BMW M GmbH funkcjonowa³o wcze¶niej jako BMW Motorsport GmbH i by³o utworzonym w 1972 roku oddzia³em firmy zajmuj±cym siê przygotowywaniem seryjnych samochodów do sportów motorowych. Pierwszym dzieckiem ma³ego, zatrudniaj±cego na pocz±tku jedynie 35 osób, zak³adu by³o legendarne dzi¶ BMW 3.0 CSL. Szybko sta³o siê ono najlepszym sportowym samochodem turystycznym swojej epoki. W latach 1973-1979 sze¶æ razy zdobywa³o tytu³ mistrza Europy i dominowa³o przez niemal ca³e dziesiêciolecie na miêdzynarodowej scenie sportowych samochodów turystycznych. Ale pionierski duch BMW 3.0 CSL wynika³ nie tylko z jego charakterystycznych barw, lecz równie¿ z konkretnych innowacji technicznych: od 1973 roku pod mask± montowano pierwszy czterozaworowy silnik sze¶ciocylindrowy marki BMW. Ponadto w roku 1974 uk³ad hamulcowy samochodu wyposa¿ono po raz pierwszy eksperymentalnie w ABS - na d³ugo przed wprowadzeniem go do produkcji seryjnej w BMW serii 7. Pod koniec swojej kariery auto, jako coupé turbo, imponowa³o moc± do 800 KM. W roku 1976 spó³ka Motorsport GmbH wystawi³a do wy¶cigu swój najmocniejszy sportowy samochód turystyczny: prowadzone przez Ronniego Petersona CSL z 3,2-litrowym silnikiem biturbo. Moc tego silnika musia³a nawet zostaæ ograniczona do 750 KM.
BMW 3.0 CSL
Pierwsze auto z oznaczeniem "M" wesz³o na rynek w 1978 roku. Oficjalnie zosta³o zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Pary¿u. Dysponowa³o moc± 277 KM z silnika, który pochodzi³ wprost z wy¶cigowego 3.0 CSL. Mierzy³o jedynie 1,14 m. wysoko¶ci a kosztowa³o dok³adnie 100000 marek, ale popyt i tak znacznie przekracza³ poda¿. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówieñ czeka³o jeszcze w kolejce. W koñcu M1 by³o najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym, jak wnika³o z pomiarów wiod±cych czasopism bran¿owych: w te¶cie z 1979 M1 uzyska³o prêdko¶æ 264,7 km/h. "Dopiero przy prêdko¶ci 213 km/h konieczne jest prze³±czenie z czwartego na pi±ty bieg, a nastêpnie samochód p³ynnie przechodzi do maksymalnej prêdko¶ci", stwierdzi³ jeden ze specjalistów testuj±cych pojazd. Liczni klienci docenili te zalety, znalaz³ siê w¶ród nich pó¼niejszy mistrz ¶wiata Formu³y 1 Alan Jones. Ostatecznie na rynek trafi³o 456 sztuk M1.
BMW M1
BMW M1
W 1979 roku na rynku pojawi³ siê pierwszy samochód M w pe³ni przeznaczony do drogowej jazdy - BMW M535i. Samochód bazowa³ na zwyk³ej BMW serii 5, ale pod jego mask± zamontowano 3,5 litorowy silnik o mocy 221 KM. Dziêki temu BMW otworzy³o w motoryzacji nowy etap produkcji usportowionych limuzyn. M535i otrzyma³o równie¿ fotele Recaro, wiêksze hamulce, mechanizm ró¿nicowy o ograniczonym tarciu i skrócone prze³o¿enia skrzyni biegów.
