technology).

BMW M3 CabrioBMW M3 Cabrio

BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilo¶ci 54 egzemplarzyBMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilo¶ci 54 egzemplarzy

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilo¶ci 6 egzemplarzyBMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilo¶ci 6 egzemplarzy

BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M

BMW X5M i X6M

W roku 2009 dziêki BMW X5 M i BMW X6 M wyczynowy charakter samochodów BMW M GmbH przeniós³ siê na rosn±c± w si³ê rodzinê modeli BMW X. Powsta³ nowy wysokowydajny silnik V8, którego parametry mocy zosta³y precyzyjnie dopasowane do charakteru obu modeli. Silnik M TwinPower Turbo o mocy 555 KM by³ pierwsz± na ¶wiecie jednostk± napêdow± z miêdzyrzêdowym kolektorem wydechowym i technologi± TwinPower Turbo. Turbosprê¿arki umieszczone zosta³y wraz z katalizatorami w przestrzeni pomiêdzy dwoma rzêdami cylindrów. Taka konfiguracja umo¿liwia typow± dla M, spontaniczn± reakcjê silnika oraz liniowy przyrost mocy i sta³y przebieg momentu obrotowego.

BMW X6M i X5MBMW X6M i X5M

BMW 1 M Coupe BMW 1 M Coupe BMW

BMW 1 M Coupe

Za duchowego przodka nowego modelu ekipa z Monachium uzna³a pierwsz± generacjê M-trójki. Auto bazuje na modelu 135i, ale jest od niego o 5 mm d³u¿sze, o 53 mm szersze, o 13 mm wy¿sze i wa¿y o 35 kg mniej (1495 kg). Rozk³ad masy jest niemal perfekcyjny - 51,7:48,3. Pod mask± zago¶ci³ 3-litrowy motor z Z4 sDrive35iS z dwiema turbosprê¿arkami, zdolny "rozkrêciæ siê" do 7000 obr./min. Moc 340 koni osi±ga przy 5900 obr./min, a maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm dysponuje w zakresie 1500-4500 obr./min. Funkcja overboost umo¿liwia chwilowe podniesienie tego ostatniego do okr±g³ych 500 Nm. Moment obrotowy na tylne ko³a trafi za po¶rednictwem 6-biegowej skrzyni rêcznej o krótszych prze³o¿eniach. Najmocniejsza "jedynka" zyska równie¿ mechanizm ró¿nicowy o ograniczonym po¶lizgu. BMW chwali siê, ¿e auto przyspiesza do "setki" w ci±gu 4,9 s, do 200 km/h - w 17,3 s, a 400 m ze startu zatrzymanego pokonuje w czasie 13,2 s. Prêdko¶æ maksymalna, ograniczona elektronicznym kagañcem, to 250 km/h. Pod blaszanym p³aszczem kryje siê utwardzone zawieszenie z aluminiowymi elementami z modelu M3 i wzmocniony uk³ad hamulcowy z tarczami o ¶rednicy 360 mm z przodu i 350 mm z ty³u. Niemieccy in¿ynierowie siêgnêli po hydrauliczny uk³ad wspomagania kierownicy z funkcj± Servotronic, dostosowuj±c± si³ê wspomagania do prêdko¶ci jazdy i prêdko¶ci obrotowej silnika.

1 M Coupe je¼dzi na 19-calowych alufelgach o szeroko¶ci 9 i 10 cali (odpowiednio: z przodu i z ty³u) z limitowanej serii modelu M3 GTS. Naci±gniêto na nie opony w rozmiarze 245/35 z przodu i 265/35 z ty³u. Z zewn±trz auto wyró¿nia siê równie¿ zupe³nie nowym pakietem aerodynamicznym. Zderzaki poszatkowano wlotami powietrza, a spod tylnego dyfuzora wyzieraj± 4 okr±g³e koñcówki wydechu. Na deser BMW siêgnê³o po o¶wietlenie LED, a klientowi zaserwowa³o do wyboru trzy kolory nadwozia: Alpine White (niemetaliczny), Black Sapphire Metallic i - specjalnie dla "emki" - Valencia Orange Metallic. Kabina wzbogaci³a siê z kolei o sportowy wolant i fotele, wstawki z alcantary oraz kontrastowe szycia w pomarañczowym kolorze.

BMW 1 M Coupe i M3 E30

BMW 1 M Coupe

BMW M5 BMW M5 BMW M5

Nowo¶ci BMW M GmbH

Nowe BMW M5

BMW M5 napêdzane jest przez silnik V8 o pojemno¶ci 4,4 litra wykorzystuj±cy technologiê M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. Auto posiada siedmiostopniow±, dwusprzêg³ow± przek³adniê M, aktywny mechanizm ró¿nicowy Active M Differential przy tylnej osi oraz uk³ad zawieszenia, zestrojony pod k±tem dostêpnych osi±gów i prezentowanej dynamiki, dziêki czemu mocna jednostka napêdowa mo¿e naprawdê rozwin±æ skrzyd³a i zapewniæ niesamowit± rado¶æ z jazdy. Osi±gi mo¿na dodatkowo zwiêkszyæ przy pomocy opcjonalnego pakietu sportowego Competition Package, który poprawia dynamikê w stylu BMW M. Pakiet Competition Package zosta³ przygotowany z my¶l± o poprawie dynamiki i charakterystyki prowadzenia BMW M5. Egzemplarze z Competition Package wyró¿niaj± siê zwiêkszon± moc± silnika (do 575 KM). Ponadto w opcji od marca 2013 roku dostêpne s± równie¿ ceramiczne tarcze hamulcowe M wykonane z w³ókien wêglowych.

BMW M6 - Coupe, Cabrio i Gran Coupe

Wyposa¿one s± w ten sam silnik co M5 czyli V8 o pojemno¶ci 4,4 litra wykorzystuj±cy technologiê M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. O ile M6 Coupe i Cabrio by³o wcze¶niej dostêpne o tyle M6 Gran Coupe to zupe³na nowo¶æ. Nowy cz³onek rodziny M6 nie wyrzek³ siê ani wyj±tkowego poziomu precyzyjnie zestrojonych parametrów technicznych typowych dla samochodów BMW M, ani ekskluzywnego, przyci±gaj±cego spojrzenia, atrakcyjnego wygl±du.

BMW M5 - Hamulce ceramiczneBMW M5 - Hamulce ceramiczne

BMW M6 Coupe i CabrioBMW M6 Coupe i Cabrio

Wiêcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.