M535i
W roku 1984 spó³ka Motorsport GmbH znów wzbudzi³a sensacjê w¶ród fanów mocnych, sportowych samochodów: w modelu M635CSi Coupe i w M5 zamontowano czterozaworowy rzêdowy silnik sze¶ciocylindrowy z M1. Status legendy zdoby³o szybko przede wszystkim montowane rêcznie M5: to by³ prawdziwy wilk w owczej skórze, którego moc 286 KM by³a prawie trzykrotnie wy¿sza ni¿ w 518i. Na pierwszy rzut oka model ten w zasadzie nie ró¿ni³ siê z zewn±trz od swojego seryjnego odpowiednika. Jednak maksymalna prêdko¶æ 245 km/h wprawia³a w os³upienie wielu posiadaczy du¿ych limuzyn i samochodów sportowych, kiedy mimo wci¶niêtego do koñca peda³u gazu byli lekko i p³ynie wyprzedzani. Wtedy powsta³o okre¶lenie ?ekspres biznesmena?. M635CSI otrzyma³o ten sam silnik i sta³o siê legendarnym samochodem klasy GT niemieckiego producenta. W sumie powsta³o 5859 sztuk tych wyj±tkowych aut. M635CSI sta³o siê równie¿ potê¿n± broni± wielu zespo³ów w wy¶cigach krótko i d³ugo dystansowych.
BMW M5
BMW M635CSI
Rok 1986 to czas narodzin BMW M3. Ten kompaktowy dwudrzwiowy samochód by³ pierwszym samochodem BMW projektowanym konsekwentnie równolegle dla produkcji seryjnej i dla dzia³u sportu: wersja drogowa ? aby zosta³a uznana za samochód turystyczny, musia³a byæ produkowana w ilo¶ci 5000 egz. rocznie ? od samego pocz±tku by³a pomy¶lana jako samochód wy¶cigowy i ?szyta? na miarê regulaminu grupy A . Zadania, z jakimi spó³ka musia³a siê zmierzyæ, wykracza³y poza mo¿liwo¶ci oferowane przez siedzibê przy Preußenstraße. Dlatego w 1986 r. spó³ka Motorsport GmbH wprowadzi³a siê do swojej drugiej siedziby w Garching na przedmie¶ciach Monachium.
Do napêdu zastosowano czterocylindrowy silnik S14 o pojemno¶ci 2,3 litra (195-220 KM), a w pó¼niejszym czasie pojemno¶æ powiêkszono do 2,5 litrów. Wersja Sport Evolution II osi±ga³a moc 238 KM. Jednostka napêdowa posiada³a elementy np. g³owicê cylindrów pochodz±c± z modelu M1. M3 E30 produkowane by³o w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywno¶ci oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria zosta³a dosyæ mocno zmieniona. ¯eby zmie¶ciæ powiêkszony rozstaw kó³ poszerzono b³otniki. Poza tym dobudowano z przodu i z ty³u spojlery, zmieniono nieco s³upek C, bardziej p³asko zamontowano tyln± szybê, a klapê baga¿nika wykonano z tworzywa wzmocnionego szklanym w³óknem. Równie¿ przednia szyba zosta³a wklejona, a nie jak w pozosta³ych modelach zamocowana za pomoc± gumowej uszczelki. Przez wszystkie te dzia³ania zmniejszono opór powietrza do Cw 0,33. Wypuszczano krótkie, limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwyciêstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z najwiêksza liczb± zwyciêstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytu³owane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowa³y w wy¶cigach serii DTM
Pierwsza generacja produkowana by³a przez piêæ lat do 1991 roku. Wyprodukowano 18 221 egzemplarzy M3 E 30. Najbardziej rarytasowym jest BMW M3 Sport Evolution Cabrio, który powsta³ tylko w jednym egzemplarzu. Równie¿ wersje Evolution s± bardzo poszukiwane na rynku aut u¿ywanych.
BMW M3
BMW M3
1988 to rok debiutu drugiej generacji M5. Sze¶ciocylindrowe silniki rzêdowe osi±gnê³y pojemno¶æ 3,6 l, pó¼niej 3,8 l, przy czym ich moc wzros³a do 315 i 340 KM. I jeszcze jedna zmiana: silniki nie mia³y ju¿ litery ?M? w wewnêtrznym numerze typu konstrukcyjnego, lecz ?S? jako oznaczenie przysz³ych silników Motorsport GmbH. Ró¿nicê widaæ na pierwszy rzut oka: zamiast napisu ?BMW? na pokrywie zaworów znajdowa³ siê napis ?M Power? jak w czterocylindrowym M3. Najpierw na rynek wesz³a limuzyna M5, a z pocz±tkiem roku 1992 pojawi³ siê równie¿ Touring ? wyj±tkowe po³±czenie rasowego sportowego auta ze szlachetnym pojazdem transportowym.
BMW M5 E34
BMW M5 E 34 facelifting
Kiedy w roku 1990 wystartowa³ nowy model serii 3, spó³ka Motorsport GmbH pracowa³a ju¿ nad nowym BMW M3, który wszed³ na rynek w 1992 r. Karoserii tego Coupé nie zdobi³ ju¿ zwracaj±cy uwagê spojler oraz wydatne nadkola. Nowe BMW M3, zgodnie z duchem czasu, swoj± moc prezentowa³o w bardziej subtelny sposób dla znawców rozpoznawalny tylko po detalach. I oczywi¶cie po charakterystycznym brzmieniu trzylitrowego czterozaworowego silnika sze¶ciocylindrowego o mocy 286 KM. To sze¶ciocylindrowe M3 by³o ponadto pierwszym silnikiem BMW z tzw. uk³adem VANOS, p³ynn± regulacj± faz rozrz±du po stronie zaworów ss±cych. Ten opatentowany uk³ad M pozwoli³ przede wszystkim zwiêkszyæ moment obrotowy w dolnym i ¶rodkowym zakresie obrotów. Równocze¶nie wyj±tkowym rozwi±zaniem w przypadku tego samochodu by³o pierwsze zastosowanie sterownika silnika skonstruowanego przez BMW, którego moc obliczeniowa wynosi³a ok. 20 mln operacji na sekundê. Tym razem od samego pocz±tku zaplanowano wersjê Cabrio i nieco bardziej komfortow± limuzynê. Wyprodukowane w niewielkiej serii M3 GT o mocy 295 KM wyznacza³o wtedy górn± granicê mo¿liwo¶ci technicznych. W latach 1992-1996 spó³ka Motorsport GmbH skonstruowa³a na bazie tego M3 ponad 85 czterodrzwiowych wy¶cigowych wersji serii 3. Samochód prowadzony przez Johnny'ego Cecotto zwyciê¿y³ w roku 1993 mistrzostwa ADAC GT i rozpocz±³ podbój amerykañskiego rynku sportów motorowych. W roku 1996 PTG M3 o mocy 400 KM zdoby³o tytu³ IMSA.
W roku 1995 bestsellerowe M3 przesz³o daleko id±c± ewolucjê i otrzyma³o jeszcze lepsze parametry. Ponownie zwiêkszono moc i moment obrotowy ? 321 KM z silnika o pojemno¶ci zaledwie 3,2 l, czyli ponad 100 KM na jeden litr, stanowi³o niezwykle wysok± poprzeczkê dla konkurencji. Ponadto zastosowano po raz pierwszy uk³ad Double VANOS, zmodyfikowany uk³ad regulacji faz rozrz±du po stronie zaworów ss±cych i wydechowych. Moc przenoszona by³a na tylne ko³a przez seryjn± skrzyniê sze¶ciobiegow±.
BMW M3 E36
BMW M3 E36
W 1997 roku pojawi³ siê znów kolejny samochód sportowy z wymownym M z ty³u: M Roadster prezentowany jako "samochód bezkompromisowy", stanowi³ nie tylko fascynuj±ce po³±czenie Roadstera Z3 i silnika o mocy 321 KM z M3. Dziêki swojej wyj±tkowo¶ci samochód ten by³ wówczas najlepszym roadsterem oferowanym przez BMW. Nied³ugo potem pojawi³o siê M Coupé, samochód sportowy w najczystszej formie, równie¿ wyposa¿one w silnik M3 i bazuj±ce na roadsterze M, jednak zapewniaj±ce o zupe³nie innych zaletach. £±czy³o wysok± zwinno¶æ i dynamikê jazdy opakowane w karoseriê, która oferowa³a nie tylko rado¶æ z jazdy, ale równie¿ szereg praktycznych rozwi±zañ.
M Coupe
M Coupe
M Roadster
W 1998 roku in¿ynierowie BMW M GmbH zaprezentowali M5 trzeciej generacji: ca³kowicie nowy wymiar dynamiki jazdy w tym segmencie pojazdów. Oczywi¶cie równie¿ w tym przypadku najbardziej sportowy model popularnej serii 5 cechowa³ understatement. Z zewn±trz nowe M5 by³o rozpoznawalne jedynie dla znawców ? inaczej ukszta³towany pas przedni z du¿ym wlotem powietrza ch³odz±cego, du¿e ko³a z lekkich stopów lekkich oraz cztery koñcówki rur wydechowych znane ju¿ z aut M Roadster czy M Coupe. Sercem M5 by³ zupe³nie nowy silnik o¶miocylindrowy o niesamowitych rezerwach mocy i momentu obrotowego. Jednostka ta osi±ga³a moc 400 KM oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Zgodnie ze standardem sprawdzonym w poprzednim modelu nowe M5 zosta³o wyposa¿one w precyzyjn± skrzyniê sze¶ciobiegow±.
BMW M5
O wysokich kompetencjach in¿ynierów M ¶wiadczy³ nie tylko silnik, lecz tak¿e uk³ad M3 trzeciej generacji. Debiutuj±ce w 2000 r. M3 wyposa¿one by³o w hamulce z ?p³ywaj±cymi? tarczami, których zalet± jest przede wszystkim lepsze odprowadzenie ciep³a i d³u¿sza ¿ywotno¶æ w stosunku do standardowych rozwi±zañ. Nowe BMW M3 oferowa³o lepsze parametry pod ka¿dym wzglêdem: wy¿sz± moc, wiêksz± dynamikê i jeszcze bardziej oryginalny charakter. W liczbach wygl±da³o to tak: 343 KM, 365 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Nieprzeciêtn± moc i niezwyk³± dynamikê jazdy nowego M3 podkre¶la³a jeszcze wyra¼niej ni¿ u poprzednika fascynuj±ca stylistyka auta. Za to nic nie zmieni³o siê w kwestii przydatno¶ci tego samochodu do codziennej eksploatacji ? nadal by³o wysokowydajnym samochodem, który dziêki wielu doskona³ym w³a¶ciwo¶ciom po raz by³o liderem w swojej klasie.
Rok pó¼niej M3 zrzuci³o swoj± szatê u¿ytkowego auta na co dzieñ i zmieni³o siê w wy¶cigowe kombi: M3 GTR z czterolitrowym silnikiem o¶miocylindrowym wystartowa³o po raz pierwszy w wy¶cigach American LeMans Series (ALMS). Samochód z charakterystycznymi wlotami powietrza na masce i potê¿nym tylnym skrzyd³em pokaza³o swoj± wy¿szo¶æ na torach wy¶cigowych USA i zdoby³o mistrzostwo w klasie GT ? odpowiedni prezent na 30. urodziny BMW M GmbH w roku 2002.
Rocznicê uczczono zgodnie z tradycj± firmy: konstruuj±c wyj±tkowe auto ? M3 CSL. Skrót ten oznacza³ ?Coupe, Sport and Light?, co w zasadzie odkrywa sedno istoty tego modelu. Dach, konsola ¶rodkowa i boczki drzwi wykonano z materia³ów kompozytowych z w³ókien wêglowych, zamontowano l¿ejsza tyln± szybê, a wielu elementów komfortowych po prostu nie by³o. W po³±czeniu z silnikiem o mocy 360 KM CSL by³o prawdziwym mistrzem zakrêtów, co udowadnia³ w imponuj±cy sposób. Podczas testów pokona³ pêtlê pó³nocn± toru Nürburgring w czasie 7:50 minut, co jest ¶wietnym wynikiem w tej klasie samochodów. W roku 2003 CSL wesz³o na rynek i w ci±gu kilku miesiêcy sprzedam no wszystkie 1383 egzemplarze.
BMW M3 E46
BMW M3 cabrio E46
Od prze³omu tysi±cleci nie by³o w zasadzie roku, w którym samochód M nie wzbudzi³by sensacji. Jesieni± 2004 r. by³o nim nowe BMW M5, którego poprzednik sprzeda³ siê ju¿ w ponad 20000 egzemplarzy. Ta najszlachetniejsza "pi±tka" by³a jednocze¶nie najmocniejsz±, jaka kiedykolwiek powsta³a: piêæ litrów pojemno¶ci, dziesiêæ cylindrów, moc 507 KM, moment obrotowy 520 Nm i prêdko¶æ obrotowa silnika przekraczaj±ca 8000 obr/min. Te parametry jak nigdy dot±d pozwoli³y pokonaæ granicê, jaka dzieli³a zawsze samochód do u¿ytku codziennego od samochodu do ambitnych wy¶cigów.
Osi±gi BMW M5 czwartej generacji wyznaczy³y nowe standardy w segmencie sportowych limuzyn. W porównaniu z poprzednim modelem z silnikiem o¶miocylindrowym moc wzros³a o ponad 25 procent ? BMW M5 przekroczy³o magiczn± granicê 100 KM na litr. Moc w³a¶ciwa tego auta kszta³towa³a siê na poziomie samochodów wy¶cigowych. Po³±czenie silnika V10 z siedmiobiegow± skrzyni± SMG da³o osi±gi, które znacznie wykracza³y poza mo¿liwo¶ci innych seryjnych limuzyn. Auto przyspiesza³o od 0 do 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy, a wskazówka szybko¶ciomierza przekracza³a 200 km/h po zaledwie 15 sekundach. Przy prêdko¶ci 250 km/h dalszy przyrost tempa ogranicza³a elektroniczna blokada.
Zaledwie kilka miesiêcy pó¼niej pojawi³o siê BMW M6 o takim samym napêdzie. Du¿e Coupé mia³o dach z w³ókna wêglowego, podobnie jak M3 CSL, a jego uk³ad jezdny mo¿na by³o dopasowaæ jednym naci¶niêciem przycisku. Oczywi¶cie równie¿ M6 mog³o rozwijaæ prêdko¶ci wy¿sze ni¿ fabryczne ograniczenie do 250 km/h. BMW umo¿liwia³o zatem zwiêkszenie maksymalnej prêdko¶ci, po³±czone ze szkoleniem dla kierowców na zamkniêtym torze.
BMW M5
BMW M5
BMW M6
BMW M6 Cabrio
W roku 2006 spó³ka M GmbH poszerzy³a swój pakiet produktów o samochód sportowy nowej generacji ? BMW Z4. Zarówno Z4 M Roadster, jak i Z4 M Coupe mia³y sze¶ciocylindrowy silnik o mocy imponuj±cej mocy 343 KM z M3, który pozwala³ tej dwuosobówce rozpêdzaæ siê do 250 km/h. Na bazie tego Coupe powsta³o dwana¶cie fabrycznych samochodów wy¶cigowych z silnikiem sze¶ciocylindrowym o mocy 430 KM, które zostawia³y konkurencjê daleko w tyle: w latach 2009 i 2010 w 11 na 16 wy¶cigów d³ugodystansowych VLN na torze Nürburgring triumfatorem by³y Z4 Coupé. Od 2010 r. nastêpca nosi nazwê Z4 GT3 i jest wersj± wy¶cigow± najnowszego roadstera Z4 z o¶miocylindrowym silnikiem o pojemno¶ci 4,4 l, przeznaczony dla klientów dzia³aj±cych w sportach motorowych.
Z4 M Coupe
Z4 M Coupe
Po 15 latach, w roku 2007, BMW M3 nowej generacji wyposa¿ono w nowy silnik, który zast±pi³ rzêdow± jednostkê sze¶ciocylindrow±, wielokrotnego zdobywcê nagrody ?Engine of the Year?. W Coupe i w zaprezentowanej chwilê potem limuzynie po raz pierwszy zastosowano silnik o¶miocylindrowy. Przy pojemno¶ci 3999 cm3 nowy silnik V8 generowa³ moc 420 KM. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm uzyskiwa³o siê w niezwykle szerokim zakresie 6500 obr/min. Moc silnika przenoszona by³a standardowo na tylne ko³a przez sze¶ciobiegow± skrzyniê manualn± oraz zupe³nie now± przek³adniê g³ówn±. Zw³aszcza w Coupe konstruktorzy i tym razem postawili na jeszcze l¿ejsz± konstrukcjê. Bazuj±c na pozytywnych do¶wiadczeniach z innych modeli M, dach wykonano tutaj z tworzywa sztucznego wzmocnionego w³óknem wêglowym, a maskê silnika z aluminium. D¼wiêk, prowadzenie i frajda z jazdy nie maj± sobie równych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM, zbudowano 135 egzemplarzy) podkre¶laj± sportowy charakter M3. M3 oferowany by³ jako coupe, limuzyna i kabriolet. Ten ostatni po raz pierwszy mia³ sk³adany, metalowy dach. Z modelu E90/E92/E93 powsta³o najwiêcej w historii krótkich, limitowanych serii, takich jak: DTM Champion Edition czy M3 CRT (Carbon Racing Technology).
BMW M3 Cabrio
BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilo¶ci 54 egzemplarzy
BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilo¶ci 6 egzemplarzy
W roku 2009 dziêki BMW X5 M i BMW X6 M wyczynowy charakter samochodów BMW M GmbH przeniós³ siê na rosn±c± w si³ê rodzinê modeli BMW X. Powsta³ nowy wysokowydajny silnik V8, którego parametry mocy zosta³y precyzyjnie dopasowane do charakteru obu modeli. Silnik M TwinPower Turbo o mocy 555 KM by³ pierwsz± na ¶wiecie jednostk± napêdow± z miêdzyrzêdowym kolektorem wydechowym i technologi± TwinPower Turbo. Turbosprê¿arki umieszczone zosta³y wraz z katalizatorami w przestrzeni pomiêdzy dwoma rzêdami cylindrów. Taka konfiguracja umo¿liwia typow± dla M, spontaniczn± reakcjê silnika oraz liniowy przyrost mocy i sta³y przebieg momentu obrotowego.
BMW X6M i X5M
Za duchowego przodka nowego modelu ekipa z Monachium uzna³a pierwsz± generacjê M-trójki. Auto bazuje na modelu 135i, ale jest od niego o 5 mm d³u¿sze, o 53 mm szersze, o 13 mm wy¿sze i wa¿y o 35 kg mniej (1495 kg). Rozk³ad masy jest niemal perfekcyjny - 51,7:48,3. Pod mask± zago¶ci³ 3-litrowy motor z Z4 sDrive35iS z dwiema turbosprê¿arkami, zdolny "rozkrêciæ siê" do 7000 obr./min. Moc 340 koni osi±ga przy 5900 obr./min, a maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm dysponuje w zakresie 1500-4500 obr./min. Funkcja overboost umo¿liwia chwilowe podniesienie tego ostatniego do okr±g³ych 500 Nm. Moment obrotowy na tylne ko³a trafi za po¶rednictwem 6-biegowej skrzyni rêcznej o krótszych prze³o¿eniach. Najmocniejsza "jedynka" zyska równie¿ mechanizm ró¿nicowy o ograniczonym po¶lizgu. BMW chwali siê, ¿e auto przyspiesza do "setki" w ci±gu 4,9 s, do 200 km/h - w 17,3 s, a 400 m ze startu zatrzymanego pokonuje w czasie 13,2 s. Prêdko¶æ maksymalna, ograniczona elektronicznym kagañcem, to 250 km/h. Pod blaszanym p³aszczem kryje siê utwardzone zawieszenie z aluminiowymi elementami z modelu M3 i wzmocniony uk³ad hamulcowy z tarczami o ¶rednicy 360 mm z przodu i 350 mm z ty³u. Niemieccy in¿ynierowie siêgnêli po hydrauliczny uk³ad wspomagania kierownicy z funkcj± Servotronic, dostosowuj±c± si³ê wspomagania do prêdko¶ci jazdy i prêdko¶ci obrotowej silnika.
1 M Coupe je¼dzi na 19-calowych alufelgach o szeroko¶ci 9 i 10 cali (odpowiednio: z przodu i z ty³u) z limitowanej serii modelu M3 GTS. Naci±gniêto na nie opony w rozmiarze 245/35 z przodu i 265/35 z ty³u. Z zewn±trz auto wyró¿nia siê równie¿ zupe³nie nowym pakietem aerodynamicznym. Zderzaki poszatkowano wlotami powietrza, a spod tylnego dyfuzora wyzieraj± 4 okr±g³e koñcówki wydechu. Na deser BMW siêgnê³o po o¶wietlenie LED, a klientowi zaserwowa³o do wyboru trzy kolory nadwozia: Alpine White (niemetaliczny), Black Sapphire Metallic i - specjalnie dla "emki" - Valencia Orange Metallic. Kabina wzbogaci³a siê z kolei o sportowy wolant i fotele, wstawki z alcantary oraz kontrastowe szycia w pomarañczowym kolorze.
BMW 1 M Coupe i M3 E30
BMW 1 M Coupe
Nowe BMW M5
BMW M5 napêdzane jest przez silnik V8 o pojemno¶ci 4,4 litra wykorzystuj±cy technologiê M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. Auto posiada siedmiostopniow±, dwusprzêg³ow± przek³adniê M, aktywny mechanizm ró¿nicowy Active M Differential przy tylnej osi oraz uk³ad zawieszenia, zestrojony pod k±tem dostêpnych osi±gów i prezentowanej dynamiki, dziêki czemu mocna jednostka napêdowa mo¿e naprawdê rozwin±æ skrzyd³a i zapewniæ niesamowit± rado¶æ z jazdy. Osi±gi mo¿na dodatkowo zwiêkszyæ przy pomocy opcjonalnego pakietu sportowego Competition Package, który poprawia dynamikê w stylu BMW M. Pakiet Competition Package zosta³ przygotowany z my¶l± o poprawie dynamiki i charakterystyki prowadzenia BMW M5. Egzemplarze z Competition Package wyró¿niaj± siê zwiêkszon± moc± silnika (do 575 KM). Ponadto w opcji od marca 2013 roku dostêpne s± równie¿ ceramiczne tarcze hamulcowe M wykonane z w³ókien wêglowych.
BMW M6 - Coupe, Cabrio i Gran Coupe
Wyposa¿one s± w ten sam silnik co M5 czyli V8 o pojemno¶ci 4,4 litra wykorzystuj±cy technologiê M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. O ile M6 Coupe i Cabrio by³o wcze¶niej dostêpne o tyle M6 Gran Coupe to zupe³na nowo¶æ. Nowy cz³onek rodziny M6 nie wyrzek³ siê ani wyj±tkowego poziomu precyzyjnie zestrojonych parametrów technicznych typowych dla samochodów BMW M, ani ekskluzywnego, przyci±gaj±cego spojrzenia, atrakcyjnego wygl±du.
BMW M5 - Hamulce ceramiczne
BMW M6 Coupe i Cabrio